Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 23 mei 2022 15:30

0475 schreef: 22 mei 2022 16:35 mhmm, wel apart, voorbije 2 jaar was het altijd &^$@#&!^#$ om de banden te wisselen, zowel eraf als erop, GP5000 op Reynolds AR41 velg. Maar vanmiddag trok ik de band met de blote handen van de velg af en de andere ging er ook zo weer op, alleen het allerlaatste restje was even kracht zetten. Bandenlichters en bandenknecht bleven onaangeroerd. Echt apart.
We zitten in de overgang van hoge druk naar lage druk. De temperatuur is aan het dalen in combinatie met de maan die verder van de aarde af staat. Hierdoor krimpt carbon en de elasticiteit van rubber toe. :D :D :D
Maar verder zou ik ook niet weten hoe dit nu komt. ;)
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

Gebruikersavatar
Snuf
Forum-lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 08 jul 2011 12:32
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar Snuf 27 mei 2022 08:32

Afgelopen week na veel aarzelen toch overstag gegaan en m’n twee gravel wielsets tubeless gemaakt. Ik had al twee sets Pirelli Cinturato gravelbanden, dus ik had alleen de tape, latex en ventielen nodig.
Misschien een voordeel dat de banden al een jaar op de velg hadden gezeten met een binnenband, maar ik kreeg ze allevier na installatie met mn gewone vloerpomp op druk en goed “geplopt”. Latex erin via de ventielen en het was gedaan! Ik heb redelijk wat gelezen en gekeken op Youtube, en van dichtbij meegemaakt hoe mn buurman liep te klooien met “voor het eerst tubeless”, maar dit viel me alleszins niet tegen 😁 hopelijk heb ik vandaag even tijd voor een eerste ritje.

Voor mn Domane SL met BB90 heb ik een Token Ninja bb geïnstalleerd. Ik had er ook wat over gelezen en gezien op Youtube, het leek me een mooie aanwinst! De oude lagers waren opzich nog prima, maar er zat wel wat weerstand op: de spintest (geef een zwieper aan je crank en tel de rondjes die hij maakt) kwam niet hoger dan 1. Met de Token kom ik nu op 5 of 6 😌

Marginal gains, ik weet het… maar de Token constructie met de twee alu helften die met schroefdraad in elkaar draaien lijkt mij een stuk steviger en duurzamer in elkaar te zitten dan de losse lagers en de plastic sleeve.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 27 mei 2022 18:34

Lekker aan de fiets gesleuteld, vanochtend begon met regen dus was de zin in een rit al voorbij.
Wat er op de planning stond:
- Balhoofdlager(s) vervangen
- Derrailleur- en remkabels binnen en buiten vervangen
- Nieuw stuurlint

Over 4 weken start mijn vakantie en dan wil de racer meenemen, moet ik wel alles in orde hebben. Kabels vervang ik in hun geheel 1x per jaar omdat ik dan ook gelijk nieuw stuurlintje kan wikkelen.
Stuurlint eraf, kabels eruit (heb liners in het frame), vork eruit. Oh, schrik, er kwam een hoop losse troep uit het onderste balhoofdlager...

Afbeelding

Het stuurde niet zo heel verkeerd, beetje stroever dan gebruikelijk. Hele lager aan gort, dan heb ik ook nooit eerder gezien bij mijn eigen fietsen, nochtans alles goed in het vet gezet bij montage (lagervet). Buitenste ring zat behoorlijk vast in het frame maar ging zonder schade eruit. Schoonmaken, ingevet met siliconenvet en nieuw lager erin (bovenkant was nog oké).
Daarna nieuwe kabelset erop, eens witte genomen ipv standaard zwarte, ziet er weer gelikt uit.
Fizik Bondcush stuurlint erop, lekker zacht maar kost veel kracht bij het wikkelen. Rekt slechts minimaal, dus elk foutje zie je meteen. Op zich stelt het niet gek veel voor maar je moet eens een slagje terug en opnieuw. Staat er weer netjes bij, al bedacht ik net pas dat ik de balhoofdspeling niet gecontroleerd heb, idem rechtstand stuur en ook de voorbouw niet op moment heb gezet.

