Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2022

i-mac

i-mac 19 apr 2022 09:02

lugosi schreef: 19 apr 2022 08:53
daniel1975 schreef: 19 apr 2022 07:44
Toeschouwer net 30cm te ver de weg op, renners kiezen ivm asfalstrookje er zelf voor om zo dicht langs te rijden.

....
Dus toeschouwer stond waar hij niet moest staan en renner reed waar hij mocht rijden.

Een gevalletje opi-omi, jammer dat er deze keer geen klacht wordt ingediend. (max straf 1jaar en 15000 euro boete)
Tja, een straf uitspreken. Ik heb het daar een beetje moeilijk mee. Het is en blijft een wedstrijd op de openbare weg (die wel afgesloten is voor alle andere verkeer). Van toeschouwers wordt een beetje discipline gevraagd, maar men laat zich ook makkelijk meeslepen in de wat opgefokte sfeer die er heerst als de renners in aantocht zijn. Vraag is of de organisatie iedere keer gelijk zal krijgen van een rechtbank? Op de lange duur zal een organisatie over gans de lengte van het parcours dranghekkens moeten plaatsen. Hoe dom het ook was, die man zal dat wel niet gewild hebben.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 apr 2022 09:07

daniel1975 schreef: 19 apr 2022 07:44 Mwa, dat filmpje nog paar keer bekeken; gevalletje bad luck wat mij betreft.
Toeschouwer net 30cm te ver de weg op, renners kiezen ivm asfalstrookje er zelf voor om zo dicht langs te rijden.


(Zoals ik al jaren roep; alle kasseien asfalteren)
Idd, bijna alle toeschouwers staan op die asfaltstrook, alleen daar staat er toevallig maar eentje en die staat gewoon stil. Lampaert kijkt niet uit zijn doppen en die man was zich niet voldoende bewust van zijn omgeving. Hij komt daar ook om renners over de kasseien te zien dokkeren. Dan hou je er wellicht geen rekening mee dat ze gewoon over het asfalt aan je voorbij vliegen. Bovendien hoor ik al zolang ik P-R volg, dat je over de rug van de kasseien moet rijden omdat je anders van alles tegen kunt komen. Door op het kantje/in het gootje te gaan rijden, weet je als renner dat je een risico neemt om een beetje energie te sparen.

Ik zie geen reden om die man meteen als idioot weg te zetten. Idioten zijn het volk dat er alleen mee bezig is om zelf in beeld te komen. Dit was gewoon een supporter.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5217
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 19 apr 2022 09:12

Ernie C. schreef: 19 apr 2022 09:07 Ik zie geen reden om die man meteen als idioot weg te zetten. Idioten zijn het volk dat er alleen mee bezig is om zelf in beeld te komen. Dit was gewoon een supporter.
Precies. En meestal zwaar onder invloed. Deze man was aan het klappen en stond net wat naar voren om het goed te kunnen zien. Of dat handig is kun je over debatteren. Evenals of het handig is om als renner daar te gaan rijden. In dit geval denk ik dat beide een evengroot aandeel in de val hebben.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 19 apr 2022 09:20

Ernie C. schreef: 19 apr 2022 09:07 .....
Ik zie geen reden om die man meteen als idioot weg te zetten. Idioten zijn het volk dat er alleen mee bezig is om zelf in beeld te komen. Dit was gewoon een supporter.
Helemaal mee eens, dit is een stom ongeluk.
Dit itt de Opi-mevrouw uit de Tour, zij "sprong" op de weg om haar bordje te laten zien aan de camera.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4615
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 19 apr 2022 09:36

Ernie C. schreef: 19 apr 2022 09:07

Idd, bijna alle toeschouwers staan op die asfaltstrook, alleen daar staat er toevallig maar eentje en die staat gewoon stil.

Dat is gewoon niet waar, herbekijk de beelden van de race op vrtnu, alle renners rijden overal over die asfaltstroken en nergens blijven mensen staan op het moment dat de renners passeren

Lampaert kijkt niet uit zijn doppen

Lampaert is een wedstrijd aan het rijden, die moet er niet van uit gaan dat er idioten op het parcours staan die geen stap terug doen als de renners passeren, zoals al die tienduizenden andere mensen dat wel doen


en die man was zich niet voldoende bewust van zijn omgeving. Hij komt daar ook om renners over de kasseien te zien dokkeren. Dan hou je er wellicht geen rekening mee dat ze gewoon over het asfalt aan je voorbij vliegen.

Daarom dat het een kalf is, als die andere tienduizenden dat wel weten en jij niet dan ben je een kalf, als je dat niet weet blijf je inderdaad beter thuis zoals Lampie zei

Bovendien hoor ik al zolang ik P-R volg, dat je over de rug van de kasseien moet rijden omdat je anders van alles tegen kunt komen. Door op het kantje/in het gootje te gaan rijden, weet je als renner dat je een risico neemt om een beetje energie te sparen.

