Alles over vakanties op én met de fiets

Bourg St maurice bis

hans darmstronger
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 19 jun 2011 16:31

hans darmstronger 25 jun 2012 19:26

Hallo daar,

Net een weekje Bourg Saint Maurice erop zitten. Een paar indrukken en tips voor wie het mocht interesseren!
Ik zat op camping le Reclus in Seez, mobile home gehuurd. Prima camping, letterlijk op de weg naar de Iseran, Roselend en Petit St Bernard. Camping met hoog hart-en-ziel gehalte bij de eigenaars.

Gestart met de kleine St Bernard. Is 27 km omhoog. Nooit bijzonder steil, maar door de lengte, de autorit en de hitte toch doorbijten. Volgende keer neem ik toch een andere om direct na aankomst op te fietsen.
Dag 2 de Cormet de Roselend aangevallen, afgedaald tot de col de Meraillet en dan terug omhoog. Dit is voor mij een ideale col. Ik ben geen geboren klimmer (understatement), maar door de stroken waar je kunt recupereren verteer ik de steilere km's prima. Het is ook een van de mooiste alpencols, zeker van de noordkant (vanuit beaufort). Fijne rit.
Dag 3. Iseran van beide zijden. Ik reed de Iseran al eens vanuit Bourg, maar dat is een ellendig lange klim (47km) met erg veel onisteressante stukken. Ik startte in Val d'isere. Dat laat nog 16 km te klimmen over. Erg mooi en per momenten ook bikkelen. Boven even getwijfeld, maar toch afgedaald naar Bonneval sur Arc. De klim van die zijde is echt brutaal: indrukwekkend landschap, per momenten enorm steil en mijn batterijen beginnen op te raken. Nondedju, dat was harken. Maar de weg is echt onwaarschijnlijk. De man die dit bedacht heeft...

Rustdagje ingelast en dan naar La Plagne op dag 5. Leuke klim, 21 haarspelden, mooie weg door het dal richting Aime. Paar stortbuien ontvangen. Afdalen. Lek 1. Hersteld. Hulp van enthousiaste fransman die band extra beetje lucht inblaast. Waardoor band na 200 m ontploft. Fransen... Gelift naar beneden, nog een stortvlaagje en gered door de hulplijn die me per auto ophaalt.

Dag 6 naar het onbekende La Guraz vanuit Landry. Leuke klim. Toch regelmatig 8-9% maar een heel mooi landschap. Klein stukje afdalen en dan via Vallandry naar Les Arcs 1800. Les Arcs is absoluut te mijden. Een trieste aanslag op het berglandschap en een afdaling op gruwelijk slechte wegen. Slechte keuze.
Dag 7: auto gepakt naar Notre dame de Brianco om de Madeleine te doen. Voor zover ik weet de meest geklommen kant in wedstrijden. De basis is eerder grauw te noemen maar na een reeks haarspelden in het bos een mooie klim. Gaat erg goed tot de laatste 10, dan zitten er een paar zware stroken in en de hitte weegt door. Ik wordt daar trouwen voorbij geknald door twee britten die ik niet herken, in anonieme uitrusting, maar aan die snelheid bijna zeker profs... Bijna een verkoudheid opgelopen daar! De klim zelf is niet de allermooiste, maar het zicht boven is fenomenaal. Heerlijk plek op aarde.
Dag 8 en zevende rit: om het af te leren naar Bozel gereden. Dat is in de vallei van Meribel en Courchevel. Ik ging naar en voorbij Pralognan la Vanoise. een ontdekking toch wel. Een redelijk authentiek dorp, dat ook in de zomer vol leven zit. l was de cover van coldplay door de plaatselijke band voldoende om alle marmotten de gletsjer op te jagen! Ik reed nog een km of vijf door naar een refuge. De moeite waard, beetje La berarde stijl. Op de weg terug de afslag genomen naar Champagney en dan naar Laisonney. Spectaculaire weg, nog even 12% wegknabbelen om het af te leren!

