Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Fietsen en afvallen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37369
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 mei 2022 07:34

TL@ schreef: 18 mei 2022 07:22 Referentiekader, dat is alles.

De ene is al lang blij als hij er niet uitziet als een walrus, de ander is wat veeleisender.

Als ik op het werk zeg dat er best nog wat kilo's af mogen, krijg ik steevast te horen dat dat toch helemaal niet nodig, dat ik al mager ben (echt niet!). Zeg ik hetzelfde in de fietsclub, dan bevestigd iedereen dat volmondig (84kg, 1m88)
Op het werk ben ik dan bij de magerste (minst dik) en in de fietsclub zit ik aan de andere kant van het spectrum: referentiekader dus.

Maar ja, het is niet PC om te zeggen dat iemand te dik is (bodyshaming noemen ze dat dan), dus mag iedereen maar dik en ongezond zijn (en extra druk uitoefenen op ons zorgstelsel)
Haha, dit had zo ongeveer mijn tekst kunnen zijn ja.
Even buiten de mensen die er echt niets aan kunnen doen om, maar die hele "stevig zijn mag - cultuur" wordt natuurlijk zo langzamerhand wel een giga uitdaging voor de zorg. Zie nu ook de afgelopen 2 corona jaren wat de gemiddelde BMI was in de ziekenhuizen.
Less is bore

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 18 mei 2022 07:35

Maar @TL. Met je huidige gewicht en lengte ben je nog lang niet ongezond dik. De meeste prof wielrenners zijn natuurlijk ongezond dun. Ik heb een tijdje op 64.5kg bij 1.84 gezeten ( 22-24j oud). Daarna moest er echt wat kg bij en zat het op de 70. Maar dat is al lang niet meer het geval sinds ik gestopt ben met koers. Nu 77kg bij 1.84. Ik wil wel zorgen dat het hier nu ongeveer constant blijft. :lol: In mijn eigen referentiekader is dit al erg veel.

Maar inderdaad er zijn veel mensen ongezond dik. Al valt het op mijn werk wel mee. Je kan ook best iets te zwaar maar nog steeds vrij gezond zijn en een goede conditie hebben.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 18 mei 2022 07:46

Ongezond niet, maar er mag echt wel nog een kilo of 4 af (80kg is voor mij gewoon goed)

Te zwaar en toch nog (min of meer) gezond kan inderdaad wel. Dat is bij mijn vrouw het geval, die is na de zwangerschap eigenlijk nooit meer op een ideaal gewicht geraakt maar is wel gezond met een goede conditie (maar ideaal is het niet)
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37369
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 mei 2022 08:30

Ik zit ook aan de bovenkant (bmi 25,x), dus er mag (moet...) zeker wel iets af.
Maar durf de stelling wel aan dat ik bovengemiddeld fit ben voor mijn leeftijdsgroep qua gezondheid en conditie.
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 mei 2022 09:21

Jans schreef: 17 mei 2022 15:39 Mijn lichaam kan moe en honger prima uit elkaar houden. Maar lekkere trek is voor velen, ook voor mij, een heel ander verhaal.

Dit is een betere uitleg. Honger is een beetje overdreven :-)
Het is vooral dat als je heel moe bent je vaak ook de neiging hebt te eten. Niet zozeer andersom

@derkx. Ik vind het vooral heel knap dat je zo ontzettend bent afgevallen!
Domme dingen hebben we allemaal wel gedaan of het nu gewicht is is of iets anders

@TL en Daniel
Ik ook 83 a 84 bij 185 dat was toen ik 28 was 77 kilo, dat reed best aardig de ventoux op......
Moet gewoon niet meer eten na 19u dan is het prima, maarja...... dan beland je op de bank van alles in huis :-)

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 18 mei 2022 09:47

Dat na 19u is voor mij voldoende om op gewicht te blijven, als er kilo's af moeten dan moet ik toch van de chocolade en Burger King weg blijven :D (etentjes met het werk onder de middag zijn ook niet goed)

Zolang ik onder de 85kg blijf heb ik er wel vrede mee
Afbeelding

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 18 mei 2022 09:53

mao schreef: 17 mei 2022 18:30 Bartdr
Hoe oud ben je?
92 kg zegt ook niet zo veel…. Je moet veel meer kijken naar vet percentage, en wat bij je past.
ik word 29 dit jaar, vet% geschat door de weegschaal rond de 26% dus daar kan (en moet) nog wel wat af om in het gezonde interval te zitten. Daarbovenop zit dat ook nog eens grotendeels op mijn buik/tussen mijn organen, wat ook weer een ongezonde indicator is.
Bouw is vrij gemiddeld, geen bonenstaak maar ook geen blokje.

Ckickster
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jul 2022 10:20

Ckickster 25 jul 2022 10:46

Enzzo schreef: 17 mei 2022 23:20 Suikers zijn je vijand!! Als je veel suikers nuttigt en niet meteen alles weer opbrandt dan gaat je lichaam om voeding vragen.

