Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Front rack bikepacking - Liv Devote 1

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5339
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 27 apr 2022 07:23

Ik zou helemaal niet te veel aan die enkele nokjes willen hangen. Dit zijn gewoon dezelfde inserts als in bidonhouders. En in carbon zijn die helemaal niet zo sterk. 7.5kg per kant is echt al veel te veel. Het is meestal 7.5kg voor drie van die dingen. Dus 2.5kg per insert.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Ghini
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 jan 2021 10:32

Ghini 28 apr 2022 09:15

br@m schreef: 26 apr 2022 19:00
Ghini schreef: 25 apr 2022 18:05 ..
Kan zij die twee punten gebruiken voor een front rack / bagage rek? Ik heb het idee dat ze dus alleen die twee punten op de vork kan gebruiken en niet die in de vork crown.
Tips voor een type rek zijn ook welkom.
Anders denk ik ook nog aan de optie om van die railsjes als B-rad van Wolftooth of Rad system van BBB te monteren en daar dan zo'n bikepacking rekje op te zetten.

Ik kan geen contact info van Liv vinden maar hopelijk kan iemand hier meer duidelijkheid geven. Alvast bedankt!
Ik had dezelfde vraag voor mijn Cube met carbon vork en identieke montagepunten en heb Cube een mailtje gestuurd, ik kreeg keurig per omgaande antwoord dat een rekje zoals een Tara toegestaan is, daar zijn die montagepunten voor bedoeld. Maximaal 10Kg belasten kreeg ik er bij verteld. Dat is in de praktijk meer dan genoeg.

Als je hier kijkt zie je dat Liv kennelijk onderdeel is van Giant. Hun adres staat er bij - Pascallaan 66 in Lelystad:

https://www.liv-cycling.com/nl?gclid=Cj ... 1cQAvD_BwE

Behalve de Tara zou je ook naar de Racktime Top-it kunnen kijken, dat is een rekje. Racktime = Tubus. Zelfde bedrijf, Tubus maakt stalen dragers en Racktime maakt ze van aluminium.

https://www.racktime.com/produkte/syste ... /topit-evo
Bedankt voor de info en tips!

Ghini
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 jan 2021 10:32

Ghini 28 apr 2022 09:17

abdr schreef: 26 apr 2022 23:58
Ghini schreef: 26 apr 2022 15:07 Ik vind het gewoon wat vreemd dat er nergens specificaties bekend zijn waar die mounts wel of niet voor te gebruiken zijn. Nu heb ik maar een Giant/Liv winkel gebeld en die zeiden dat er houders voor een pannier tassen bevestigd kunnen worden met een max van 15kg, dus 7.5kg per kant. Dat lijkt me al veel maar zou mooi zijn.
Ik zie geen probleem, uit eigen ervaring weet ik dat een Tara die beide kanten van de vork verbindt is heel wat stabieler is dan twee aparte cages die hangen te wiebelen aan de voorvork. Daarenboven zit minstens de helft van het gewicht op de onderste schroef vlak bij de as, dus de voorvork wordt niet zo hard belast.

Maar bij een Tara zitten de tassen wel echt laag, dit kan off-road wel voor problemen zorgen. Dan is de Racktime Top-it die hierboven gelinkt wordt beter.

Voor de prijs van één Tailfin heb je een Tubus Vega en Tara, en dan heb je twee lichte rekjes die in de touringwereld al decennia aan de top staan. Een alu Tailfin weegt maar een paar tiental gram minder dan een stalen Tubus.
Bedankt voor de tips. Tailfin is idd mooi maar ook duur. Simpel en makkelijk vervangbaar, bijv door te werken met een standaard drybag met 2x voile strap heeft voorkeur tov dure tas.

Ghini
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 jan 2021 10:32

Ghini 28 apr 2022 09:22

thestudent schreef: 27 apr 2022 07:23 Ik zou helemaal niet te veel aan die enkele nokjes willen hangen. Dit zijn gewoon dezelfde inserts als in bidonhouders. En in carbon zijn die helemaal niet zo sterk. 7.5kg per kant is echt al veel te veel. Het is meestal 7.5kg voor drie van die dingen. Dus 2.5kg per insert.
Dat klopt niet helemaal. Het onderste montage punt zit in het solide deel van de vork, dus niet in het holle buis deel. Daarnaast is dat punt door de hele vork geboord en getapt, ipv door een enkele wand van het holle deel van de vork. Ik vond het gewoon vreemd dat ik nergens info kan vinden over de max belasting ed.
Die extra montage punten op bikepacking vorken zijn trouwens ook verstevigd. Fabrikanten gebruiken verschillende manieren maar er zit altijd meer materiaal. Ook verschilt de max belasting per merk/vork. Maar ook daar vond ik het vreemd dat Liv/Giant geen info geeft over dat punt. Is die verstevigd of echt alleen voor licht spatbord montage.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 28 apr 2022 09:35

Afbeelding
als woon werk oplossing heb ik een tijdje gereden met een specialized harnas voor een 15l dry bag,
makkelijk om je bagage los te klikken bij aankomst en mee naar binnen, soms ook geschikt voor een kleinframe,
enkel met je bekabeling rem en schakel kabels zitten in de weg, nu hebben ze de tas al speling gegeven tov je stuur en daar passen dus kabels en handen redelijk tussen.

het gewicht zit wel iets hoger dan bij een frame en een 5kg is met een stuurtas achtige wel maximaal,
bij een rack kan je ook niet al te veel gewicht voorop, maar wel lager positioneren.
bedenk altijd dat je een verhouding voor/achter wil houden.

het harnas ligt ergens te verstoffen, wil je m proberen dan zoek ik de tas, stuur maar een pbtje als je interesse hebt.
ik gebruik m niet meer omwille van een andere klassiekere fiets, dat vond ik optisch niet zo passen.

Plaats reactie