De renners reden niet op het kantje of in het gootje, maar op de weg. Die man staat gewoon op de weg .Punt. Waarom willen mensen de werkelijkheid steeds ontkennen om zaken goed te praten?

Ik zie geen reden om die man meteen als idioot weg te zetten. Idioten zijn het volk dat er alleen mee bezig is om zelf in beeld te komen. Dit was gewoon een supporter.

Tja als je de enige bent op honderduizenden mensen langs het parcours die er in slaagt om niet een stapje terug te doen en een renner ten val te brengen, dan is het woord idioot nog zeer zacht uitgedrukt. Het is een gevaarlijke idioot. Het is geen supporter, hij is bezig met zijn eigen beleving, niet met die van de renners en het is ver gekomen dat er blijkbaar veel mensen zijn die bereid zijn de werkelijkheid te negeren om dit goed te praten.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4615
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 19 apr 2022 09:38

JPAR schreef: 19 apr 2022 09:12

Precies. En meestal zwaar onder invloed. Deze man was aan het klappen en stond net wat naar voren om het goed te kunnen zien. Of dat handig is kun je over debatteren. Evenals of het handig is om als renner daar te gaan rijden. In dit geval denk ik dat beide een evengroot aandeel in de val hebben.
De een staat op de weg, waar hij niet mag staan, de ander rijdt op de weg waar hij moet/mag rijden en beiden hebben een even groot aandeel in de val? Hier kan alleen een dokter nog soelaas brengen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 19 apr 2022 09:40

fiedoo schreef: 19 apr 2022 01:15 waar nog weinig aandacht aan besteed werd is de reactie van lampaert bij de aanrijding: het over kop gaan is volgens mij ook te danken aan het veel te harde remmen (schijfremmen?). Ipv proberen te corrigeren "slaat hij alles toe" (vlaamse uitdrukking???) :-) . Op kasseien is dat een slecht idee denk ik.
Heeft inderdaad niets met de remmen te maken.
Tik tegen het stuur aan 40+ km/u, stuur slaat een klein stukje naar rechts, dus de massa van de renner gaat naar links.
Gevolg van het balanssysteem - wat een fiets is - is dat de boel daarna terug komt. Met in dit geval een spectaculaire val tot gevolg.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 apr 2022 09:42

https://m.youtube.com/watch?v=Z07D-p3s29o

Tel even alle mensen die op het asfalt staan, de overkant telt uiteraard ook mee...
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5217
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 19 apr 2022 09:45

lugosi schreef: 19 apr 2022 09:38
JPAR schreef: 19 apr 2022 09:12

Precies. En meestal zwaar onder invloed. Deze man was aan het klappen en stond net wat naar voren om het goed te kunnen zien. Of dat handig is kun je over debatteren. Evenals of het handig is om als renner daar te gaan rijden. In dit geval denk ik dat beide een evengroot aandeel in de val hebben.
De een staat op de weg, waar hij niet mag staan, de ander rijdt op de weg waar hij moet/mag rijden en beiden hebben een even groot aandeel in de val? Hier kan alleen een dokter nog soelaas brengen.
Wat ben jij toch altijd negatief in interpreteren wat er staat of gezegd wordt. Ik stel de vraag of het verstandig is om daar te gaan fietsen, niet of het mag of niet. En ik vind de renner net zo goed debet aan het geheel, omdat hij de keuze maakt om daar te fietsen, wetende dat de toeschouwers ook op die rand gaan staan.
Laatst gewijzigd door JPAR op 19 apr 2022 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4615
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 19 apr 2022 09:45

Theo V schreef: 19 apr 2022 09:20

Helemaal mee eens, dit is een stom ongeluk.
Dit itt de Opi-mevrouw uit de Tour, zij "sprong" op de weg om haar bordje te laten zien aan de camera.
Ze doen beide iets dat niet is toegestaan, en het resultaat is hetzelfde.
Je kan erover discussiëren dat de ene een grotere idioot is dan de andere maar dat is het dan ook.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4615
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 19 apr 2022 09:47

Ernie C. schreef: 19 apr 2022 09:42 https://m.youtube.com/watch?v=Z07D-p3s29o

Tel even alle mensen die op het asfalt staan, de overkant telt uiteraard ook mee...
Inderdaad gans het parcours staat zo vol en die gaan ook allemaal achteruit als er een renner passeert op de idioten na, die blijven staan.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 apr 2022 09:56

Als je door een publiek met naar schatting een procent of 5 idioten moet fietsen en je houdt daar zelf geen rekening mee, dan hoor je zelf ook bij die groep.

Overigens vind ik dat de parcoursbouwer ook deels schuld heeft (een idioot is?). Waarom stonden hier de kunststof blokken niet? Over de rest van die strook stonden ze wel en daar was duidelijk dat het asfaltstrookje voor het publiek was.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie