Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

BMC time machine, grote maat

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 09 mei 2022 15:02

Ben op zoek naar een nieuwe fiets, maar helaas, de meeste vallen af op 1 ding: maximale zadelhoogte.
Ik heb een bbl van 97cm en mijn bb tot bovenkant zadel afstand is 92cm. De zadelrails zitten op zo'n 87.5cm

Het liefst zou ik een racer hebben die voldoet aan moderne eigenschappen van 'comfortabel aero', een redelijk aero fiets maar het mag best ook wat neigen naar allround. Een cannondale Supersix of systemsix, basso diamante SV, ridley Noah fast, simplon pride II, colnago V3rs, felt AR, Lapierre aircode, de nieuwe orbea orca, de lijst van fietsen die ik wat vind hebben is erg lang. Vind trouwens zoiets als de speci aethos ook wel weer heel mooi. Maar het hele gamma van trek vind ik dan weer helemaal niks, te mainstream (is een emotionele voorkeur, slaat nergens op).

Voorheen heb ik gehad een bianchi via nirone, cannondale Supersix, de Rosa Super King, bmc gran fondo (voorloper roadmachine, grote fout, enduro is echt niet mijn soort fiets) en later een teammachine (dat was beter). Heb al mijn fietsen verkocht bij een emigratie. Dus altijd een beetje geneigd naar die hoek van racey met een vleugje aero.

Ik ben inmiddels wel op zoek naar elektrisch schakelen, schijfremmen. Geen ISP vanwege reizen met de fiets, past met mijn lengte niet in de koffer.

Maar ja, het past dus sowieso bijna nooit, en door de toenemende sloping frames wordt het ook steeds lastiger. Bovendien, vanwege de trend om een niet standaard seatpost te gebruiken, kun je die niet zomaar vervangen voor een 400mm exemplaar. Tot nu toe staken mijn zadelpennen altijd gewoon bijna 30cm uit.

Ik zie dat de BMC timemachine een geometrie heeft met een zadelbuis van 61cm, wat al heel fijn is, de meeste moderne frames zijn natuurlijk sloping en komen soms niet verder dan 55cm, dan moet je dus nog 33cm overbruggen...
Maar die timemachine heeft een zadelpen van 270mm, staat in de tabel.

2 vragen:
- weet iemand of die 270mm de lengte is die je maximaal mag laten uitsteken, of de totale lengte van de pen zodat er maar ±20cm overblijft.
- Zijn er suggesties voor fietsen die wel passend zouden kunnen zijn?

Heb nu een 'aardige' fiets (merida scultura uit 2018, toen ik die kocht moest ik gewoon snel een fiets hebben en deze stond in de buurt, maar ben hem steeds meer gaan waarderen, fijne fiets die echt probleemloos km's blijft maken), dus kan op m'n gemak rondkijken, hij hoeft niet morgen geleverd zeg maar.

Ben benieuwd naar de antwoorden!
Laatst gewijzigd door richard84 op 10 mei 2022 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 mei 2022 15:30

De vraag over de BMC kan ik niet beantwoorden, wel weet ik dat Canyon ook werk maakt van grote frames.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 09 mei 2022 15:44

Systemsix en supersix evo maat 62 wordt aangegeven vanaf 1.98 m lengte.
Met een bbl van 97cm zit je hart bracket-zadeldek rond de 87cm.
Maar wat is je totale lengte?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

chris80
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 09 mei 2022 16:02

Scott Addict RC XXL
Felt Ar aero XXL

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 09 mei 2022 22:36

Waarom staat jouw zadel zo hoog?
Ik ben 0,5 tot 1cm kleiner qua bbl maar mijn zadel staat stukken lager dan het jouwe.
Net als Nijkie aangeeft lijkt je zadel veel te hoog te staan op je huidige fiets.
Als je naar de standaard formules gaat voor zadelhoogte dan los je het probleem ook al een stukje op.

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 10 mei 2022 10:51

Totale lengte 199. Ik fiets ruim 15 jaar op wielrenfietsen/mtb's en als mijn zadel een cm lager staat weet ik dat meteen, voelt niet fijn, mis wattage, op 91cm* gaat het het beste. Met huurfietsen in Zuid Europa moet dat wel eens noodgedwongen, vind ik irritant, hele week het gevoel van een kinderfiets.
Misschien als ik vanaf het begin op 88cm of zo had gefietst, wie weet, maar denk dat dit voor mij het beste past.