Misschien moet je een systeem bedenken -evt met hulp van een diëtist- om eerst met snelle koolhydraten te fietsen en op het einde eiwitten te gaan verteren. Dat scheelt veel in je hongergevoel na een ritje….
Mooie uitspraken, maar ik ben van mening dat suikers (gewoon een Koolhydraat), vet, eiwitten je vriend zijn alleen zoals met alles; met mate. Echt bijna alle voedingswaarde zijn je vriend, mits juist gebruikt. Ik ben wel benieuwd waarom koolhydraten je vijand zijn als zowel snelle als langzame suikers tot exact hetzelfde worden afgebroken door het lichaam :D
derxx schreef: 17 mei 2022 15:00 Ik vraag me echter wel af wat Wasbeer hiervoor zegt: "Je lichaam kan moe niet onderscheiden van honger." Ik merk dus wel als ik wat later opblijf 's-avonds dat ik dan ook echt honger begin te krijgen, dus inderdaad, als je moe wordt krijg je honger. Heb je hiervan een onderbouwing of meer info Wasbeer? Ik ben nl. wel benieuwd.
Kan het niet zo zijn dat je jarenlang 's avonds gewend was om dan wat te eten, of dat de dietist je op die momenten (om je te helpen) je dan een soort snack voorschotelde?

Ik denk dat het puur gewenning is wat op verschillende manieren kan zijn bijv:
1. Gewenning van 'voedertijd' ;). Als ik altijd om 12.00 eet en dan ineens om 14.00 zou gaan eten, heb ik een week lang enorme 'honger' om 12.00.
2. Gewenning aan gevoelens. Mijn valkuil is rusteloosheid bijvoorbeeld. Als ik mij rusteloos voel net na een taak op het werk of een film die niet spannend genoeg is om mijn aandacht te pakken.

Daarnaast denk ik dat je voorzichtig moet zijn met vermoeidheid verslaan met voeding, want de sugarcrash komt er direct na. Elke keer dat je je slaapritme tekort doet of te laat op de avond nog koffie drinkt beinvloed je je herstel 's nachts (koffie == minder diepe slaap) wat resulteert in een nog vermoeidere dag daarna. Sneeuwbal effect krijg je dan al snel. Energie management word na je 27-28e steeds belangrijk heb ik met alle fouten van dien ondervonden :mrgreen:

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 31 jul 2022 01:16

Een weegschaal is zeer onbetrouwbaar qua vetpercentage. Met een schuifmaat kun je gemakkelijk je vetpercentage (laten) meten. De weegschaal bij de sportarts en de fysio gaf bij mij overgewicht door een hoog vetpercentage aan. Beiden namen dat met een korrel zout en hebben gemeten met een (soortement) schuifmaat. Mijn vetpercentage bleek daar uitstekend te zijn. Dat kon ook bijna niet anders. Je kunt mijn buikspieren zien als ik ze niet aanspan. Dan zou overgewicht wel vrij apart zijn. Kortom, meet het eens na en zoek de bijbehorende data op via Google.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 05 aug 2022 09:15

Klopt, maar met een schuifmaat zou ik waarschijnlijk dan weer een grote "user error" hebben, want ik heb daar absoluut geen ervaring in/theoretisch kennis van. Wanneer ik foto's/tekeningen zoek van mannen rond mijn vetpercentage, dan lijkt dat wel te kunnen kloppen. Dan bedoel ik niet dat exact 26% klopt, maar in grote lijnen heb ik wel +- dezelfde tekenen van eerder te zwaar zijn.
Ondertussen is er wel weer wat af en geeft de weegschaal eerder rond de 24% aan. Als mijn weegschaal grosso modo dezelfde meetfout maakt, dan denk ik wel te kunnen stellen dat ik 2% kwijt ben ben maar dat zou bv. ook van 28% naar 26%.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 aug 2022 08:39

Een weegschaal zeer onbetrouwbaar wil ik het ook niet noemen.

Het hangt ook van de persoon af. Als je vet een beetje verdeeld is kan het aardig kloppen.
En als die waarde gewoon zakt dat heb je toch een meetpunt.

Een schuifmaat kan ook nog wel wat onbetrouwbaar zijn, want hoe ga je het vet tussen je organen meten?
Je kan een keer een schijfmaat meting doen en dan op je weegschaal gaan staan, zie je meteen de afwijking.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8291
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 06 aug 2022 08:45

Ik heb een artikel gezien over weegschalen met vetmeting. Volgens dat artikel wordt vooral het vet gemeten van de benen omdat er een electrisch stroompje van de ene voet via het onderste stuk van de bekken naar de andere voet loopt, en dus het bovenlichaam niet mee kan rekenen.
Voor wat één artikel waard is. Al klonk het wel logisch.

Plaats reactie