Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Aanschaf kilometerteller.

Mr_Mark
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 apr 2022 20:14

Mr_Mark 12 mei 2022 22:19

Hallo mede fietsers,

Met de aanschaf van een nieuwe (nog te leveren) fiets is ook het moment aangebroken om te oriënteren voor de aanschaf van een nieuwe kilometerteller :winkthumb:

Nu is het alleen de vraag welke dan? :roll: Ik gebruik momenteel een Lezyne Super Pro. Dit is een uitgebreide kilometerteller die ook kan navigeren en gps heeft. Opzicht een mooi ding, vooral voor langere ritten! Maar te omslagtig voor mijn dagelijkse gebruik. Hij gebruikt best wat stroom door de GPS en ik moet hem handmatig aan/uit zetten. En doordat ik dagelijks fiets ook geregeld opladen.

Ik ben dus op zoek naar een meer "normale" kilometerteller die je doorgaans gewoon op je fiets laat zitten en welke vanzelf aan gaat met fietsen. Zo kan ik het niet vergeten en kan ik de totaal gereden km's goed bij houden, o.a. voor de voorgeschreven servicebeurten bij elke 5000 km. Het grootste voordeel vind ik dat die batterijen over het algemeen een stukje langer mee gaan.

Er is 1 maar... Ik zou graag enkele statistieken kunnen uitlezen en dat is dan de totaal km per: dag / week / maand. Eventueel met de gemiddelde snelheid per dag/week/maand. Bestaat er zoiets ? Wat je met je telefoon of pc kunt uitlezen? Ik heb al even gegoogeld maar kan het nog niet vinden zo 1-2-3.

Graag zie ik jullie reacties met tips tegemoet. :mrgreen: :mrgreen:

Met vriendelijke groet,
Mark!

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 12 mei 2022 22:33

Volgens mij heeft Sigma nog een volledig gamma van dit soort 'antiquiteiten' :D

https://www.sigmasport.com/nl/produkte/fahrrad-computer
Afbeelding

abdr
Forum-lid
Berichten: 529
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 12 mei 2022 22:51

Ik heb ervaring met dit soort draadloze computers op de kinderfietsen.

De draadloze fietscomputers van Sigma springen niet automatisch op. Ik heb er ook nog geen één gehad die langer dan een jaar werkte. Ze verliezen de link met de zender en niets helpt om dit terug werkend te krijgen.

De beste fietscomputers voor dit doel zijn de computers van Trek (Bontrager), die springen vanzelf op als ze beweging dedecteren en gaan heel lang mee. Een oude Trip 5W is heel klein en passeert wel eens op de tweedehandsmarkt.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5339
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 12 mei 2022 23:21

Cateye heeft ze ook gewoon nog in t gamma. Zelfs nog bedrade varianten....
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4310
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 13 mei 2022 08:36

Even out of the box.
Je zou kunnen kiezen voor een eenvoudige bedrade fietscomputer. Deze kan dan niet synchroniseren met wat dan ook, maar alleen afstand tijd en snelheid weergeven. Daarnaast zou je dan een Garmin horloge als de vivosport om je pols kunen doen en daar de auto move functie aanzetten. Als het goed is registreert die dan dat je aan het fietsen bent en start dan automatisch die activiteit. Dat horloge koppelt wel aan je telefoon, waardoor al de gegevens overzichtelijk worden gemaakt.

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 14 mei 2022 20:21

Apple watch doet dat ook.

Voor het overige:
Die sigma’s (bijvoorbeeld de mighty 2 dacht ik) van vroeger waren erg goed . Nu zijn ze dat ineens niet meer?
De cateye solar was de beste, vind ik.
De iku was te lomp. Voordeel was wel dat je geen batterijen nodig had.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15760
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 15 mei 2022 14:38

Als het je enkel om een kilometer teller te doen is.
Deze heeft nog wel iets.
Een Cateye Quick.
Afbeelding
https://www.mantel.com/be/cateye-quick-kilometerteller
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 15 mei 2022 17:26

Gps functies uitzetten?
En dan enkel met een ant+ of Bluetooth sensor op je wiel pedaal rijden?

Het kon bij sigma rox daar kon je alle energie vragende functies uit zetten.
Ik weet niet of het ook bij de huidoge lijn kan, en misschien kan het ook op jo u lezyne.

Mooi die cateye

Mr_Mark
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 apr 2022 20:14

Mr_Mark 20 mei 2022 11:06

Ik kan nog geen fietcomputer vinden welke aan mijn wensen voldoet. Het lijkt mij niet zo moeilijk dat er een fietscomputer is welke wat gegevens per dag/maand/jaar opslaat en ik dacht dat het wel bestond maar blijkbaar niet. Dan ga ik denk ik voor de CatEye Quick, ziet er elegant uit en dan noteer ik zelf wel elke week mijn km teller stand en zet het in een excel sheetje :winkthumb:

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 20 mei 2022 13:42

Deze zijn nieuw bij Sigmasport. Deze maand komt nog de Sigma original BC 12 uit, misschien is dat nog iets. Met maandoverzicht en draadloos.

https://web.sigmasport.com/nl/sigma-originals/
Bikers are not alone

Plaats reactie