SRAM Rival AXS zuiger: kan hem niet terug duwen
Dag allemaal,
Vandaag mijn remblokjes geprobeerd te vervangen. Simpel als wat toch?
Oude blokjes eruit, linker zuiger terug duwen, check. Rechter zuiger terug duwen. Hmmm. Lukt niet. Hij gaat gewoon niet terug helemaal in de remklauw zoals de linker zuiger wel keurig doet.
Bij het remmen beweegt ie wel keurig heen en weer (met de oude blokjes) en symmetrisch met de linker zuiger, maar ik krijg hem niet helemaal terug geduwd om de nieuwe blokjes erin te krijgen. Althans, ik krijg ze er wel in maar dan past er uiteraard geen schijf meer tussen.
Het betreft de achterrem en links rechts in bovenstaand verhaal is gezien vanuit de achterkant van de fiets.
Iemand een hint?
Vandaag mijn remblokjes geprobeerd te vervangen. Simpel als wat toch?
Oude blokjes eruit, linker zuiger terug duwen, check. Rechter zuiger terug duwen. Hmmm. Lukt niet. Hij gaat gewoon niet terug helemaal in de remklauw zoals de linker zuiger wel keurig doet.
Bij het remmen beweegt ie wel keurig heen en weer (met de oude blokjes) en symmetrisch met de linker zuiger, maar ik krijg hem niet helemaal terug geduwd om de nieuwe blokjes erin te krijgen. Althans, ik krijg ze er wel in maar dan past er uiteraard geen schijf meer tussen.
Het betreft de achterrem en links rechts in bovenstaand verhaal is gezien vanuit de achterkant van de fiets.
Iemand een hint?
Niets
Heb het geprobeerd maar dat ding wil niet naar binnen.
Hij gaat maar een heel klein stukje naar binnen maar verder dan dat niet. Links gaat wel keurig helemaal terug.
Heb het geprobeerd maar dat ding wil niet naar binnen.
Hij gaat maar een heel klein stukje naar binnen maar verder dan dat niet. Links gaat wel keurig helemaal terug.
Beetje risico volle oplossing: soms idd kan je niet induwen. Mij lukt het soms wel als je de blokjes verder laat uitkomen door te remmen, nadien kan ik ze wel terug induwen. Alsof je hierdoor de plaats van het blokje smeert.
Maar dat is echt risicovol; als je pech hebt duw je ze er helemaal uit en moet je alles ontluchten...
Bij oudere sram/avid zat er soms niets anders op dan te ontluchten om te op hun plaats te krijgen.
Bij campa remblokken (=magura) heb ik dat probleem nooit. Sram/avid een echte ramp.
Ik zie ook wel eens langskomen dat het een garantiepeobleem kan zijn. Als je garantie nog hebt, zeker naar je fietsenverkoper gaan.
Maar dat is echt risicovol; als je pech hebt duw je ze er helemaal uit en moet je alles ontluchten...
Bij oudere sram/avid zat er soms niets anders op dan te ontluchten om te op hun plaats te krijgen.
Bij campa remblokken (=magura) heb ik dat probleem nooit. Sram/avid een echte ramp.
Ik zie ook wel eens langskomen dat het een garantiepeobleem kan zijn. Als je garantie nog hebt, zeker naar je fietsenverkoper gaan.
Hoi Peter,
Dank je, dat was het eerste wat ik geprobeerd heb. Dat hielp helaas niet.
Ja, Magura. Die weten meestal wel wat ze doen daar.walter- schreef: ↑08 mei 2022 22:01 Beetje risico volle oplossing: soms idd kan je niet induwen. Mij lukt het soms wel als je de blokjes verder laat uitkomen door te remmen, nadien kan ik ze wel terug induwen. Alsof je hierdoor de plaats van het blokje smeert.
Maar dat is echt risicovol; als je pech hebt duw je ze er helemaal uit en moet je alles ontluchten...
Bij oudere sram/avid zat er soms niets anders op dan te ontluchten om te op hun plaats te krijgen.
Bij campa remblokken (=magura) heb ik dat probleem nooit. Sram/avid een echte ramp.
Ik zie ook wel eens langskomen dat het een garantiepeobleem kan zijn. Als je garantie nog hebt, zeker naar je fietsenverkoper gaan.
Ik heb ergens een tip gelezen om de bleed poort van de remklauw een slag open te zetten zodat er olie uit kan als je de zuiger terug duwt. Het lijkt mij dan dat er teveel druk op zit (na een jaar opgebouwd is? Rem is een jaar oud bijna).
Maar dat zou betekenen, denk ik, dat het systeem eigenlijk opnieuw gevuld/ontlucht met worden.
Met een wattenstaafje zijkanten van de piston insmeren met DOT olie. Dan terugduwen.
Bij vervangen remblokken hanteer ik altijd de volgende stappen.
1. Blokken er uit
2. Schoonmaken met alcohol
3. Pistons smeren met DOT
4. Pistons helemaal induwen
5. Caliper schoonmaken met alcohol
6. Nieuwe blokken er in.
Bij vervangen remblokken hanteer ik altijd de volgende stappen.
1. Blokken er uit
2. Schoonmaken met alcohol
3. Pistons smeren met DOT
4. Pistons helemaal induwen
5. Caliper schoonmaken met alcohol
6. Nieuwe blokken er in.
o'7o
Lukt het je zo de pistons in te duwen ook wanneer het voordien niet kon?Douglas schreef: ↑09 mei 2022 05:43 Met een wattenstaafje zijkanten van de piston insmeren met DOT olie. Dan terugduwen.
Bij vervangen remblokken hanteer ik altijd de volgende stappen.
1. Blokken er uit
2. Schoonmaken met alcohol
3. Pistons smeren met DOT
4. Pistons helemaal induwen
5. Caliper schoonmaken met alcohol
6. Nieuwe blokken er in.
Ik krijg morgen een flesje DOT. Ik ga het dan proberen met het insmeren van de zuiger.
Tijdens het remmen beweegt de zuiger wel naar de schijf en schuift ook weer terug naar de startpositie. Hij zit dus niet helemaal vast.
Tijdens het remmen beweegt de zuiger wel naar de schijf en schuift ook weer terug naar de startpositie. Hij zit dus niet helemaal vast.