Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

SRAM Rival AXS zuiger: kan hem niet terug duwen

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 mei 2022 16:41

Schroef ff het reservoir bij de remgreep open en duw de zuiger dan terug, lukt dat?
Ik heb het ook wel eens gehad, dan zit er teveel olie en lucht in.

Olie kan je er nooit teveel in doen als je met een beeldblok werkt, maar met versleten blokken kan er wel wat lucht ontstaan in het reservoir, dat is niet erg, maar kan dit soort problemen opleveren.

wat bij jouw dan raar is dat steeds de ene wel en andere niet terug kan.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 09 mei 2022 17:06

Ik zou ook de bleedpoort even openzetten en kijken of je dan wel blokken goed krijgt.
Dat was bij mij de oplossing. (bij fiets van 3 maanden oud)
Heb toen niet echt opgelet of het 1 zuiger was, maar kreeg spreader blokje er niet in met nieuwe remblokken.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2850
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 09 mei 2022 17:31

Bleed poort bij de remklauw of de shifter pakken?

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 09 mei 2022 17:33

Bovenop de shifter.
En dan natuurlijk niet in je remhendel knijpen enkel spreader blokje op beide manieren erin.
Kwamen bij mij toen 2 druppels uit ofzo en loste het probleem op.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2850
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 10 mei 2022 20:20

Ik heb een combi van alle tips gebruikt en het is na wat geweld gelukt. Dank allen.

Bleedport open. Er kwam vanzelf wat olie uit zonder ergens aan te zitten verder. Hierna weer dicht.

Daarna
- oude blokken eruit
- voorzichtig knijpen zodat de zuigers naar buiten kwamen maar niet te ver
- schoongemaakt met isopropanol
- ingesmeerd met dot
- oude blokken erin
- pad spreader er tussen en hangen en trekken maar. Links ging uiteraard in een keer.
- bleedport weer open, laten uitlopen en weer dicht
- weer met de spreader tussen de blokken hangen en duwen
- oude blokken eruit en nieuwe blokken erin
- spreader er tussen en hangen en trekken
- paf, kreng bewoog
- wiel erin
- voelertje op de schijf en remhendel pompen
- klaar

Of het zou lukken of de klauw zou sneuvelen. Ik was er klaar mee. Gelukkig is de klauw nog heel.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 mei 2022 10:24

Mooi!

Ja op een gegeven moment is al niet bruikbaar in die staat of je het dan sloopt maakt ook niet meer uit.
Nu is het gelukkig gelukt!

Je had de bleedport open kunnen laten tot "paf, kreng bewoog" dan had er meer olie uitgelopen, maar wellicht iets makkelijker gegaan

Swokey
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 jun 2021 10:11

Swokey 09 jul 2023 15:41

DDX schreef: 09 mei 2022 17:33 Bovenop de shifter.
En dan natuurlijk niet in je remhendel knijpen enkel spreader blokje op beide manieren erin.
Kwamen bij mij toen 2 druppels uit ofzo en loste het probleem op.
Voorwiel ging bij ook niet. Achter ging in 1 X.

Heb de bleedpoort op de shifter opengezet, remblok spreider gebruikt en hop er was ruimte.

Wat fijn zo'n forum 😀

chris80
Forum-lid
Berichten: 1151
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 04 nov 2023 15:29

Ik heb nu hetzelfde probleem, pistons schieten net niet helemaal terug waardoor de nieuwe renblokjes niet passen.

Korte vraag over dit:

- voorzichtig knijpen zodat de zuigers naar buiten kwamen maar niet te ver
- schoongemaakt met isopropanol

Maak je dan de zijkant van de pistons schoon met de alcohol? Of probeer je ook iets in de caliper te spuiten om daar evt wat schoon te krijgen?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 04 nov 2023 17:48

Schoon met rem reiniger, insmeren met remvloeistof. Soms is de combi blokken en schijf gewoon te dik en loopt de rem een beetje aan. Een beetje slijtage van de blokjes is dan soms genoeg om de schijf weer vrij van de blokken te laten draaien.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

chris80
Forum-lid
Berichten: 1151
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 04 nov 2023 20:14

Ik krijg de pistons de laatste halve mm aan beide kanten maar niet ingedrukt.. Ook blijft het issue dat ze niet heel erg soepel bewegen. Alle stappen van Philippos heb ik gevolgd (alleen de olie niet want die heb ik hier niet liggen) en ook de tips uit de SRAM manual.

Zou de pistons insmeren met minerale olie ook kunnen? Ik heb geen DOT5.1 liggen hier.. Of is er op de eea manier een kleine kans dat het toch de leiding in kruipt?

Inmiddels ben ik wel zover dat het wiel aanloopt en niet meer klem zit :). De combi zou moeten passen want bij het achterwiel ging het wel goed.. Misschien gewoon gaan fietsen, iets laten slijten en dan opnieuw de procedure volgen?

MarkE
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 apr 2022 17:19

MarkE 05 nov 2023 08:50

Ik heb het met atb remmen van sram ook meegemaakt. De enige manier om remblokken verder terug te drukken is door de ontluchtingschroef van de remgreep los te halen en dan de remblokken terug te duwen. Schroefje weer goed vastzetten en de olie goed wegwassen.

Bij een atb met nieuwe remblokken die een tijd niet gebruikt werd zaten de remmen gewoon vast. Ook daar, olie weg laten lopen en het was weer goed.

En geen minerale olie in de buurt van een dot seal laten komen.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1151
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 05 nov 2023 10:02

Ik heb de ontluchtingsschroef bij de remgreep ook losgehaald en dat loste het grootste deel vh probleem op (en heel wat olie er uit :)). Alleen die laatste halve mm pakt die dus net niet waardoor het wiel aan blijft lopen..

Vanmiddag nog maar ff prutsen en anders een andere oplossing, achter heb ik de blokjes een paar weken geleden al vervangen, die zullen vast al heel iets versleten zijn. Dan doe ik die voor en de hele nieuwe blokjes achter.

Plaats reactie