Ter aanvulling, ik heb ook een enorme drop zadel > stuurhoogte. Bij alle fietsen tot nu toe gewoon slam that stem en met die scultura nu zou ik er best een cm af willen. Ook mijn armen zijn denk ik best lang, want ook dat voelt voor mij prima, en rij op het vlakke alles boven 300 watt meestal wel in de beugels.

Die Scott addict ziet qua geometrie niet verkeerd uit, en ook nog best betaalbaar als rc15 met ultegra di2. Ook fijn om een aparte kleur te hebben, ipv weer 'stealth zwart'.

Wat zou de kans zijn als je zo een bedrijf aanschrijft, om een 400mm aero zadelpen te krijgen in plaats van de 350mm die ze normaal leveren 😅

*91.3cm nu met 180mm cranks, m'n volgende fiets heeft wrsch 175mm cranks. Dus moet er weer een halve cm bij...

hebin029
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 16 jul 2012 19:21

hebin029 10 mei 2022 18:47

Ik heb pas een nieuwe zadelpen gekocht voor m’n Scott Addict RC, de Duncan Aero SL. Deze was standaard 400mm
Voor mij was dat juist nadeel, want paste niet in m’n 49cm frame en mocht dus meteen stuk afgezaagd worden.
Denk dat in grote maat Addict RC standaard een 400mm pen zit (in mijn kleine maat 350mm)

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 11 mei 2022 06:46

Standaard zit er bij de Scott vanaf maat M al een 400mm lange zadelpen.

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 29 mei 2022 13:38

Gezocht en gevonden. Ben uiteindelijk in een winkel in Melbourne terecht gekomen waar ze allerlei modellen nog hadden, en van sommige ook de grootste maten. BMC, Bianchi, Orbea, Pina en terwijl ik er was kwam z'n eerste Colnago C68 binnen. Geen Scott maar die zijn op dit moment echt lastig te krijgen.

De Time Machine, toen de verkoper daar de zadelpen uithaalde was het meteen duidelijk, dat stompje ging mij niet helpen. BMC liet nog weten dat ze naast de standaard 270mm pen, met max zadelhoogte ±825mm (dus bijna 9cm korter) ook een 300mm zadelpen konden bestellen, nog maar 6cm te kort.

Dus die kon ik uit m'n hoofd zetten. Veel andere fietsen gingen wel lukken, vooral de meer allround modellen.

Uiteindelijk gekozen voor een BMC Teammachine SLR01 met Ultegra Di2.
Staat nu klaar om opgebouwd te worden, woensdag ga ik hem ophalen. Ik had trouwens nog 2cm marge in de zadelpen bij deze 😅

Heb ook nog eens geprobeerd om mijn huidge fiets eerst 1, nu 3cm lager te zetten, eens kijken hoe dat voelt. Nog geen fan, maar ik ga dat een paar ritten volhouden en wie weet wen ik er nog aan. Het heeft namelijk ook z'n voordelen mocht dat lukken. Is toch een geometrie waar de fiets meer op gebouwd is, dan dat je helemaal de extremen op moet gaan zoeken.

Gebruikersavatar
JorgV
Forum-lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 10 jul 2014 19:18

Gebruikersavatar JorgV 31 mei 2022 11:07

Maar goed, als jij het best zit op die zadelhoogte, dan hou je dat toch aan? Je kunt een korte romp hebben met lange benen. Ik zit voor mijn lengte ook hoog, maar ik ga echt niet lager zitten omdat dat 'zo hoort'. Er zijn wel andere oplossingen, maar dat is eerder millimeter- dan centimeterwerk. Speedplay pedalen leveren met de juiste schoenen net geen centimeter op, geloof ik.

Ik heb in mijn strandfiets ook een andere zadelpen gestoken, omdat de standaard net niet voldoende was (waarschijnlijk had hij het wel gehouden, maar ik neem liever geen risico).

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 31 mei 2022 11:25

Klopt, maar blijkbaar gaan mensen in de loop der jaren ook wel eens 'te hoog' zitten. Iedere keer een paar mm erbij zeg maar. Zag ik bij een bike fitter video nadat ik me door deze discussie maar even noodgedwongen hierin ging verdiepen 😅

Dus bij wijze van experiment eens 2-3cm eraf en kijken hoe dat voelt na een paar honderd km. Vooral de eerste rit terug naar 91cm is dan wel interessant natuurlijk.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 31 mei 2022 11:26

Lager zitten is wel meer aero ;-)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie