Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Landbouwgif

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8294
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 19 mei 2022 22:15

@thestudent, heel toevallig woon ik samen met een chemicus. Dus een beetje heb ik er echt wel van meegekregen. Er zijn echt wel stoffen die ik liever niet direct inadem.
@bankrenner, wat je schrijft over bioboeren, helemaal mee eens.

ik word ook niet vrolijk als ik door rook moet fietsen.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7825
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 19 mei 2022 22:18

@ THESTUDENT: Mooi verwoord! En van jou als biologisch deskundige neem ik dat graag aan!
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7825
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 19 mei 2022 22:23

Jans schreef: 19 mei 2022 22:15 @thestudent, heel toevallig woon ik samen met een chemicus. Dus een beetje heb ik er echt wel van meegekregen. Er zijn echt wel stoffen die ik liever niet direct inadem.
@bankrenner, wat je schrijft over bioboeren, helemaal mee eens.

ik word ook niet vrolijk als ik door rook moet fietsen.
Misschien moet je dan gewoon niet buiten gaan fietsen? Je kunt je overal aan ergeren -inclusief berichten op dit forum- maar daarom hoef je nog niet vanuit je relatief schone plekje in Frankrijk op elk moment je ongerief te spuien.
Live a little!
Do or don’t, there is no try

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 19 mei 2022 22:32

Enzzo schreef: 19 mei 2022 19:58 Precies dat! Een ritje in de drukke radstand levert veel meer schadelijke stoffen op dan een “wolkje” hedendaags “landbouwgif”.
Dat denk ik ook.
Bovendien als ik zie wat mensen op hun eigen lichaam smeren. Een paar jaar geleden ontzettend geïrriteerde oksels, veel verschillende deo’s geprobeerd maar geen deo die daar iets aan veranderde. Zonder deo ging het prima. Blijkt dat in bijna alle deodorant aluminium zit. Heb er nu via een webshop een alternatieve deo gevonden.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 19 mei 2022 22:33

Ik ben bioloog, wel veel ervaring met GMO. Weinig met chemie en toxicologie hoor. Kijk elke dag blootstelling aan bepaalde bestrijdingsmiddelen in hogere concentratie is zeker best gevaarlijk. Maar naast een kampvuur in de rook zitten is dat zeker ook. En zelfs als je het niet merkt, merk je wel hoe erg je klaren stinken. Daar staan mensen alleen minder bij stil. Biologie is soms veel enger dan chemie. Ik bedoel of je insecten gaan per direct dood, of ze worden van binnenuit langzamer verteerd door een biologische bestrijder die er eitjes in legt.... waarvan de larven langzaam het binnenste eruiteten...
Waarbij je ook nooit compleet kan uitsluiten dat er geen off targets in de omgeving plaatsvinden.

Als je eens wist wat voor een rommel een mug jou inspuit... haha gelukkig is t maar een mini beetje. En zijn de dragende ziekteverwekkers veel gevaarlijker. Maar heel lokaal raakt je imuunsysteem tot een week van de kaart. Wat die virussen en andere ziekteverwekkers weer in de kaart speelt!

We leven gemiddeld gezien nu meer dan lang zat... dus laten we in godsnaam een beetje onszelf vergiftigen zodat we nog enigszins op tijd dood gaan.
Laatst gewijzigd door thestudent op 19 mei 2022 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8294
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 19 mei 2022 22:34

@Enzzo, je neemt nu wel heel veel aan om even mij op mijn plaats te zetten? Jammer genoeg valt het best tegen als je tegen een druivenveld en aardbeienveld aan woont. Iets verder pruimen. Dat spuiten van gisteren was op de Col d'Ey (maar even opzoeken) een boer die zijn olijven voorzag van "gewasbescherming". En door die rook rijden gebeurt ook in ons niet zo schone deel van Frankrijk. Zoek maar eens hoe het drinkwater in het zuiden van Frankrijk op veel plaatsen best verontreinigd is.
@thestudent, als het daardoor maar niet een lang lijden wordt. Dan kan ik er mee leven.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7825
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 19 mei 2022 23:00

Zoals je ongetwijfeld weet wordt het drinkwater in Frankrijk regelmatig getest bij mensen thuis, steekproefsgewijs. Wij hebben onlangs ook zo’n tets gehad in ons huis en het water was van excellente kwaliteit.
Dat er hier en daar wat verontrustende testen zijn geweest zal best kunnen. Maar dat zal plaatselijk zijn (gezien de wijze van testen) daar kun je geen algemeen beeld op plakken.

Maar even voor mijn begrip; als je zoveel te klagen hebt over de streek waar je woont waarom verblijf je daar dan?!
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 19 mei 2022 23:17

daniel1975 schreef: 19 mei 2022 19:35 Mwa, wat er tegenwoordig nog is toegelaten is amper een soort van verdunde limonade. Heeft vrij weinig meer met de oude middelen te maken.
Nee hoor, niets aan de hand gewoon doorlopen aub.

Een paar jaar terug nog wat ophef over mensen die tussen de bollen en orchideeen wonen.
Daar lijkt echt een verband te zijn tussen de chemische rommel (en dat is nogal wat in de sierteelt) en gezondheidsklachten bij mensen die vlak bij die velden wonen.


Het addertje met gif is dat het cumulatief is.
De industrie roept dat het allemaal onder de norm is maar het punt als dat mensen nu eenmaal een mix van allerlei chemische troep binnenkrijgen en dan kom je ruim boven wat nu veilig geacht word.

We kunnen gewoon stoppen met chemische troep, is goedkoper en beter voor mens en milieu. maar de wil om dat te doen ontbreekt.

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 19 mei 2022 23:23

NicoNB schreef: 19 mei 2022 23:17
daniel1975 schreef: 19 mei 2022 19:35 Mwa, wat er tegenwoordig nog is toegelaten is amper een soort van verdunde limonade. Heeft vrij weinig meer met de oude middelen te maken.
Nee hoor, niets aan de hand gewoon doorlopen aub.

Een paar jaar terug nog wat ophef over mensen die tussen de bollen en orchideeen wonen.
Daar lijkt echt een verband te zijn tussen de chemische rommel (en dat is nogal wat in de sierteelt) en gezondheidsklachten bij mensen die vlak bij die velden wonen.


Het addertje met gif is dat het cumulatief is.
De industrie roept dat het allemaal onder de norm is maar het punt als dat mensen nu eenmaal een mix van allerlei chemische troep binnenkrijgen en dan kom je ruim boven wat nu veilig geacht word.

We kunnen gewoon stoppen met chemische troep, is goedkoper en beter voor mens en milieu. maar de wil om dat te doen ontbreekt.
Je weet dat heel veel gif biologisch is?

pino
Forum-lid
Berichten: 3291
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 19 mei 2022 23:32

Juist van bovenop de Ventoux (achtertuin Jans) zie je heel goed hoe geweldig smerig de lucht boven die omgeving is. Nagenoeg altijd zie je een grijze waas boven het land. En dat zijn niet alleen pesticiden.
Enne, curare is echt biologisch en toch niet echt gezond.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 19 mei 2022 23:35

Snijbloemen zijn sowieso complete verspilling die overbodig is. Dus daar kan ik mee inkomen. Alleen gek genoeg blijven er groepen mensen blij worden van bloemen die je na een paar dagen weer kan weggooien. Heb ik altijd onbegrijpelijk gevonden. :lol:

Het probleem is wel vaak hoe de ophef in beeld/de media wordt gebracht he. Het is namelijk best lastig om statistisch hard te maken dat die regio echt meer klachten heeft dan een andere. En wat die klachten voor een oorzaak hebben. Maar gelukkig hoeft dat voor ophef in een tv-programma ook helemaal niet. Je hebt alleen een camerateam een inteviewer en vijf zielige verhalen nodig. En je filmt alles wat ook maar dood op het land ligt. De rest van de mensen gelooft er daarna vanzelf in.
Alles wat dan nog het tegendeel beweert is het resultaat van een groot complot van 'de industrie'. Daar begin ik tegenwoordig wel echt een hekel aan te krijgen. Het sentiment speelt een veel grotere rol dan de objectieve vaststelling van het probleem.

Veel giffen zijn inderdaad cumulatief en anderen totaal niet. Dus dat is ook niet zomaar te zeggen. Het probleem is vooral. Onwetendheid. En ook wel eens onwetendheid bij de Agrarier in kwestie. Die kan bijvoorbeeld te veel, te vaak of totaal het verkeerde middel gebruiken...

Objectief vaststellen wat het effect is van een bepaald middel bij een bepaalde mate van gebruik/blootstelling is enorm lastig. En ook zeker niet mijn vakgebied. Maar ik begrijp in ieder geval genoeg dat ik me niet laat verleiding tot wilde uitspraken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

SVW
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 jan 2012 21:40

SVW 19 mei 2022 23:53

On topic, hier in de buurt worden in deze tijd akkers en graslanden platgespoten met glyfosaat. Alles dood, opnieuw inzaaien en je hebt een stuk grasland of maisveld zonder enig onkruid. Glyfosaat is een organische fosforverbinding, die wereldwijd op grote schaal gebruikt wordt. Misschien heb je zelf wel een flesje Roundup in de schuur staan, dit is is hetzelfde spul. De geur ervan zou je kunnen ervaren als verbrand rubber. Over de gevolgen van het gebruik voor onze gezondheid is helaas weinig bekend.

Plaats reactie