Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Landbouwgif

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 20 mei 2022 23:00

bankrenner schreef: 20 mei 2022 20:24
Marcopfiets schreef: 20 mei 2022 18:28 Vandaag weer eentje. Er stond best een stevig windje, gelukkig stond ie er met de kont naar toe
Afbeelding

Als er landbouwbelangen in het spel zijn is er veel mogelijk. Kijk naar al die ruimingen bij dierziekten. Je kunt ook vaccineren maar ja dan kun je je vlees niet verkopen. Of Q-koorts, dat had geen invloed op de verkoopbaarheid dus werd er niks aan gedaan met als gevolg veel omwonenden met zware longaandoeningen. Een medicijn moet eerst door duizend keuringen heen voor het gebruikt mag worden. Landbouwgif is omgekeerd het moeten eerst honderden rechtszaken over gevoerd worden voor het een keer verboden wordt.
Als agrarier wil toch reageren in dit topic.

Deze machine is voorzien van een wingsprayer ( https://edepot.wur.nl/250892) deze techniek geeft 99% driftreductie daarnaast is er op deze foto geen / nauwelijks wind te zien... deze mening van Marco is precies het gene dat de boeren in NL tegenstaat en waar wij "last" van hebben.


Gewasbeschermingsmiddelen voor b.v. vergeten groenten zijn niet beschikbaar omdat dit door het relatief kleine areaal niet aantrekkelijk is voor bedrijven als Bayer om deze op de markt te brengen. dit komt door de "duizend keuringen" die nodig zijn voor toelating.

dat er in de jaren 80 / 90 excessen waren dat klopt maar nu moet men aanzienlijke stappen nemen voor toelating op de europese markt.

Daarnaast wens ik Marcoopfiets heel veel succes met het voeden van de wereld ( lees het rustig houden van de wereld) zonder toegelaten gewasbeschermingsmiddelen.
Precies wat me zo tegenstaat aan de boeren. Als je niet ecologisch verantwoord wilt boeren.Stop dan maar want uiteindelijk word je gedwongen ondanks alle inspanning van Terreurbeweging FDF en Caroline van der Plas. Ga nu je hooivork maar slijpen dan :p

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 20 mei 2022 23:01

daniel1975 schreef: 20 mei 2022 20:33 Ik sluit mij daar volledig bij aan.
Toelaten van nieuwe middelen is zeer dure business, dus als een afzetmarkt (lees: gewas) te duur is beginnen de chemiebedrijven er niet meer aan.
Daarnaast zijn de huidige middelen zeer streng getoetst.

En zoals al eerder aangehaald: zonder chemie kunnen we niet voldoende voedsel produceren.
Vraagje Daniel,
In welke landen worden voornamelijk de chemicaliën geproduceerd?

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 20 mei 2022 23:04

hayes schreef: 20 mei 2022 21:37 75% van alle landbouwgrond wordt gebruikt om de dieren te voederen die we dan opeten.
We kunnen de wereld echt wel voeden zonder of met veel minder van die troep.
Maar niet op de huidige manier, neen.
Hulde voor Hayes. We verbouwen veel veevoer zoals gras en mais. Dat wordt in de intensieve veeteelt omgezet in vlees en kaas voor export. (Tweede landbouw exporteur ter wereld).
De mest die de TS ruikt tijdens het fietsen blijft hier achter.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 mei 2022 23:14

mao schreef: 20 mei 2022 23:01
daniel1975 schreef: 20 mei 2022 20:33 Ik sluit mij daar volledig bij aan.
Toelaten van nieuwe middelen is zeer dure business, dus als een afzetmarkt (lees: gewas) te duur is beginnen de chemiebedrijven er niet meer aan.
Daarnaast zijn de huidige middelen zeer streng getoetst.

En zoals al eerder aangehaald: zonder chemie kunnen we niet voldoende voedsel produceren.
Vraagje Daniel,
In welke landen worden voornamelijk de chemicaliën geproduceerd?
Geen idee, zo diep zit ik niet in de chemie, productie lokatie doet ook niet heel erg ter zake. Producten worden geproduceerd conform de opgave zoals deze is goedgekeurd door de bevoegde instanties.
Less is bore

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 mei 2022 23:17

Marcopfiets schreef: 20 mei 2022 23:00 Precies wat me zo tegenstaat aan de boeren. Als je niet ecologisch verantwoord wilt boeren. Stop dan maar
Jij koopt 100% ecologische producten neem ik aan? Die extra centjes heb jij beschikbaar en er voor over dan toch?
Of gaat jouw toewijding niet veel verder dan het kopen van vlees met 1-ster Beter Leven?
Less is bore

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 20 mei 2022 23:19

daniel1975 schreef: 20 mei 2022 23:17
Marcopfiets schreef: 20 mei 2022 23:00 Precies wat me zo tegenstaat aan de boeren. Als je niet ecologisch verantwoord wilt boeren. Stop dan maar
Jij koopt 100% ecologische producten neem ik aan? Die extra centjes heb jij beschikbaar en er voor over dan toch?
Of gaat jouw toewijding niet veel verder dan het kopen van vlees met 1-ster Beter Leven?
Jij weet helemaal niet wat ik koop

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 21 mei 2022 00:15

Marcopfiets schreef: 20 mei 2022 23:00
bankrenner schreef: 20 mei 2022 20:24
Marcopfiets schreef: 20 mei 2022 18:28 Vandaag weer eentje. Er stond best een stevig windje, gelukkig stond ie er met de kont naar toe
Afbeelding

Als er landbouwbelangen in het spel zijn is er veel mogelijk. Kijk naar al die ruimingen bij dierziekten. Je kunt ook vaccineren maar ja dan kun je je vlees niet verkopen. Of Q-koorts, dat had geen invloed op de verkoopbaarheid dus werd er niks aan gedaan met als gevolg veel omwonenden met zware longaandoeningen. Een medicijn moet eerst door duizend keuringen heen voor het gebruikt mag worden. Landbouwgif is omgekeerd het moeten eerst honderden rechtszaken over gevoerd worden voor het een keer verboden wordt.
Als agrarier wil toch reageren in dit topic.

Deze machine is voorzien van een wingsprayer ( https://edepot.wur.nl/250892) deze techniek geeft 99% driftreductie daarnaast is er op deze foto geen / nauwelijks wind te zien... deze mening van Marco is precies het gene dat de boeren in NL tegenstaat en waar wij "last" van hebben.


Gewasbeschermingsmiddelen voor b.v. vergeten groenten zijn niet beschikbaar omdat dit door het relatief kleine areaal niet aantrekkelijk is voor bedrijven als Bayer om deze op de markt te brengen. dit komt door de "duizend keuringen" die nodig zijn voor toelating.

dat er in de jaren 80 / 90 excessen waren dat klopt maar nu moet men aanzienlijke stappen nemen voor toelating op de europese markt.

Daarnaast wens ik Marcoopfiets heel veel succes met het voeden van de wereld ( lees het rustig houden van de wereld) zonder toegelaten gewasbeschermingsmiddelen.
Precies wat me zo tegenstaat aan de boeren. Als je niet ecologisch verantwoord wilt boeren.Stop dan maar want uiteindelijk word je gedwongen ondanks alle inspanning van Terreurbeweging FDF en Caroline van der Plas. Ga nu je hooivork maar slijpen dan :p
Wat een extremisme zeg. Hoeveel % van de wereldbevolking ben jij bereid op te offeren voor je idealen?

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 21 mei 2022 01:21

jer81 schreef: 21 mei 2022 00:15
Wat een extremisme zeg. Hoeveel % van de wereldbevolking ben jij bereid op te offeren voor je idealen?
Realisme. Boeren dreigen steeds maar weer met hongersnoden, maar in feite gaat het daar niet om. Het gaat gewoon om geld op een zo makkelijk mogelijke manier binnen te harken.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 21 mei 2022 06:36

100% ecologisch is de enige verantwoorde optie voor een klein land als NL. En ja dat is in NL haalbaar. We moeten onze overproductie en consumentengedrag ter discussie stellen. We hebben nu nog liever een goedkoop plofkipje met platgespoten boontjes zodat we onze vliegvakantie in Italië kunnen betalen.
Overigens vallen de extra kosten voor volledig biologisch eten best mee. Zeker als je dit combineert met het terugbrengen van vleesconsumptie. Voor minima is het nog lastig maar voor grote groepen zeker haalbaar. Feitelijk gaat het er om, om zelf je verantwoordelijkheid te nemen. Maar sommige vinden dat lastig omdat de buurman het ook niet doet.
o'7o

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 mei 2022 07:20

Marcopfiets schreef: 21 mei 2022 01:21
jer81 schreef: 21 mei 2022 00:15
Wat een extremisme zeg. Hoeveel % van de wereldbevolking ben jij bereid op te offeren voor je idealen?
Realisme. Boeren dreigen steeds maar weer met hongersnoden, maar in feite gaat het daar niet om. Het gaat gewoon om geld op een zo makkelijk mogelijke manier binnen te harken.
Tjsa, als redeneren op feiten te moeilijk wordt gaan we maar gewoon domme dingen roepen.
Je hebt werkelijk waar geen flauw benul waar je het over hebt. Is volgens jou NL in staat om 100% zelfvoorzienend te zijn qua voedselproductie?
Less is bore

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 21 mei 2022 07:51

Driekwart van wat de Nederlandse boeren maken, gaat de grens over, blijkt uit cijfers van Wageningen University & Research. Voor sommige gewassen is dat zelfs 98 procent.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... en-voedsel
o'7o

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 21 mei 2022 08:50

Over boeren gesproken,
Ik hou van de boeren, maaaar als we eerst eens die belachelijke subsidie uit Brussel stop gaan zetten voor de Europese boeren en ‘gewoon’ betalen wat het daadwerkelijk kost…

Plaats reactie