Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Landbouwgif

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 21 mei 2022 20:35

Lcsmet schreef: 21 mei 2022 20:14
mao schreef: 21 mei 2022 08:50 maaaar als we eerst eens die belachelijke subsidie uit Brussel stop gaan zetten voor de Europese boeren en ‘gewoon’ betalen wat het daadwerkelijk kost…
En dan net als met energie helemaal van het (verre) buitenland afhankelijk worden.
Net als onze consumptie goederen het beste "Made in Europe" zouden zijn.

Ik stel, heel simplistisch, voor om op alles wat uit het "goedkope" buitenland komt al zoveel belasting te heffen dat het prijsvoordeel volledig weg is. Zo dat we met Europese producten op zijn minst competitief blijven.
Gedaan met goedkope gsm's, laptops, Chinese frames, auto's, speelgoed, kledij ......
Dus uit Europa is geen buitenland? Al wel eens gehoord hoe beroerd tomatenplukkers behandeld worden? Waardoor wij van die belachelijk goedkope blikjes puree kunnen kopen?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 mei 2022 20:56

@Jans, dan moet je alles in je eigen tuin verbouwen, en een confectieatelier op je zolder en ...
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 21 mei 2022 21:36

Nee hoor lcsmet je kunt die arbeiders ook op een fatsoenlijke manier betalen en huisvesten.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 mei 2022 22:24

@Jans, een begin is om oneerlijke concurrentie te bannen.
Dat er ook in Europa mensen worden uitgebuit zal wel zijn.
Wie illegalen tewerksteld keihard aanpakken.
En geen idee hoe jij staat tegenover de EU, maar als de EU een ding had moeten doen dan was dat het sociale speelveld voor alle landen gelijk leggen.
Die praatbarak van gebuisde nationale politici mogen ze van mij per direct afschaffen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

guzzi
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 feb 2018 21:22

guzzi 21 mei 2022 22:32

Veel dingen kunnen wij niet veranderen, hooguit op het moment wanneer we onze stem mogen uitbrengen. Waar we wel wat aan kunnen doen is ons eigen gedrag, minder of niet vliegen, minder of geen vlees eten, enz.
Als ik lees dat de vleesconsumptie alleen maar stijgt en het vliegen ook gewoon doorgaat dan is dat te moeilijk voor ons dus het gaat niet goed komen vrees ik. We willen niks missen van het feestje.

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 21 mei 2022 23:27

indoor geproduceerd voedsel kan mijns inziens net zo goed als of beter zijn dan buiten-voedsel. De praktijk is nog niet zo ver dat het op grote schaal gebeurt maar het kan wel.
De nadruk ligt momenteel te veel op kostenbesparing aan zaad kant, productie kant en levering kant. De echte tomaat kost teveel, is niet mooi genoeg etcetera. Voor thuiskweek is het okay, maar voor de AH niet.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 mei 2022 00:55

Wij zien dat planten die wij produceren in onze test-indoor container een betere weerbaarheid hebben tegen schimmelziekten dan onze conventioneel opgekweekte planten. Dus dat er een kwalitatief hoogwaardig product geteeld kan worden is wat ons betreft al bewezen.
Less is bore

Robber77
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 21 apr 2019 13:47

Robber77 22 mei 2022 12:19

Lcsmet schreef: 21 mei 2022 22:24 @Jans, een begin is om oneerlijke concurrentie te bannen.
Dat er ook in Europa mensen worden uitgebuit zal wel zijn.
Wie illegalen tewerksteld keihard aanpakken.
En geen idee hoe jij staat tegenover de EU, maar als de EU een ding had moeten doen dan was dat het sociale speelveld voor alle landen gelijk leggen.
Die praatbarak van gebuisde nationale politici mogen ze van mij per direct afschaffen.

Volledig gelijk!
En het word slechter en slechter.

Ook een goed herstel toegewenst voor jou makker

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 22 mei 2022 13:56

borgmonster schreef: 21 mei 2022 23:27 indoor geproduceerd voedsel kan mijns inziens net zo goed als of beter zijn dan buiten-voedsel. De praktijk is nog niet zo ver dat het op grote schaal gebeurt maar het kan wel.
Ik blijf me verbazen over dit soort opmerkingen. (bij wijze van dan)
Ja goed idee, bouw het landschap nog verder vol met betonnen gebouwen met stalen optrek vol met energieslurpende technologie. Natuurlijk het liefst op de meest vruchtbare grond. Want zo'n gebouw dat is toch duurzamer dan wanneer je kropje sla op de koude grond of in een boogtunnel kweekt. :o
Een keer een stroomstoring in je betonnen kwekerij en alles is dood maar ok.

Dat ze in grote steden zoals London in een ongebruikte metrotunnel Oesterzwammen of slaatjes bla kweken is handig gebruik van middelen die niet eer gebruikt worden. Het scheelt transport van dat product naar de binnenstad.

Bij politici zie ik een soort romantische naiviteit dat we de boeren maar weg moeten doen. Je kunt altijd nog betonsoep maken toch?
Ik vind een dergelijk 'transitie' vergelijkbaar met de naïviteit rondom defensie.
Laatst gewijzigd door NicoNB op 22 mei 2022 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 22 mei 2022 14:05

NicoNB schreef: 22 mei 2022 13:56 ...
Ik vind een dergelijk 'transitie' vergelijkbaar met de naïviteit rondom defensie.
Oei. Nu ben ik wel benieuwd wat je naïviteit rond defensie noemt ;-).
"Het is naïef te denken dat investeren in defentie zinvol is. Ons leger kan toch nooit iets betekenen op het wereldtoneel en verhoogt net het risico of conflicten"
Of
"Het is naïef te denken dat we zonder investeren in defensie een oorlog kunnen voorkomen".

Ik vind het altijd grappig als mensen niet inhoudelijk een meningen geven maar enkel oordelen over meningen verkondigen, zonder dan te zeggen wat die mening is ;-).

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 22 mei 2022 14:24

Volgens Louise Fresco (het hamburgerparadijs) kan er een hoop geproduceerd worden voor een nog grotere populatie dan nu. Maar daar zijn zoveel randvoorwaarden dat de aardkloot er niet leuker/fraaier van wordt. Waarbij mijn romantisch beeld van kleinschalige biologische landbouw uiteraard als boomer gekleurd is.
Er zijn teveel mensen…
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 22 mei 2022 14:31

pino schreef: 22 mei 2022 14:24
Er zijn teveel mensen…
Helemaal juist.
Maar wie gaat de triage maken van wie wel en niet mag blijven.
En wie gaat dan de triage ook nog eens ten uitvoer brengen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie