Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Fiets op zijn kop zetten met schijfremmen....

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 14 mei 2022 09:50

Hoi,

Ik ben niet zo'n handigert :oops: maar ik red me wel met de doorgaans meest gebruikte activiteiten om je fiets te onderhouden. Sinds een maand of 9 heb ik nu ook een fiets met schijfremmen. Ik had en heb sowieso altijd al moeite om mijn achterwiel weer terug te plaatsen. Met mijn fiets met velgremmen zette ik mijn fiets altijd op zijn kop met weer terug plaatsen, veel makkelijker (voor mij). Ik weet dat er velen zijn die dat ook zo doen. Ik heb dat ook een aantal maal gedaan met mijn fiets met schijfremmen. Echter, ik vernam dat je dat nooit moet doen (!?) omdat er dan lucht in de leidingen van je hydraulische schijfremmen kan komen. Ik heb nu wel het idee dat er wat minder druk in de handle bij het inknijpen is maar kan ook perceptie zijn. Hij remt nog goed voor zover een achterrem echt goed remt......Ik heb zelfs op Internet een filmpje gezien van een fietsenmaker die adviseerde om je fiets op zijn kop te zetten met schijfremmen als je moeite hebt om het wiel terug te plaatsen. Wat is nu de waarheid? Wel of niet doen of maakt het geen zak uit?

Adië,
Johan

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 14 mei 2022 10:21

Maakt geen zak uit
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 14 mei 2022 10:57

Hydraulische remmen is een een gesloten systeem, dus er gaat geen lucht bij komen. Wat wel kan is dat je al lucht in je systeem hebt en deze verplaatst bij het op de kop zetten van je fiets.
Let er ook op dat je niet je remhendel bediend tijdens het wisselen van je wiel!
Zorg bij het terugplaatsen dat je ketting op de kleinste krans ligt. Je focust op de remschijf tijdens het terugzetten van het wiel zodat deze recht en in het midden van de klauw schuift.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 14 mei 2022 11:12

Mocht er lucht in je systeem zitten, dan ga je dat mogelijk merken. Goede reden om je remmen dan te ontluchten, want dat hoort niet.
Niet zijken maar reiden !

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 14 mei 2022 11:37

Ik zie wel een reden om het niet te doen.
Wat je moet voorkomen is dat je de rem induwt terwijl het wiel er uit is. Dan riskeer je immer dat je de zuigers uit de zuigerhouder duwt.
En met de fiets op zijn kop zie ik een groter risico dat je dat per ongeluk doet (rem duw je tegen de grond aan) versus de fiets gewoon neer te leggen en het wiel er in te zetten als de fiets recht blijft.

Maar verder doe je met de fiets wat je wil; het zal je remmen en remleidingen worst wezen....

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 mei 2022 12:39

Er hoort geen lucht in het systeem is niet waar!
Er hoort geen lucht in als de rem is ingeknepen, in het reservoir mag best wel lucht zitten.
Hoe zie je anders de zelfstellende werking voor je?

Op z,n kop kan, maar knijp de rem niet in. En als je hem recht zet wacht even met inknijpen van de rem. Sommige hebben een vlottertje en dat kan een paar seconde duren.

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 14 mei 2022 13:06

Dank allen! Uiteraard weet ik dat ik de rem niet moet inknijpen maar waarom zou ik dat doen? @wasbeer2006 : dank voor de tip wanneer ik hem weer recht zet om even te wachten.

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 14 mei 2022 14:23

Vaak als je fiets te lang op de kop heeft gestaan heb je kans dat je de remmen weer op druk moet brengen door in de hendel te knijpen. Doe je dit niet dan heb je zomaar de kans dat je geen (goed) werkende rem hebt. Toch gevaarlijk als je plots moet stoppen.
En liever niet doen ivm residu uit de olie die weer in je remhendel cilinder komt, dat vinden ze niet fijn.

Om een wiel te plaatsen is dit meestal geen probleem.

hayes

hayes 14 mei 2022 16:12

Ik doe het ook continu. Achterwiel gaat er een stuk vlotter in.

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 14 mei 2022 16:16

De zelfstellende werking heeft niets met lucht te maken. Dat komt doordat de rubberen O-ringen de calipers er (bij toegenomen slijtage) een heel klein beetje doorheen laten glijden.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 14 mei 2022 16:57

Rule #49
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 mei 2022 17:02

Vicenza schreef: 14 mei 2022 16:16 De zelfstellende werking heeft niets met lucht te maken. Dat komt doordat de rubberen O-ringen de calipers er (bij toegenomen slijtage) een heel klein beetje doorheen laten glijden.
Ja dat snap ik maar waar haal je die extra olie dan vandaan?
Uit het reservoir en wat komt daarvoor dan in de plaats volgens jouw?

Het is geen gesloten systeem, dat denken er een hoop.
Tuurlijk zit het dicht, maar ook met je schroef eruit op de vergreep werkt je rem gewoon, olie spuit er dan echt niet uit. Paar druppels en klaar.

Plaats reactie