Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Landbouwgif

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 20 mei 2022 00:07

jer81 schreef: 19 mei 2022 23:23 Je weet dat heel veel gif biologisch is?
Ik hou me al een aantal jaren bezig met landbouwtransitie en kom bij allerlei boerenbedrijven over de vloer.
Je ziet weinig biologisch bij boeren die klem zitten in het oude systeem.
Ook op vakbeurzen waar het steeds meer gaat over smart farming (blablabla). Als het gaat over bestrijding van onkruid of ongedierte dan bedoelen ze gerichter puiten door dosering van chemische middelen. Biocodes zijn wel in opkomst maar ik heb niet het idee dat het al grootschalig wordt ingezet.

Nu ben ik ook bezig met een volledig biobased biodegradable product dat in de bodem in 2,4 of 6-7 jaar volledig moet vergaan.
We zijn er bijna maar steeds lopen we tegen iets aan wat te chemisch is, mogelijk giftig is voor bodem- of waterleven of gewoon simpelweg niet af gaat breken.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 20 mei 2022 00:15

pino schreef: 19 mei 2022 23:32 Juist van bovenop de Ventoux (achtertuin Jans) zie je heel goed hoe geweldig smerig de lucht boven die omgeving is.
Je hoeft niet eens de bergen in.
Een kennis van mij woonde ergens zoveel hoog in Veenendaal als ik het mij goed herinner.
In de verte zag je de A12, niet overal zag je de snelweg maar dan zag je een gelige 'wolk' precies daar waar de A12 liep.

Ik ga zelf niet fietsen als ik zie dat er veel gespoten word of als het kan zoek ik een route uit waar ik niet langs gronden komt waar net gespoten word.
Bij inspanning adem je vrij diep in en het idee dat er zo'n lading gif naast al het andere stof diep in mijn longen verdwijnt,, laat maar.

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 20 mei 2022 01:39


Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8292
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 20 mei 2022 08:06

@Enzzo, de geneugten van het hier wonen zijn nog steeds positief, maar dat wil niet zeggen dat we blij zijn met pesticiden. Al begrijp ik heel goed dat er geen perzik van een boom komt zonder te spuiten.
En dat geldt voor veel gewassen. Vanochtend gewekt door het geluid van een spuitende boer.
En dat water gecontroleerd wordt, klopt helemaal. Maar vroeger dit voorjaar kregen ze in de Gard plots flessenwater uitgedeeld? Waarom? Omdat het drinkwater te veel vervuild was. Jammer dat het al enige tijd zo was voordat het bekend gemaakt is.
Laten we niet doen alsof het in Frankrijk zo geweldig is, maar als jij op een heel schone plek verblijft, fijn. Laten we zeggen,het is overal wat om de wereld te kunnen voeden. Ook over Brabant waar we nog regelmatig verblijven is het één en ander te schrijven en de Gelderse Vallei waar we eerder woonden is ook niet het toppunt van alleen gezonde lucht.
Maar daarom rij ik nog niet graag door zo'n wolk.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 20 mei 2022 11:08

Ding is vooral dat ze spuiten op momenten dat het ok is om te spuiten. Wind is bv. zo'n vaak genegeerde factor, terwijl wind toch net er voor zorgt dat de sproeimiddelen niet op het veld maar naast het veld komen. In België is het alvast verboden om te spuiten wanneer er wind is.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4614
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 20 mei 2022 11:14

Het is ook verboden om te snel te rijden....

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8292
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 20 mei 2022 11:27

@bartdr en als er dagen achtereen wind is? Dan kan het gewas wel even wachten?
In mijn omgeving wordt er ook echt wel op gelet, omdat die boeren ook niet achterlijk zijn.

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 20 mei 2022 16:00

Jans schreef: 20 mei 2022 11:27 @bartdr en als er dagen achtereen wind is? Dan kan het gewas wel even wachten?
In mijn omgeving wordt er ook echt wel op gelet, omdat die boeren ook niet achterlijk zijn.
Bovendien zijn bestrijdingsmiddelen gruwelijk duur. Ze spuiten het niet voor de lol en ook niet onder slechte omstandigheden. Dat zou verspilling van geld zijn namelijk.

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 20 mei 2022 18:00

In de jaren tachtig werd er ook grif gespoten. Ben ooit eens door do’n wolk gereden behield er enkele kilometers een erge hoestbui aan over.

Is dat gezond geweest? Denk het niet. Maar buiten wat gehoest tot nu toe geen problemen ondervonden die ik daaraan durf te relateren. Dus nu, 35 jaar later, leef ik nog steeds, kan ik zonder hulp ademen en is m’n gezondheid (volgens mij) redelijk goed.

We gaan niet overal dood aan, ook al is iets giftig, maar voorzichtigheid is altijd goed. En als iets niet goed voelt, moet je het niet doen. Aan de andere kant, als het volgens de wet mag moet je maar klagen bij de wetgever.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 mei 2022 18:21

NicoNB schreef: 19 mei 2022 23:17 We kunnen gewoon stoppen met chemische troep, is goedkoper en beter voor mens en milieu. maar de wil om dat te doen ontbreekt.
“”Aaaaaaarhg, er komt een beestje uit mijn plantje/bosje kruiden/boeket”.

Probeer de retailhandel maar eens uit te leggen dat dit gewoon biologische bestrijding is en erg nuttig is.
Nee hoor, wij hanteren nul-tolerantie…..

Zonder chemie is nu simpelweg onmogelijk. Ik loop inmiddels zo’n 20jr mee in de sierteeltsector, maar 100% vrij gaat niet met onze intensieve manier van telen. Extensiever telen is een optie, maar dan gaan we van alles importeren waarbij dan waarschijnlijk het middel erger is dan de kwaal….
Beste manier om ecologischer verantwoordelijk te leven is bijv om wereldwijd geen lockdowns te doen tijdens covid, voedsel 100% lokaal te produceren,…….
Less is bore

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 20 mei 2022 18:28

Vandaag weer eentje. Er stond best een stevig windje, gelukkig stond ie er met de kont naar toe
Afbeelding

Als er landbouwbelangen in het spel zijn is er veel mogelijk. Kijk naar al die ruimingen bij dierziekten. Je kunt ook vaccineren maar ja dan kun je je vlees niet verkopen. Of Q-koorts, dat had geen invloed op de verkoopbaarheid dus werd er niks aan gedaan met als gevolg veel omwonenden met zware longaandoeningen. Een medicijn moet eerst door duizend keuringen heen voor het gebruikt mag worden. Landbouwgif is omgekeerd het moeten eerst honderden rechtszaken over gevoerd worden voor het een keer verboden wordt.

hayes

hayes 20 mei 2022 18:31

Dit soort weides of velden zie je nu overal in Vlaanderen. Dit is volgens mij echt wel roundup.
Kapotgespoten. Intussen is duidelijk dat iedereen, maar dan ook iedereen, glyfosfaat in z'n bloed heeft.

Ik merk wel dat veel boeren even stoppen met spuiten als een fietser langskomt.

Afbeelding

Plaats reactie