Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Na-spannen spaken nieuwe wielen

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 08 mei 2022 01:32

Lees hier en daar dat nieuwe wielen na 500 km / 2 weken moeten worden “na-gespand”. Is dat echt nodig? Zo ja, is zoiets zelf te doen zonder tevens de wielen te richten? En wat voor spanning zou je ueberhaupt moeten aanhouden?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 08 mei 2022 02:16

Dat doet de leverancier toch?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 08 mei 2022 07:25

Mijn wielen zijn nog nooit "nagespand" en is ook niet nodig.
Heb 2 fabriekssets en 1 handgemaakte set en bij al die sets is nog nooit een spaaksleutel aan te pas hoeven komen.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 08 mei 2022 08:21

scottpch schreef: 08 mei 2022 07:25 Mijn wielen zijn nog nooit "nagespand" en is ook niet nodig.
Heb 2 fabriekssets en 1 handgemaakte set en bij al die sets is nog nooit een spaaksleutel aan te pas hoeven komen.
+1 Bij een goed gebouwd wiel is dit niet nodig!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 08 mei 2022 13:52

JazzHands schreef: 08 mei 2022 01:32 Lees hier en daar dat nieuwe wielen na 500 km / 2 weken moeten worden “na-gespand”. Is dat echt nodig? Zo ja, is zoiets zelf te doen zonder tevens de wielen te richten? En wat voor spanning zou je ueberhaupt moeten aanhouden?
Bij een wiel dat goed gebouwd is, kunnen de spaken niet of nauwelijks spanning verliezen (op de lange duur natuurlijk wel). Bij zo'n wiel is naspannen dan ook niet nodig. Als de spaken niet goed ontstresst worden tijdens het bouwen (daar zijn allerlei technieken voor), verliezen ze snel spanning, met alle nadelen van dien. Ontstressen is essentieel. Als dat niet gebeurt, heeft naspannen ook niet veel zin.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 09 mei 2022 02:05

Geinig. Het advies om je nieuwe wielen na te spannen kom je toch vrij vaak tegen. Maar wordt ook inderdaad een stevige discussie over gevoerd hier en daar.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 09 mei 2022 06:31

Ik heb enkel mijn eerste zelfgemaakte set moeten naspannen (enkel achterwiel), achteraf bleek dat de spaakspanning (vooral aan de NDS) gewoon te laag was en dat na een tijdje de spaken los liepen.

Al de volgende sets heb ik nooit moeten naspannen (wel steeds gecontroleerd na een paar ritjes)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 09 mei 2022 10:34

JazzHands schreef: 09 mei 2022 02:05 Geinig. Het advies om je nieuwe wielen na te spannen kom je toch vrij vaak tegen. Maar wordt ook inderdaad een stevige discussie over gevoerd hier en daar.
Volgens meer daar en niet hier. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 770
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 12 mei 2022 22:46

Volgens mij is het na-spannen van wielen iets van vroeger. In een groep zat een naaf. Je kocht er een velg en spaken bij. Wat nu als "low profile" wordt gezien was toen zeker niet zo. Dubbel gebuste velgen als Mavic ma2 waren algemeen gebruikt, ze waren c13. Dat moest zich soms wel eens wat zetten en na 500 a 1000 km even nakijken was wel verstandig.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 20 mei 2022 22:38

Bedoel je 13G (2.3mm)?
Leuke velgen overigens die ma2 heb er niet zolang geleden nog een setje gerestaureerd.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 mei 2022 06:54

Ik breng mijn huidige wielen af en toe ter controle.
Mijn wielbouwer is ook wel benieuwd wat ze doen bij gebruik.

Mijn 55mm carbon disc wielen breng ik elk jaar even, dat is na zo'n 5000km.
Hij heeft er nog nooit iets aan hoeven doen, staat nu 20K op het setje.

De alu wielen die ik van hem had jaren terug, die heeft ie wel eens nagespannen, maar dat waren de (te) lichte en symmetrische notubes 340 en ztr355 velgen. Dat symmetrisch en alu gaf bij race 130mm inbouw wel vaak problemen in deze combo, dat is bij mij best vaak losgelopen.

Gebruikersavatar
joostvanbezooijen
Forum-lid
Berichten: 529
Lid geworden op: 11 apr 2008 11:11

Gebruikersavatar joostvanbezooijen 30 mei 2022 17:24

Over naspannen van nieuwe wielen gesproken, hier een vraag voor de ervaren wielbouwers waar ik mezelf ook onder schaar.

Ik heb recent 2 sets wielen gespaakt. DT 360 naven, straight pull spaken en 50mm hoge tubeless 25 mm brede velgen. De hele bouw verliep probleemloos en ik eindigde met 2 keurig rechte sets met de juiste spaakspanning. Daarna de tubeless banden gemonteerd en op spanning gezet (6 bar). Na het op spanning zetten was de spaakspanning aanzienlijk minder. Zo laag zelf dat ik alle spaken behoorlijk moest aandraaien om de eerdere spaakspanning weer te halen.

Bij al mijn eerdere wielen, met binnen- en buitenbanden of met tubes, heb ik dit nog nooit meegemaakt. De wielen zijn nu weer keurig recht en bollen prima maar ik ben toch nieuwsgierig of dit bekend voorkomt. Iemand die zelf wielen bouwt hier ervaring mee? Is dit typisch iets voor tubeless die de velg meer comprimeert of zo?

Plaats reactie