Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Sram Red shifter issue

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 19 mei 2022 10:22

Kort geleden de stuurpen van mijn collega zijn fiets gewisseld van 130mm naar 110mm. Niet veel bijzonders behalve dat de stuurpen van Ritchey Superlogic carbon een 260 graden klemming heeft en er een shifter dus verwijderd moest worden om de stuurpen te verwijderen.

Daarna de shifter terug gezet op het Ritchey Carbon stuur met een klein beetje anti-slip carbon paste met 4.6Nm ( max 5Nm Ritchey manual ) en nu blijft de shifter bij wat flink aanzetten op de shifters toch wat beweging te hebben. Tik aan de zijkant en de shifter komt naar binnen. Wat zou de oorzaak kunnen zijn ?

* Toch de 5Nm aanhouden om de shifter te monteren ? Manual Sram zegt zelfs 5-8Nm :roll:
* Geen carbon paste toepassen en zonder opnieuw monteren na goed ontvetten ?

* Andere opties ?
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 19 mei 2022 10:33

De klem moet gewoon wat vaster aangedraaid. Momentsleutels zijn meestal niet tot op de halve Nm nauwkeurig.
Ik veronderstel dat het een carbon Ritchey stuurbocht is. Die kunnen wel een paar nm extra aan.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 19 mei 2022 10:47

Droge bout of gesmeerde bout kan zo maar 1.5Nm verschil geven.
Ik gebruik steeds minder de momentsleutel. Ik kan redelijk zelf beoordelen of ik een goed aanhaalmoment geef. Even logisch nadenken over de materialen en functie van de bevestiging.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 19 mei 2022 12:01

vincent75 schreef: 19 mei 2022 10:47 Droge bout of gesmeerde bout kan zo maar 1.5Nm verschil geven.
Ik gebruik steeds minder de momentsleutel. Ik kan redelijk zelf beoordelen of ik een goed aanhaalmoment geef. Even logisch nadenken over de materialen en functie van de bevestiging.
Ik monteer al ruim 15 jaar fietsen en weet echt het verschil tussen een droge of gesmeerde bout. De bout heeft gewoon een beetje borgmiddel ( Bison of Loctite ) waarmee het uit de fabriek komt. Dat jij steeds minder een moment sleutel gebruikt ... prima !! Maar ik voel het verschil niet tussen 4 of 5 Nm zoals zo veel andere mensen. De fiets is ook niet van mij, en ik hoor niet graag kraakkkk op een stuur van bijna € 300,-. De carbon anti-slip zit gewoon op het stuur, en niet op de bout.

Even lezen en logisch nadenken.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 19 mei 2022 12:24

René, zonder je te willen afkraken (excuseer me voor dit woord) : als de shifter verschuift bij normaal gebruik zit ie niet vast genoeg. De klem zal toch echt iets vaster moeten om dit op te lossen.
Je kan eens checken hoe vast de andere kant zit, dan weet je meteen hoeveel Nm je op je momentsleutel moet instellen.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 19 mei 2022 13:06

@dwangarbeider - ik snap je punt, ik ga ook zeker even kijken hoe de andere kant vast zit. Maar puur vanuit het punt dat ik dit nog nooit heb meegemaakt was een reden voor mijn vraag. Probleem is dat mijn collega nu in Zwitserland is.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 19 mei 2022 13:20

rene schreef: 19 mei 2022 12:01
vincent75 schreef: 19 mei 2022 10:47 Droge bout of gesmeerde bout kan zo maar 1.5Nm verschil geven.
Ik gebruik steeds minder de momentsleutel. Ik kan redelijk zelf beoordelen of ik een goed aanhaalmoment geef. Even logisch nadenken over de materialen en functie van de bevestiging.
Ik monteer al ruim 15 jaar fietsen en weet echt het verschil tussen een droge of gesmeerde bout. De bout heeft gewoon een beetje borgmiddel ( Bison of Loctite ) waarmee het uit de fabriek komt. Dat jij steeds minder een moment sleutel gebruikt ... prima !! Maar ik voel het verschil niet tussen 4 of 5 Nm zoals zo veel andere mensen. De fiets is ook niet van mij, en ik hoor niet graag kraakkkk op een stuur van bijna € 300,-. De carbon anti-slip zit gewoon op het stuur, en niet op de bout.

