Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Wahoo Elemnt Bolt gps bike computer

PieterC
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 mar 2016 18:09

PieterC 26 apr 2022 18:34

Mijn Bolt geeft hopeloos verkeerde snelheid aan, meestal tussen 10 en 12 kmh (terwijl ik toch echt 3x zo hard fiets). Ook de afstand blijft ongeveer een factor 3 achter. Is het de sensor of gps of beide? GPS is sinds de winter al zwakker lijkt het, veel fluctuaties.
Cannondale Supersix Evo Ultegra, upgraded.

Gebruikersavatar
Kneh
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 02 apr 2014 20:49

Gebruikersavatar Kneh 26 apr 2022 19:58

Als je de snelheidssensor eraf haalt heb je dan het probleem ook?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 26 apr 2022 20:01

Batterij sensor bijna leeg?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 26 apr 2022 20:02

Of heb je je wielsensor per ongeluk aan je crank zitten? :mrgreen:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 27 apr 2022 18:03

Vandaag weer gezeur met de Element Bolt v2. Na een kilometer of 60, reed ik van de kaart af. En de kaart bleef ook op 'loading' hangen. Eenmaal thuis had die nog steeds geen kaart in het geheugen kunnen laden. Navigeren kon die wel, maar als je zelf geen wegen op de kaart ziet, is dat ook niet heel erg handig. Ook liep de batterij rap leeg. Na 6 fietsen en ongeveer 45 minuten pauze stond het percentage op 18 % (en ik ben echt begonnen op 100).

Iemand al vergelijkbare problemen gehad en een ticket aangemaakt bij Wahoo?
Live fast; die young. mijn blog

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 27 apr 2022 18:12

Ik heb dat laatst 1x met de bolt v1 gehad en 1x met de roam.
De laatste keer met de roam heb ik hem onder het fietsen uit en aangezet en toen was het weg en hij herstelde de rit.

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 27 apr 2022 19:14

Bij Bike-Discount is de Bolt V2 €258 en de Roam €275.
Gezien problemen met de V2 is dan de Roam de stabielere, betere keus?
De Roam is behoorlijk afgeprijsd, gaat die er uit, komt er een nieuwe?
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1260
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 27 apr 2022 23:53

Er schijnt inderdaad een nieuwe roam op komst te zijn.
Of er problemen met de Bolt V2 zijn is lastig te zeggen. Het hierboven beschreven probleem van wegvallende kaarten heb ik een week of wat geleden op de Bolt V1 ook gehad, het lijkt een algemeen Wahoo probleem te zijn. Na die ene keer ook niet weer gehad.
Bolt en Roam delen dezelfde software, het is niet daarom te stellen welke de betere keus is.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 05 mei 2022 14:54

scepticus schreef: 17 apr 2022 18:17 Dit weekend viel het me op dat de batterij van mijn Bolt (v1, gekocht in 2018) wel erg snel leeg gaat. Na een ritje van 6u30 (beweegtijd 4:45) bijna niks meer over, terwijl er voorheen wel 10 uur in zat.

Heeft planned obsolescence mij bij de kloten?
Update: na factory reset en firmware update is het probleem verholpen en in de batterijduur weer gewoon normaal.
En een paar dagen later had vriendinlief exact hetzelfde probleem, met exact dezelfde oplossing.
Vreemd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 05 mei 2022 16:12

Ik denk dat er een of andere loop in de code zat. Ik had laatst het probleem dat de kaarten niet meer geladen werden. Maar op het kaart scherm, stond constant 'loading'. De batterij liep bij mij ook heel rap leeg. Vermoedelijk trok die loop de batterij leeg. Met de nieuwe software had ik er ook geen last meer van.

Even een opmerking als software engineer (dat doe ik als ik niet fiets): Software live geven waar loops in zitten, valt echt in de categorie super knullig :roll:
Live fast; die young. mijn blog

Helen
Forum-lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 11 sep 2011 18:28
Locatie: Amsterdam

Helen 03 jul 2022 13:11

Ik fiets al een jaar of vier zonder problemen met de Elemnt Bolt en prees mij al gelukkig dat ik geen last had van de problemen die ik in dit topic las. Tot deze week…. Een aantal keer gehad dat de Wahoo ofwel spontaan een eindpunt invoegt (zag echt het vlaggetje) of de route gewoon beëindigt. Opnieuw laden lukt wel, maar ik krijg ook met veel geduld de route niet te zien. Waarschijnlijk omdat ik niet meer op het beginpunt ben. Enige oplossing is om in de route-plan-app (ik gebruik Komoot) de route te wijzigen en mijn huidige positie als startpunt nemen en opnieuw synchroniseren. Kost niet meer dan een paar minuten, maar als je eenmaal fietst dan wil je fietsen en niet met de route klooien. Als dit al behandeld is excuus voor de dubbele vraag. Dan heb ik niet goed gezocht.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2426
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 30 jul 2022 11:07

Ik heb het probleem dat mijn snelheid soms wegvalt, als ik stop met trappen.
Dus van zodra de cadans op "0" komt, gaat de snelheid soms ook naar "0".
Ik gebruik een aparte snelheids- en cadanssensor.

Nu dacht ik dit op te lossen, door de Bolt eens helemaal terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Maar dit heeft niet geholpen.
Maar wat ik wel heb vastgesteld, is dat het batterijverbruik plotseling drastisch verbeterd is.
Een woon-werk rit van 45km is plots maar 8% batterijverbruik meer, terwijl dit voor de factory reset zowat het dubbele was.

Plaats reactie