Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Front rack bikepacking - Liv Devote 1

Ghini
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 jan 2021 10:32

Ghini 25 apr 2022 18:05

Hi,

Mijn vriendin heeft een Liv Devote 1 gravelbike.
Dat is een gravelbike maar zonder specifieke cargo mounts op de voorvork. Vaak zie je twee of drie stuks zoals op de Carbon versie van deze fiets, de Devote Advanced: https://www.liv-cycling.com/nl/devote-advanced-pro
Op deze foto zie je dat er wel twee andere montage punten op de voorvork zitten:

Afbeelding
https://cdn.road.cc/sites/default/files ... -front.jpg

De een zit halverwege de vork, op foto met rubber dopje. De ander zit vlak naast, net boven, de steekas.
Nu zijn die volgens mij eigenlijk voor de montage van spatborden. Er zit geen montage punt door de bovenkant van de vork, van voor naar achter, zoals je vaak ziet maar wel een klein gaatje aan de binnen bovenkant van de vork. Vanaf het wiel omhoogkijkend in de vork zeg maar. Die zit er niet echt stevig uit. De onderste van de twee op de vork zit helemaal door de vork heen en is voorzien van een draad, dat lijkt me een stevig punt. Of die mount midden op de vork verstevigd is durf ik niet te zeggen.

Kan zij die twee punten gebruiken voor een front rack / bagage rek? Ik heb het idee dat ze dus alleen die twee punten op de vork kan gebruiken en niet die in de vork crown.
Tips voor een type rek zijn ook welkom.
Anders denk ik ook nog aan de optie om van die railsjes als B-rad van Wolftooth of Rad system van BBB te monteren en daar dan zo'n bikepacking rekje op te zetten.

Ik kan geen contact info van Liv vinden maar hopelijk kan iemand hier meer duidelijkheid geven. Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7929
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 25 apr 2022 18:08

Doe geen moeite: gebruik bike-packing. Ook een stuk lichter, niet goedkoper, helaas.

abdr
Forum-lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 25 apr 2022 18:59

Past een Tubus Tara niet?

Ghini
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 jan 2021 10:32

Ghini 26 apr 2022 10:26

klimmer schreef: 25 apr 2022 18:08 Doe geen moeite: gebruik bike-packing. Ook een stuk lichter, niet goedkoper, helaas.
Wat bedoel je hier precies mee?

Ghini
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 jan 2021 10:32

Ghini 26 apr 2022 10:30

abdr schreef: 25 apr 2022 18:59 Past een Tubus Tara niet?
Dat denk ik wel. Panniers is zeker ook een optie, maar de vraag is of de fiets / vork daar geschikt voor is. Daar kan ik niks over vinden.

"Not suitable for mounting on spring or carbon forks without eyelets. The fork must be approved by the manufacturer, or by the bicycle manufacturer for mounting a carrier. There must be no crimping."

De voorvork is van carbon.

Voor kortere trips kan ze een stuurtas monteren maar voor een langere reis lijkt me een front rack ideaal. Meer ruimte en vooral ook stabiliteit.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7929
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 26 apr 2022 13:45

Ghini schreef: 26 apr 2022 10:26
klimmer schreef: 25 apr 2022 18:08 Doe geen moeite: gebruik bike-packing. Ook een stuk lichter, niet goedkoper, helaas.
Wat bedoel je hier precies mee?
tassen direct bevestigen aan stuur, frame, zadelpen enz.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5860
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 26 apr 2022 14:00

zoiets dus:
Afbeelding
Live fast; die young. mijn blog

Ghini
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 jan 2021 10:32

Ghini 26 apr 2022 15:07

Ja daar ben ik mee bekend :)
Omdat het frame zo klein is heeft ze weinig ruimte in het frame. Na twee grote bidons is de driehoek wel vol. Er moet dus elders nog wat ruimte gevonden worden. Zo'n stuurtas is prima maar eigenlijk moet er dan nog een extra tasje op voor kleinere losse spullen, kan. Omdat dat zo veel zou worden zou ik denken dat wat extra stabiliteit met een front rack wel prettig zou zijn.
Misschien dat een custom frame tas een andere optie is, evt icm bidonhouders op de vork.
Ik vind het gewoon wat vreemd dat er nergens specificaties bekend zijn waar die mounts wel of niet voor te gebruiken zijn. Nu heb ik maar een Giant/Liv winkel gebeld en die zeiden dat er houders voor een pannier tassen bevestigd kunnen worden met een max van 15kg, dus 7.5kg per kant. Dat lijkt me al veel maar zou mooi zijn. Of die middelste punten verstevigd zijn geen idee..
Achter is er trouwens ook weinig ruimte tussen zadel en achterband. Bikepacken met een kleine fiets is een stuk ingewikkelder... Misschien dat een achterrek daar ook verstandiger is..