Ik had vooraf 4000 km op de teller, waardoor ik voor het eerst beter werd naarmate de week vorderde. Ik kon redelijk recupereren. in totaal 22 u op de velo. Heel tevreden teruggekeerd!

hd

marksi
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 mei 2021 15:51

marksi 18 mei 2022 17:27

Schopje omhoog. Ik ga naar Seez met een groep vrienden. Iemand nog routes voor rondjes in het gebied? Of andere tips?

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1034
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 18 mei 2022 21:48

In 2016 in Seez geweest. Rondjes vanuit Seez/Bourg St. Maurice worden al gauw monstertochten. Veelal worden het toch retourtjes richting de bekende cols zoals hierboven beschreven. Als je het vlakke NL gewend bent, is daar overigens niets mis mee. Tijdens het afdalen zie je toch vaak weer andere dingen dan tijdens het klimmen. De volgende cols zijn in ieder geval zeker aan te bevelen: Iseran, Petit San Bernard, Roselend en evt. de Madeleine.

Een nog enigszins behapbaar rondje is vanuit Seez afdalen naar Landry, dan omhoog richting Peisey-Nancroix (al dan niet tot het einde van het dal) en dan doorsteken naar Les Arcs 1800 en afdalen terug naar Seez/Bourg. Dat doorsteken kon destijds overigens alleen met de fiets en niet met de auto, tenminste dat waren de berichten uit de volgauto, weet niet hoe de situatie nu is. Eventueel te combineren met vooraf de klim naar La Plagne die iets verderop in het dal begint (dat hebben wij toen gedaan). Of de klim naar Vallee des Bauches, maar die heb ik zelf nooit beklommen.

Een ander leuk 'rondje' is de Cormet de Roselend op vanuit Bourg, afdalen aan de andere kant richting Beaufort en dan terug via Col du Pre en bij Lac de Roselend (Col du Meraillet) pak je de Col de Roselend terug op.

Met de gravelbike/mtb zou je eventueel dit ook tot een echt rondje kunnen maken. Namelijk over Cormet d'Areches - Col du Pre - Cormet de Roselend (of omgekeerde volgorde). Ik schrijf gravelbike/mtb omdat de laatste paar kilometers naar de top van de Cormet d'Areches onverhard zijn. Een enkeling avonturiert het ook op z'n racefiets. Hier wat plaatjes: https://www.cycling-challenge.com/corme ... couvercle/

Hebben destijds ook nog een keer de auto gepakt om de Signal de Bisanne en Col des Saissies te bedwingen, maar dat had voornamelijk met een passage van de Tour dat jaar te maken.

Tot slot: over Boulangerie 'le four a bois' absoluut geen klachten.
Gazelle Team TVM \'99

pino
Forum-lid
Berichten: 3249
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 18 mei 2022 23:13

Vanaf Brides les Bains het rondje Cormet d’Areches - Pré - Roselend gereden. Toprondje! Mooi fietspad van Bourg Saint Maurice naar Aime. Klim naar de Cormet d’Areche was met 25mm en velgremmen goed te doen. Afdaling pittig maar zonder brokken.
Vanaf Brides les Bains is het dal naar (en voorbij) Champagny ook heel fraai.De weg van Champagny naar Pralognan was beroerd met de nodige spleten en bobbels.

https://www.strava.com/activities/3727144483
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2309
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 20 mei 2022 10:51

Nog een aanrader vanuit Séez is uiteraard het niet te versmaden lusje over Col de la Loze: 120 km, 2700 hm... 8-)

Afbeelding

marksi
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 mei 2021 15:51

marksi 20 mei 2022 20:39

Heel fijne opties, dank voor de berichten! Ik krijg er nog meer zin in.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 02 mei 2023 11:04

Waarschijnlijk zit ik de eerste dagen van juni in Bourg. Nu zat ik te kijken naar de opening van de bergpassen, maar kan nergens vinden wanneer Col de la Loze open gaat... (waarschijnlijk omdat het geen officiele pas is :)). Iemand enig idee??

Ik zie wel dat er nu in elk geval nog een dik pak sneeuw ligt..

Plaats reactie