Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Zijn dit de juiste BB lagers?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 27 apr 2022 08:44

Bekijk de afbeelding 3 bij bike-components.
Afbeelding
Hier zie je duidelijk dat er op beide cups bbright 4624L staat. Dus twee linker cups van t Bbright bottom bracket. Een rechter cup zou het lager buiten het frame plaatsen. Dit past met deze sleeve inderdaad in een 386evo, maar het is nogal verwarrend, er staat immers Bbright op t bracket zelf. En de beschrijving bij futurumshop maakte het er voor mij helemaal niet beter op door ook nog PF30 te noemen. De beschrijving bij bike-components is het wel duidelijk dat deze voor 386evo is. Dus ja je initiele futurumshop keuze was waarschijnlijk ook juist.
Het kost Rotor blijkbaar te veel geld om er even een andere tekst op te laten printen in china.

Nee, de lagers zelf maken t verschil niet zo. Goede kwaliteit stalen lagers zijn ook prima. De afdichting en de kwaliteit en passing van het aluminium van t bracket is ook veel belangrijker.

hieronder nog even een typische BBright, kijk naar de rechter lagercup. Die is anders, de linker is weer dezelfde. Krijg je deze dan moet hij terug. Krijg je twee linkse kanten dan is het goed.
Afbeelding
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 27 apr 2022 08:57

Handige info thestudent! Top.

Ik lees dat die ceramische lagers voor de cyclocross wel beter zijn afgedicht. Zou dat ook echt een verschil maken dat het 2-3x langer meegaat?
The C-BEAR BB386EVO Shimano Cyclocross bottom bracket in combination with a suitable crank (especially Shimano Hollowtech II) becomes your reliable partner off-road. C-BEAR has treated its ceramic bearings with a special grease and additionally sealed them, which extends their service life even under adverse conditions. Mud, dirt and wetness are no longer a problem for this BB386EVO bottom bracket.
Zelf zie ik niet echt een verschil in afdichting tussen de stalen versie en die voor cyclocross.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 27 apr 2022 09:09

Zit in t lager zelf wat erachter zit. Op mijn gravelbike gaat t al een tijdje goed nu ( wel ander bracket ). Maar de race versie loopt natuurlijk met wat minder weerstand. Voor zover we dat echt kunnen meten. De weerstand in je bb tegenwoordig hangt vooral af van hoe goed je frame gemaakt is. En je verslaat mijn ouderwetse campagnolo ITA draad vierkante as toch niet qua weerstand, welke je ook kiest. :lol:
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 27 apr 2022 10:12

Prachtig om in dit draadje het woord 'standaard' een paar keer tegen te komen! Wat een ellende dit shampoomarketingverhaal.
Mijn ervaring met keramische lagers is in die zin prut dat de afdichting er veel meer toe doet dan het lagermateriaal (kogeltjes en schaal). Met zand in het lager is ook een keramisch lager binnen no time naar de knoppen.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 27 apr 2022 10:17

Ja maar van Rotor is de afdichting niet bijzonder goed. T blijven spanjaarden.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 27 apr 2022 13:50

Heeft Token hier niet een geschikt lager voor die ik kan gebruiken?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 27 apr 2022 16:19

https://www.tokenproducts.com/bottom-br ... 50-TF38624

Moet je wel weer een aparte tool hebben. En daar zit een adapter ring in. Die een 30mm lager naar 24 brengt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 27 apr 2022 20:31

thestudent schreef: 27 apr 2022 16:19 https://www.tokenproducts.com/bottom-br ... 50-TF38624

Moet je wel weer een aparte tool hebben. En daar zit een adapter ring in. Die een 30mm lager naar 24 brengt.
Ik heb volgens mij die tool (zal morgen even kijken of dat dezelfde maat is) maar ja zo'n adapter wel een voordeel tov die van van Rotor en koop ik hiermee betere lagers dan Rotor?

Voordeel met token is wel dat je het in elkaar draait, soort bsa.

Er zitten nu token ninja lagers voor gxp in, ik denk nu: misschien kan ik ook ander adapters kopen voor rotor.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 27 apr 2022 20:41

Als er nu een voor gxp in zit heb je nu hetzelfde bb alleen dan met een naar 22mm vulbus links en een 24mm rechts.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 27 apr 2022 20:59

thestudent schreef: 27 apr 2022 20:41 Als er nu een voor gxp in zit heb je nu hetzelfde bb alleen dan met een naar 22mm vulbus links en een 24mm rechts.
Ja klopt, dus ik moet nu een andere vulbus hebben. Eens even kijken waar ik die kan vinden.

Weet jij misschien een goed adres hiervoor?

Plaats reactie