br@m
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mei 2011 01:22
Locatie: Utrecht

br@m 26 apr 2022 19:00

Ghini schreef: 25 apr 2022 18:05 ..
Kan zij die twee punten gebruiken voor een front rack / bagage rek? Ik heb het idee dat ze dus alleen die twee punten op de vork kan gebruiken en niet die in de vork crown.
Tips voor een type rek zijn ook welkom.
Anders denk ik ook nog aan de optie om van die railsjes als B-rad van Wolftooth of Rad system van BBB te monteren en daar dan zo'n bikepacking rekje op te zetten.

Ik kan geen contact info van Liv vinden maar hopelijk kan iemand hier meer duidelijkheid geven. Alvast bedankt!
Ik had dezelfde vraag voor mijn Cube met carbon vork en identieke montagepunten en heb Cube een mailtje gestuurd, ik kreeg keurig per omgaande antwoord dat een rekje zoals een Tara toegestaan is, daar zijn die montagepunten voor bedoeld. Maximaal 10Kg belasten kreeg ik er bij verteld. Dat is in de praktijk meer dan genoeg.

Als je hier kijkt zie je dat Liv kennelijk onderdeel is van Giant. Hun adres staat er bij - Pascallaan 66 in Lelystad:

https://www.liv-cycling.com/nl?gclid=Cj ... 1cQAvD_BwE

Behalve de Tara zou je ook naar de Racktime Top-it kunnen kijken, dat is een rekje. Racktime = Tubus. Zelfde bedrijf, Tubus maakt stalen dragers en Racktime maakt ze van aluminium.

https://www.racktime.com/produkte/syste ... /topit-evo

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4196
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 26 apr 2022 19:42

Als achtertas zou je misschien een tailfin kunnen overwegen. Dat geeft veel ruimte, en door de constructie blijft het achterwiel vrij.

abdr
Forum-lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 26 apr 2022 23:58

Ghini schreef: 26 apr 2022 15:07 Ik vind het gewoon wat vreemd dat er nergens specificaties bekend zijn waar die mounts wel of niet voor te gebruiken zijn. Nu heb ik maar een Giant/Liv winkel gebeld en die zeiden dat er houders voor een pannier tassen bevestigd kunnen worden met een max van 15kg, dus 7.5kg per kant. Dat lijkt me al veel maar zou mooi zijn.
Ik zie geen probleem, uit eigen ervaring weet ik dat een Tara die beide kanten van de vork verbindt is heel wat stabieler is dan twee aparte cages die hangen te wiebelen aan de voorvork. Daarenboven zit minstens de helft van het gewicht op de onderste schroef vlak bij de as, dus de voorvork wordt niet zo hard belast.

Maar bij een Tara zitten de tassen wel echt laag, dit kan off-road wel voor problemen zorgen. Dan is de Racktime Top-it die hierboven gelinkt wordt beter.

Voor de prijs van één Tailfin heb je een Tubus Vega en Tara, en dan heb je twee lichte rekjes die in de touringwereld al decennia aan de top staan. Een alu Tailfin weegt maar een paar tiental gram minder dan een stalen Tubus.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2060
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 27 apr 2022 06:55

abdr schreef: 26 apr 2022 23:58
Voor de prijs van één Tailfin heb je een Tubus Vega en Tara, en dan heb je twee lichte rekjes die in de touringwereld al decennia aan de top staan. Een alu Tailfin weegt maar een paar tiental gram minder dan een stalen Tubus.
Je vergeet een ding dat bij de bikepacking guru's heel hard meetelt, Tubus is uncool ;)

Plaats reactie