Even lezen en logisch nadenken.
Ik kan uit je vraagstelling niet opmaken of je wel of niet smering op je bout hebt toegepast. Dit heeft invloed op de voorspankracht van de delen en daar ligt het probleem.

Voorspankracht

De voorspanning is de klemkracht in Newton (N) die nodig is om de constructiedelen tegen elkaar aandrukt te houden zodat deze delen niet ten opzichte van elkaar kunnen bewegen. De voorspanning is o.a. afhankelijk van het aandraaimoment en het wrijvingscoëfficiënt van de bout.
Bij een te lage voorspanning kunnen de constructiedelen ten opzichte van elkaar bewegen waardoor de boutverbinding los kan komen en een te hoge voorspanning kan o.a. vervorming van de schroefdraad en constructiemateriaal tot gevolg hebben.

Je reactie komt bij mij ongepast over, zelfs denigrerend. Als jij denkt dat je met tienden van Nm's kunt monteren dan weet ik wel genoeg. Veel succes ermee!
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 19 mei 2022 14:03

@vincent, dat mijn reactie ongepast overkomt kan, is jou interpretatie. Ik kan niet met tienden van Nm monteren, zelfs niet op 1 hele Nm. Als je dat wel kan ben je erg knap/slim .. zeg het maar. Ik snap er ondanks mijn technische opleiding niet veel van :?

Ik heb in ieder geval een passende moment sleutel die het wel kan op 0,1Nm. Als deze moment sleutel ( ik zal je voor zijn ) een afwijking heeft van zeg 5% is hij nog nauwkeuriger dan ik zelf ben.

https://www.amazon.nl/Proxxon-23347-Mic ... 2890&psc=1
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 19 mei 2022 14:18

Ik gebruik ook geen momentsleutel om mijn shifters vast te zetten op een carbon stuur, toevallig afgelopen week weer moeten doen op mijn Factor LS met 3T LTD stuur van 180gr.
Gewoon vastdraaien en wanneer je niet zeker bent of ie vast genoeg zit, elke keer een stukje vaster nadat je gevoelt hebt of ie al vast genoeg zit.
Shifters moeten nl bij een valpartij naar binnen kunnen bewegen zonder af te breken.
Dus een flinke tik/duw tegen de buitenkant van de shifter is een indicatie of ie al vast genoeg zit, zoniet een klein slagje vaster zetten.
Succes Rene, jij kan dat!! ;)

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 19 mei 2022 17:47

Ik zou de carbon antislip verwijderen. Ik zie op die plaats niet echt het nut. Het lijkt me eerder dat zo een pasta voor dit doel net de wrijving vermindert dan wanneer de shifter en stuur rechtstreeks contact maken. En ik ben ook nog niet tegen gekomen dat een shifter vast komt te zitten op het stuur door het ontbreken van een anticorrosie midden (zoals bij een zadel).

Walter

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 19 mei 2022 17:51

Ps; ik weet wat het is zo een mooi stuur kapot te krijgen bij niet gebruik van de moment stuur.... (wel bij gebruik opzet stuur).

Ps bis; de leeste carbon sturen hebben toch een wat ruwer oppervlak waar de shifter komt. Dat lijkt me ook een reden geen pasta te gebruiken.

tommasini
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 mei 2004 22:57

tommasini 19 mei 2022 19:23

rene schreef: 19 mei 2022 14:03
Ik heb in ieder geval een passende moment sleutel die het wel kan op 0,1Nm. Als deze moment sleutel ( ik zal je voor zijn ) een afwijking heeft van zeg 5% is hij nog nauwkeuriger dan ik zelf ben.

https://www.amazon.nl/Proxxon-23347-Mic ... 2890&psc=1
Volgens de beschrijving op Amazon heeft de sleutel een afwijking van ± 6 %. Bij een instelling van 5 Nm kan de werkelijke waarde onder dezelfde omstandigheden dus theoretisch de ene keer 4,7 Nm zijn en een andere keer 5,3 Nm. Steeds aandraaien op 0.1 Nm nauwkeurig lijkt me dan een uitdaging. Hoe vaak wordt de sleutel gecalibreerd (voor zover dit bij deze sleutel mogelijk is) ?. Indien dit nooit gebeurt zal de afwijking nog veel groter kunnen zijn.

Plaats reactie