Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Voorbladen of cassette veranderen

deLau
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 apr 2022 17:12

deLau 29 apr 2022 06:30

Dag iedereen,

Ik heb momenteel voorbladen 50/34 en cassette 11/25 op de fiets. Maar als ik op groot blad rij (50) gebruik ik meestal 21-23 op cassette en als ik op 34 rij gebruik ik 11-12-13 waardoor de ketting altijd schuin ligt. Dit voelt niet zo goed en ziet er ook niet uit. Ik rij meestal vlak in Vlaanderen. Wat vervang ik het best.. vervang ik voorbladen naar 52/36 of de cassette?

Alvast bedankt voor de info

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 29 apr 2022 07:40

De voorbladen zullen eerder kleiner moeten naar 48 of 46 en daarbij een 32 voorblad. Geen reden om ze groter te maken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 29 apr 2022 08:46

Kies een cassette waarbij 21-23 meer in het midden liggen. De 34x11-12-13 komen overeen met 50x16-17-18-19, dus als die ook in de cassette zitten ga je meest grote blad rijden en alleen nog kleine blad bij een klim. Een 14-28 cassette zou dan zo maar een goede keuze kunnen zijn bij jouw gebruik, met een rechte kettinglijn en tandwielen die met 1 stapje oplopen van 14 tm 21.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 29 apr 2022 09:04

Het maakt niet zoveel uit wat je vervangt. Ik zou zeggen kijk naar de staat. Is het crankstel nog goed, vervang je ketting en cassette die normaal gesproken ook eerder versleten zijn. Waarschijnlijk goedkoper ook, afhankelijk van welk prijsklasse je kiest natuurlijk. Gezien de versnelling die je trapt lijkt het erop dat je geen zwaarder verzet nodig hebt en lijkt een crankstel met een groter blad onlogisch. Misschien is een 14-28 cassette een optie? Zal je wel vrijwel alleen nog op het grote blad rijden, maar hou je wel kleine stapjes met schakelen. Er is ook ruimte binnen de bestaande combi. Als je nu 34-12-11 gebruikt, kun je beter 50-19-18-17-16 gaan gebruiken. Dan trap je ongeveer even zwaar en heb je een mooiere kettinglijn. Als dat je doel is kan dat ook nu al.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 29 apr 2022 10:10

ik heb hier ook altijd mee geworsteld, de compact crank is mij nooit bevallen: veel schuine ketting, veel te grote stap bij schakelen voor zijde.

ik weet niet waar je woont en ook niet wat voor groepset je gebruikt, maar gezien je setup 50/34 en 11-25 zal je wel een 11speed groep rijden.
een paar ideeen:
vervang je 34 voor een 38of39, je hebt dan meer overlap en blijft hoger in je kleine blad fietsten.
vervang je cassette voor een 12-25, hoera er zit een 18t in
vervang je kettingblad 50 voor een 48, het lijkt weinig maar je blijft echt langer op het grote blad rijden bij valsplat of tegen wind, en ook rijd je achter vaak 1 tandje kleiner, in the top end kan je bij afdalen nog best goed mee trappen.
een cassette met een groter bereik laat je wel midden in de cassette rijden, en als nadeel ook grotere onderlinge stappen maken, iets wat niet echt NL ok is.

ik rij zelf met 48/36 en een 11-30 hier in limburg en ik mis daar in wel een 16t in de cassette 17t naar 15t is soms een beetje ploegen.
in de sram 11-28 zit wel een 16t.

maak voor jezelf een tabelletje, met je favoriete snelheid en trapfrequentie en mogelijke verzetten en je komt er wel, en overlap is heel welkom.
die kettingbladen mogen best wat dichter bij elkaar.

deLau
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 apr 2022 17:12

deLau 29 apr 2022 10:35

Ik woon in west - vlaanderen dus meestal rij ik vlak. Al eens naar oudenaarde gaan fietsen maar het was best ploegen met die setup. Ik vond het wel leuk fietsen daar dus zou ook graag wat meer hoogtemeters maken. Dus ik wil me goed informeren voor ik nieuwe onderdelen koop.

Solo rij ik gemiddeld 28 km/u met tegenwind moet ik teveel van het groot blad naar klein en dan op de cassette ook volledig doorschakelen wat het nogal hectisch en onaangenaam maakt.

Ik veronderstel dat momenteel voor mij het beste is om van cassette te veranderen naar 14/28 11 speed. Als ik het goed begrijp.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 29 apr 2022 11:00

en een 38t/39t kleinblad monteren

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 29 apr 2022 11:23

TKMP schreef: 29 apr 2022 11:00 en een 38t/39t kleinblad monteren
Nou ja niet per se, met 14-28 kom je niet meer op klein tenzij bergop, het is maar net wat je zoekt, het beste advies is inderdaad: ga ook eens spelen met een tabelletje (of de ritzelrechner).

beammeup,scotty
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45

beammeup,scotty 29 apr 2022 11:29

Voor een bergverzet en achter een vlakke cassette is een heel vreemde combi, die per definitie een scheve kettinglijn geeft, tenzij je altijd 35 a 40 km/ u fietst.

Een veel gemonteerde combi op koersfietsen met Shimano is 52/36 en 11/30 achter. Daarmee kun je echt overal uit de voeten, heb je meestal 1 of 2 tandjes tussen de meest gebruikte verzetten en hoef je nooit met een scheve kettinglijn te rijden. Je hebt dan 2 vrijwel gelijke verzetten met 3 kransjes over: 52/21 en 36/14. Wil je weinig kosten dan kun je kiezen tussen je binnenblad vervangen door een 36 of 39, of een 11/28 of 11/30 cassette monteren. Zo’n cassette maakt je flexibeler dan een groter binnenblad, want is in alle ritprofielen inzetbaar. Beide zijn goed verkrijgbaar als je Shimano hebt.

Let even op je derailleur, vanaf 11/30 heb je een grote kooi nodig.

Weet ook dat je bij de hiervoor genoemde 14/28 je binnenblad nooit meer op het vlakke kunt gebruiken.
Laatst gewijzigd door beammeup,scotty op 29 apr 2022 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 29 apr 2022 11:33

deLau schreef: 29 apr 2022 10:35 Ik woon in west - vlaanderen dus meestal rij ik vlak. Al eens naar oudenaarde gaan fietsen maar het was best ploegen met die setup. Ik vond het wel leuk fietsen daar dus zou ook graag wat meer hoogtemeters maken. Dus ik wil me goed informeren voor ik nieuwe onderdelen koop.

Solo rij ik gemiddeld 28 km/u met tegenwind moet ik teveel van het groot blad naar klein en dan op de cassette ook volledig doorschakelen wat het nogal hectisch en onaangenaam maakt.

Ik veronderstel dat momenteel voor mij het beste is om van cassette te veranderen naar 14/28 11 speed. Als ik het goed begrijp.
idd: mijn ervaring is ook dat een 14-28 cassette voor de 'normale' mens de betere optie is. Het rijdt ook fijner vind ik omdat het verschil tussen kransjes gemiddeld kleiner is (11-12 schakelen is grofweg 10% zwaarder/lichter, 14-15 een derde minder).
En als je enkel vlak rijdt, klein en groot blad dichter bij elkaar brengen helpt ook (en mij verrast het altijd hoeveel sneller een 39t naar een 50T schakelt dan van de 34t). Maar een groter klein blad, zal in de vlaamse ardennen dan weer moeilijker zijn.

Met de 14-28 zal je wel zowat 100% op je grote blad rijden. Als je vooraan nog naar een 48t kom je bij een nieuwelingen setup; en die jongens kunnen daarmee wedstrijden rijden tegen 40km/u gemiddeld ;-). Een excuus om traag te rijden zijn die aanpassingen dus niet ;-).

Walter

beammeup,scotty
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45

beammeup,scotty 29 apr 2022 11:38

Klopt Walter, alleen meetrappen in een fijne afdaling is met 50/14 gauw over en een 14/28 is zo'n beetje de zwaarste cassette die er is (voor de weight weenies).
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 29 apr 2022 11:41

Waarom zou je willen meetrappen als de zwaartekracht je 50+km/u laat rijden; die behoefte ken ik niet ;-).

Walter

Plaats reactie