Edit: bij controle staat dan wel alles correct. Ervaring.
Dogma F

Gebruikersavatar
The RowingCyclist
Forum-lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 07 jun 2022 11:53

Gebruikersavatar The RowingCyclist 11 jun 2022 13:08

Vandaag na m'n zaterdagritje de fiets een uitgebreidere schoonmaakbeurt gedaan. Daarbij stuitte ik op de verpulverde overblijfselen van een slak in m'n cassette. Wat een bende geeft dat zeg! En geen idee hoe 'ie daar terecht is gekomen, maar ik vind het een prestatie. Niet voor herhaling vatbaar wat mij betreft...

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 11 jun 2022 16:14

Omdat ik al een tijdje wat gekraak hoorde bij het aanzetten gisteren het ceramische bottombracket vervangen voor een nieuwe. Tevens de bladboutjes nagetrokken want dat was hard nodig, niet omdat ze los zaten maar heb er wel zo'n 4 à 8 Nm aan moeten halen om ze weer op de voorgeschreven 12-14 Nm vast te zetten. Misschien dat het gekraak daarvan uit kwam want bij nader inspectie van de gedemonteerde ceramische lagers bleek er geen speling in te zitten, dus na schoonmaken, invetten weer in de schroefcups geperst voor een volgende montage. ;)

Vandaag een rondje Oostvaardersplassen gefietst zonder gekraak. :D
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 11 jun 2022 17:39

Niet vandaag, maar afgelopen donderdagavond. Beschadigd zadel vervangen Fizik antares via marktplaats gehaald kwam van nieuwe fiets . Ketting vervangen , velgremmen opnieuw afgesteld bleven iets piepen schaven , de toe in opnieuw afgesteld .
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 19 jun 2022 19:24

Batterij van de P2M vervangen, heeft het 8653km vol gehouden (Duracell) wat ik echt wel netjes vind.
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 19 jun 2022 19:33

Miss 53x11 kwam vandaag terug uit Noorwegen met haar fiets (Lillehammer-Oslo, Styrkeprøven).
Haar achterderailleur bleek het transport niet helemaal overleefd te hebben. Het stelschroefje voor de kabelspanning bleek uit de carbon body (campa chorus) gebroken te zijn. Gelukkig was het afgebroken stukje nog in de transporttas te vinden.
Derailleur gedemonteerd, schoongemaakt, en met epoxy de boel weer vastgeklust. Nu 24 uur uitharden, maar ik heb goede hoop dat het houdt.
(En anders moeten we op zoek naar een 11 speed achterderailleur. Die worden zeldzaam...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 19 jun 2022 19:57

@53x11 : had je geen voorraad aangelegd van dat 11 speed spul ?? Enne respect voor mrs… de Styrkeprøven is niet niks :winkthumb:
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 19 jun 2022 20:14

Ja, wel toevallig dat ik van de week een topic opende hierover. Voorgevoel? Ik ga vanaf nu denk ik toch wat meer opletten bij de te koop sectie, want ik wil voorlopig nog niet van mechanisch 11v af.
De missus reed de kvinner versie. 210 km in plaats van de volledige 565. Nog steeds een stukkie, maar iets beter te overzien :-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 19 jun 2022 20:23

53x11 schreef: 19 jun 2022 19:33…..
(En anders moeten we op zoek naar een 11 speed achterderailleur. Die worden zeldzaam...
Ik heb er nog eentje liggen, korte kooi, maar wel een beetje gammel qua stelschroeven.
Vreemd genoeg nog zo goed als nieuw
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 19 jun 2022 20:30

Kun je wat foto's sturen? Heb mogelijk wel interesse. Wat bedoel je met gammel?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie