Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Welke niet-fietsgerelateerde aankoop deed jij recent?

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 22 mei 2022 10:51

Laatst werd hier in een ander topic een nieuwe fiets vergeleken met, naar ik meen, een Opel Astra (...). Daar vielen veel mensen over, want het is iemand anders z'n trotse koop, en daar moet je je niet laatdunkend over uitlaten. Maar als je ziet wat een emoties auto's hier losmaken! Maar ja, ik zal wel geen recht van spreken hebben, want ik rijd een Kia e-Niro :D

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 22 mei 2022 12:02

Vicenza schreef: 22 mei 2022 10:51 Laatst werd hier in een ander topic een nieuwe fiets vergeleken met, naar ik meen, een Opel Astra (...). Daar vielen veel mensen over, want het is iemand anders z'n trotse koop, en daar moet je je niet laatdunkend over uitlaten. Maar als je ziet wat een emoties auto's hier losmaken! Maar ja, ik zal wel geen recht van spreken hebben, want ik rijd een Kia e-Niro :D
Haha, dat geeft je nog steeds alle recht van spreken! Ook hier de hedendaagse Opel Kadetten voor de deur staan: Tesla en eNiro.

Maar op het gebied van de keuzes van mijn fietsen ben ik juist erg uniek met een one off Chesini en een in NL zeldzame RodeoLabs. “Slechts mijn mening” 🙈

Op dat vlak begrijp ik dan weer niet waarom je veel geld uitgeeft aan de zoveelste Pina of Specialized. Uit de reacties van velen op dit forum, blijken velen dat dan weer wel te begrijpen…. 😅
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 22 mei 2022 13:19

En het is ook vooral mooi als je veel korting hebt kunnen bedingen 😅
Niet zijken maar reiden !

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 22 mei 2022 14:08

Dat is mij op beide fietsen niet gelukt. Op die auto’s wel, in de vorm van 4% bijtelling 😜
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 mei 2022 10:29

2 zaagkettingen voor mijn elektrische kettingzaag (ik heb ook een model op benzine).

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 mei 2022 11:25

Is jouw landgoed zo groot dat je 2 verschillende zagen nodig hebt?
Heb je dan ook een zitmaaier én een trekker met klepelmaaier voor je gras? ;-)
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 mei 2022 11:43

De elektrische gebruik voor kachelhout thuis. Maakt veel minder lawaai. Weliswaar minder krachtig, maar dat is niet direct een issue.

De benzine gebruik ik in het veld. Ik koop regelmatig hout van SBB of ik haal het op bij vrienden. En dan wil je draadloos en veel power, dus benzine.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 23 mei 2022 16:36

havana schreef: 23 mei 2022 11:43 De elektrische gebruik voor kachelhout thuis. Maakt veel minder lawaai. Weliswaar minder krachtig, maar dat is niet direct een issue.

De benzine gebruik ik in het veld. Ik koop regelmatig hout van SBB of ik haal het op bij vrienden. En dan wil je draadloos en veel power, dus benzine.
Een houtkachel is toch 'passée' en zou moeten worden verboden. Hout stoken zorgt ervoor dat er een hoop fijnstof in de lucht terechtkomt, wat slecht is voor onze gezondheid en het milieu. Luchtvervuiling door fijnstof verkort het leven gemiddeld met een jaar en uit recente berekeningen blijkt dat open haarden en houtkachels voor zo'n 23 procent bijdragen aan de landelijke uitstoot van fijnstof. Het aandeel van houtrook in de gemiddelde concentraties fijnstof in de lucht stijgt hierdoor naar 4 procent.

De gezondheidsklachten zijn het ergst bij mensen die long- en ademhalingsproblemen hebben, denk bijvoorbeeld aan astmapatiënten en mensen met COPD. In tijden van de coronacrisis is het wel relevant om te vermelden dat ook (ex-)coronapatiënten meer last lijken te hebben van de houtrook. En wat nog te denken van die stank.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 mei 2022 16:42

Een houtkachel is zeker niet passé, maar je moet er wel eentje hebben met een hoog rendement (regeneratie v/d rookgassen) én je moet goed gedroogd hout stoken én de juiste stooktechniek gebruiken. En ook nog een goed rookkanaal hebben (ook lang genoeg). Het probleem is dat veel stokers aan één of meerdere van deze voorwaarden niet voldoen en ja dan krijg je dus idd overlast.

Stank? De mijne ruik je niet eens, echt niet.

Open haarden is een veel groter probleem.
Laatst gewijzigd door havana op 23 mei 2022 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 23 mei 2022 17:21

Beide buren (met kinderen) stoken met hout en ik overweeg ernstig onze schoorsteen te laten renoveren. Teveel horrorverhalen over mensen die met die warmtepompen de boel niet niet op temperatuur krijgen.
En zonder kinderen is onze footprint al erg klein.
Niet zijken maar reiden !

hopjes
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 23 mei 2022 17:43

Eens met havana.

Er zit een enorm verschil in kachels en haarden. 10jaar geleden in onze vorige woning een houtkachel laten inbouwen op de plek van de open haard en dat is wel echt een enorm verschil qua rendement. Droog hout is essentieel, echter ook wel het juiste hout... ik heb het liefst beuken.

Overigens ken ik wel verhalen van mensen met een pelletkachel in hun omgeving en die schijnen wel meer te stinken (en fijnstof uit te stoten). Daarin stook je ook geen hout maar geperste houtkorrels.

@orlok, kijk uit met het lijstjes van onderzoeken en recente berekeningen... ik heb het idee dat die de laatste tijd niet helemaal kloppen en waar men achteraf nieuw onderzoek naar moet doen. :-)

ontopic ; 5 kuub hout bij de boswachter(70 euro per kuub).

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 23 mei 2022 18:02

70€ 😳
Is het dan wel al gekliefd en op gewenste maat gezaagd?

Ik betaal in Frankrijk 25€ voor een stere, iets meer dan een kuub. Wel nog zelf op maat zagen. Een gezaagde stere is tussen de 35 en 50€ Geleverd en wel.
Do or don’t, there is no try

Plaats reactie