Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Het grote gravelbanden topic

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 15 apr 2022 06:25

Gisteren weer eens gewisseld.
De oude maxxis rambler had een slag in de band. Mogelijk is hij vervormd tijdens het niet op gepompt hangen.

Goed mn frame trek boone rsl kan achter echt max 38mm verdragen

Dus het zijn vittoria mazcal 35mm gravel geworden, dan blijft de fiets nog een beetje in cross stijl. het was wel stoeien om ze op de velg te krijgen wat ik niet had verwacht de mtb en race banden gaan bij mij altijd met duimpjes, deze banden hadden zeep en mn schwalbe druk vat op 11bar nodig.
Dit kan ook aan mn velgafdichting liggen, geen tape maar bontrager strips.

Vanmiddag eerste rondje ZL, eerste indruk de vorm van de band en nopjes bevallen. Rondje door de garage waar de rambler slipten tijdens remmen, grepen de mezcal lekker aan.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 20 apr 2022 13:44

de vittoria mazcal 700x35 zijn mij bezonder goed bevallen, tijdens de grenspalen klassieker limburg, door het land van herve (B)
2,4bar erin zijn ze nog vlot genoeg op het harde, en door de bochten voorspelbaar. het was droog dus hoe ze in het natte houden is nog onbekend.
de radius van het loopvlak is mooi groot.
de noppen goed egaal verdeelt,
ik hoop dat vittoria doorgaat met deze band of het nu een 35mm of anders is het voldoet prima met mijn 65kg.
in ieder geval vind ik m(tot nu) in alle opzichten beter dan de Maxxis rambler 700x38,
Afbeelding
img van bikerumor

parrucchieri
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 feb 2012 15:56

parrucchieri 26 apr 2022 09:52

Vraag: ik krijg mijn Schwalbe X One Speed banden met geen mogelijkheid om mijn Fulcrum CX velgen (uit 2016). Weet iemand of een band die niet tubeless ready is, makkelijker is te monteren? De Fulcrum CX velgen zijn niet tubeless te maken, ik overweeg om Continental Speed King Performance gravelbanden te kopen.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 26 apr 2022 10:29

Waarom zouden die Fulcrum CX velgen niet tubeless te maken zijn.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 apr 2022 10:54

Ik heb laatst nog een setje van een fietsmaat tubeless gemaakt. Was alleen even zoeken naar passende ventielen. Die van Fulcrum zelf passen goed, of anders Muc-off pakken daar krijg je verschillende passingen bij.

parrucchieri
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 feb 2012 15:56

parrucchieri 26 apr 2022 12:26

Dank voor de snelle reacties. De vraag is eigenlijk of een band die niet tubeless ready is, makkelijker is te monteren?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 apr 2022 12:33

Niet TR banden zijn vaak wat ruimer, dus ja, die zijn meestal iets makkelijker te monteren ja.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 26 apr 2022 14:12

parrucchieri schreef: 26 apr 2022 09:52 Vraag: ik krijg mijn Schwalbe X One Speed banden met geen mogelijkheid om mijn Fulcrum CX velgen (uit 2016). Weet iemand of een band die niet tubeless ready is, makkelijker is te monteren? De Fulcrum CX velgen zijn niet tubeless te maken, ik overweeg om Continental Speed King Performance gravelbanden te kopen.
Uiteindelijk is een bandenknecht (bijvoorbeeld van VAR) een fijne tool om de hardnekkigste combi’s voor elkaar te krijgen. Na montage is de band opgerekt en zal je in de toekomst een heel stuk minder hoeven worstelen.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 26 apr 2022 14:15

TKMP schreef: 20 apr 2022 13:44 de vittoria mazcal 700x35 zijn mij bezonder goed bevallen, tijdens de grenspalen klassieker limburg, door het land van herve (B)
2,4bar erin zijn ze nog vlot genoeg op het harde, en door de bochten voorspelbaar. het was droog dus hoe ze in het natte houden is nog onbekend.
de radius van het loopvlak is mooi groot.
de noppen goed egaal verdeelt,
ik hoop dat vittoria doorgaat met deze band of het nu een 35mm of anders is het voldoet prima met mijn 65kg.
in ieder geval vind ik m(tot nu) in alle opzichten beter dan de Maxxis rambler 700x38,
Afbeelding
img van bikerumor
Ik zelf heb de 650b versie van de Mezcal’s, 54mm breed. Die zet ik alleen in bij sneeuw of veel hoogteverschil en losse stenen en grind (onder andere bij Ventoux en in Lorraine). In Nederland ga ik toch voor een gladder loopplank met een mopje aan de zijkant.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 26 apr 2022 15:14

Ik vind dat vreselijk bandjes met een nopje aan de zijkant. Die zijn dan totaal niet progressief in de bochten, je hebt (bijna) geen grip tot ineens die noppen aangrijpen.

De reden dat ik de ByWay zo vreselijk vond, op het loopvlak niks grip vanaf er druppel regen valt en dan aan de zijkant (te)veel grip.

Zo Mezcal is nu wel erg grof maar de WTB Resolute die ik nu heb, zijn echt veel aangenamer (voor mij). Ze bollen nauwelijks trager dan de ByWay en zijn heel progressief met de grip. Ik ga voortaan in ieder geval enkel nog voor mooi ronde banden met een gelijk profiel op de gravelfiets.
Afbeelding

parrucchieri
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 feb 2012 15:56

parrucchieri 09 mei 2022 16:57

havana schreef: 26 apr 2022 12:33 Niet TR banden zijn vaak wat ruimer, dus ja, die zijn meestal iets makkelijker te monteren ja.
Gelukt! Conti's Speed King CX gingen er soepel om.

Giantico
Forum-lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 01 nov 2020 20:52

Giantico 10 mei 2022 21:18

wellicht een domme vraag maar ga hem toch stellen. mijn gravelbike is voorzien van Reserve32 wielen. Op de site van reserve lees ik dat ze geschikt zijn van 28 tot 45, op weer een andere site zie ik 30+ en op nog een andere site vanaf 32.

internal rim breedte is 24mm, hooked rim

ik zou graag een setje 28mm Gladde Pirelli P7 sport er even op willen knallen. Wil deze fiets namelijk meenemen op vakantie. is kan dit denken jullie?

Plaats reactie