Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

Steffen-02
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jan 2019 09:53

Steffen-02 19 mei 2022 09:23

Vraagje, Join helpt mij beter worden in het trainen..

Maar hoe pak ik zometeen mijn tijdrit aan waarvoor ik train?
Heeft de app ook een soort wedstrijdmodus die je kan inladen op de Garmin

JoeyvEde92
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 14 jun 2019 08:17

JoeyvEde92 26 mei 2022 22:34

Is het inmiddels al mogelijk in de app om twee trainingen per dag in te plannen? Zelf rij ik veel woon-werk ritjes van zo’n 50 a 55 minuten per rit en zou het dus fijn vinden als ik die beide kan inplannen via de app.

Als dit nog niet mogelijk is is het dan een logische keuze om de heenritjes rustig aan te doen en voor de terugweg een training in te plannen van een uur en de heenweg dan als extra rit toevoegen in Join?

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 27 mei 2022 11:03

JoeyvEde92 schreef: 26 mei 2022 22:34 Als dit nog niet mogelijk is is het dan een logische keuze om de heenritjes rustig aan te doen en voor de terugweg een training in te plannen van een uur en de heenweg dan als extra rit toevoegen in Join?
Het kan volgens mij niet in de Join app, ik doe mijn ww ritjes dan ook zoals jij voorstelt. Heen gewoon fietsen en terug de training volgen. De heenrit dan als extra rit toevoegen.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 27 mei 2022 17:25

Fietser_1971 schreef: 27 mei 2022 11:03
JoeyvEde92 schreef: 26 mei 2022 22:34 Als dit nog niet mogelijk is is het dan een logische keuze om de heenritjes rustig aan te doen en voor de terugweg een training in te plannen van een uur en de heenweg dan als extra rit toevoegen in Join?
Het kan volgens mij niet in de Join app, ik doe mijn ww ritjes dan ook zoals jij voorstelt. Heen gewoon fietsen en terug de training volgen. De heenrit dan als extra rit toevoegen.
Dit is inderdaad de handige manier om het te doen. Rustig ritje naar werk, dan de (interval)-training naar huis.
We hebben het plannen van meerdere ritten op een dag op dit moment niet op onze todo-list staan.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 27 mei 2022 17:31

marksi schreef: 10 mei 2022 15:13
ibooij schreef: 08 mei 2022 20:03 Leuke discussie zo!

Inderdaad kun je, als je traint met JOIN soms gewoon eens zeggen: Ik doe een lange duurtraining ipv de voorgestelde training. Of juist andersom kun je een korte intensieve training kiezen als je eens wat minder tijd hebt of gewoon zin hebt om eens te knallen. Het schema past zich dan wel weer aan. Zolang je niet elke dag van je schema afwijkt is dit juist goed. Eén van de beste manier om te blijven trainen is door het leuk te maken om te trainen.

Ik ga de komende 10 dagen ook wat afwijken van m'n schema, door 10 (of meer als we de planning niet halen) langzame duurritten richting Zuid-Frankrijk te rijden. Om nou intervallen te gaan doen met bagage op de fiets is ook weer zo wat. Zodra we weer terug zijn zal ik wel weer zin hebben in iets korts en intensiefs vermoed ik zo.
Mooi plan, fijne reis!

Hoe geef je dit aan in Join? Doe je dat door middel van rit toevoegen? Of doe je gewoon wat anders en past ie het dan achteraf aan. Mijn ervaring bij rit toevoegen als je dan voor een lange rit kiest dan gaat ie opeens de rest van het schema erg sterk aanpassen op basis van de uren, ook als je een hele rustige lange rit hebt voorzien.
De reis zit er inmiddels op. Helaas, kan ik wel zeggen. Erg van genoten op een gevalletje materiaalpech na. Op dag 2 ging m'n cassettebody kapot. We hadden vrij veel reparatiemateriaal bij ons, maar hierop waren we niet voorbereid. Gelukkig is het goed en goedkoop gefixt door North Bikes in Stavelot. Ook een mooie winkel als je mooie fietsen wilt kijken trouwens.
Verder bijna alleen maar mooi weer gehad, leuke mensen ontmoet. Helaas ook een ambulance moeten bellen in Luxemburg voor een jongevrouw die van haar MTB gevallen was en zeer duidelijk een hersenschudding had. Wel fijn dat we haar konden helpen.

Ik heb de ritten gewoon als quick ride in de app gezet, maar eigenlijk voornamelijk gewoon achteraf alles ingevuld. Het was niet alsof we ons plan gingen aanpassen aan mijn trainingsschema.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 27 mei 2022 17:33

metor schreef: 18 mei 2022 10:06 Herkenbaar. Mijn aanname is dat hij de rustweek ook mee neemt in het gemiddelde. En dat drukt het fors omlaag.
Als je je profiel op Pro hebt staan dan worden er ook wat aannames gedaan wbt je herstelvermogen. Het is dus wellicht handig om een niveau omlaag te gaan (gevorderd)

pino
Forum-lid
Berichten: 3249
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 27 mei 2022 18:07

ibooij schreef: 27 mei 2022 17:33
metor schreef: 18 mei 2022 10:06 Herkenbaar. Mijn aanname is dat hij de rustweek ook mee neemt in het gemiddelde. En dat drukt het fors omlaag.
Als je je profiel op Pro hebt staan dan worden er ook wat aannames gedaan wbt je herstelvermogen. Het is dus wellicht handig om een niveau omlaag te gaan (gevorderd)
Voor een 67 jarige zou je dat ook aanraden?
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 27 mei 2022 18:24

pino schreef: 27 mei 2022 18:07
ibooij schreef: 27 mei 2022 17:33
metor schreef: 18 mei 2022 10:06 Herkenbaar. Mijn aanname is dat hij de rustweek ook mee neemt in het gemiddelde. En dat drukt het fors omlaag.
Als je je profiel op Pro hebt staan dan worden er ook wat aannames gedaan wbt je herstelvermogen. Het is dus wellicht handig om een niveau omlaag te gaan (gevorderd)
Voor een 67 jarige zou je dat ook aanraden?
Ik begrijp je vraag niet zo goed. In dit geval ging het mij erom dat iemand de instelling op 'Pro' heeft staan, maar vindt er dan teveel uren training gepland worden. Dan is mijn advies om een niveau lager te gaan om daarmee het aantal uren wat te beperken.

Een 67-jarige kan een goed of een minder goed herstelvermogen hebben, maar gemiddeld zal het lager zijn dan bij een 35-jarige. De kans dat Pro een goede instelling is voor iemand van 67 is dus niet zo groot, maar zeker niet nul.

Harry1968
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 02 sep 2011 15:03

Harry1968 31 mei 2022 10:18

Wanneer ik momenteel zelf een rit later in de week wil toevoegen krijg ik de melding dat de informatie niet kan worden opgehaald. Heeft iemand dat al eens eerder meegemaakt en is er een oplossing voor dit probleem?

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 31 mei 2022 13:16

Harry1968 schreef: 31 mei 2022 10:18 Wanneer ik momenteel zelf een rit later in de week wil toevoegen krijg ik de melding dat de informatie niet kan worden opgehaald. Heeft iemand dat al eens eerder meegemaakt en is er een oplossing voor dit probleem?
Dit is inmiddels weer verholpen. Dit was een fout bij het introduceren van een nieuwe feature die binnenkort in de app komt, waarmee je aan een rit een prioriteit en een verwachte RPE kan geven, zodat je schema daar rekening mee kan houden.

hond
Forum-lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 05 jun 2006 12:20

hond 02 jun 2022 21:01

Ik zie in de app dat er over 3 weken een rustweek staat ingepland, maar dit is een week waarin ik vakantie heb en juist van plan was om veel te gaan trainen.
Wat is dan het beste om te doen? De week ervoor (tegen het advies van het schema) al een rustige week pakken? Ziet join dat ik dan al een rustweek gepakt heb zodat het schema zich aanpast? Of gewoon doortrainen en ook in de vakantieweek, verschuift de rustweek dan een week naar achter?

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 03 jun 2022 11:47

hond schreef: 02 jun 2022 21:01 Ik zie in de app dat er over 3 weken een rustweek staat ingepland, maar dit is een week waarin ik vakantie heb en juist van plan was om veel te gaan trainen.
Wat is dan het beste om te doen? De week ervoor (tegen het advies van het schema) al een rustige week pakken? Ziet join dat ik dan al een rustweek gepakt heb zodat het schema zich aanpast? Of gewoon doortrainen en ook in de vakantieweek, verschuift de rustweek dan een week naar achter?
Dat werkt allebei. Als je tijdens de rustweek gewoon doortraint, dan zal de rustweek verplaatst worden. Rust je een week eerder, dan komt de rust erna te vervallen.

Om te kiezen kun je het beste vooruitkijken naar wanneer je doel is, gecombineerd met, net voor de week voor de rustweek begint (dus 8-9 dagen voor de door JOIN geplande rustweek) goed nagaan of je al een rustweek kunt gebruiken. Dat is dan natuurlijk een gevoelskwestie. Soms ook goed te bepalen door een eventuele partner trouwens. Mijn vrouw weet me altijd heel goed te melden wanneer ik begin te overreachen, aangezien ze dat aan mijn (verslechterende) humeur merkt.
Als je doel meer dan maand na je vakantieweek ligt dan zou ik, als het kan, de rustweek uitstellen tot na de vakantie, met inachtneming van het punt hierboven over vermoeidheid. Anders ervoor.

Plaats reactie