Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Band met Presta ventiel met compressor oppompen

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 18 apr 2022 13:58

Hallo allemaal,

Sinds jaar en dag gebruik ik een messing adaptertje om de binnenbanden met Presta ventielen van mijn wielrenfiets met de compressor op de pompen. Veel verder dan 6 bar ging het niet, het oppompen ging meestal niet zo lekker i.v.m. beperkte afleesbaarheid van de druk. Onlangs heb ik geïnvesteerd in een échte (gekalibreerde) bandenpomp (Wonder Eurodainu :) )... maar nadelig bijeffect is wel dat ik de druk niet verder krijg dan 5,5 bar (dat was voorheen ca. 6 bar). De afleesbaarheid is nog steeds naadje. Ik snap nu ook waarom: het binnenventiel wordt niet ingedrukt door de adapter (logisch), dus geen connectie met de bandenpomp.

Nadat ik laatst (voor het eerst in 15 jaar tijd) lek gereden heb, heb ik besloten dat dit even anders moet in de toekomst... haha. Nu ben ik op zoek naar een Presta adapter voor de compressor (dus Schrader ventiel), en dit is nog niet zo makkelijk. En dan doel ik dus op een adapter die ook het binnenventiel indrukt.

Iemand een tip voor mij? Het is me eigenlijk te gek om ook nog een Topeak Joe Blow ofzo erbij te kopen... de compressor is toch voorhanden. Wie o wie?

Goedkope bandenpomp uit elkaar slopen enkel voor de adapter zou kunnen... maar er moet toch iets te verzinnen zijn.. Wellicht eerst verlopen naar Dunlop en vervolgens weer naar Schrader?

Zojuist even een telefoontje naar Mantel gedaan... ze hadden de vraag nog niet eerder gehad.. :lol: Ik zal toch niet de eerste zijn?

Gr. Kees

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 apr 2022 14:10

Deze moet je hebben.
Werkt zowel met als zonder kern. En ook op Dunlop.
Bijlagen
654F7708-1857-40E9-8525-3EAF899BD4F3.jpeg
Laatst gewijzigd door havana op 18 apr 2022 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 18 apr 2022 14:14

Hmm.... het zal toch niet... even in de schuur checken...

Nee dat verloop dat jij aanwijst heb ik wel in de schuur (althans...) (ik heb ook zo'n knaken-compressorset), maar deze drukt niet het binnenventiel in.

Ik vond ondertussen nog wel deze: https://www.prestacycle.com/product/pre ... heel-head/

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 18 apr 2022 14:40

Binnenventiel hoeft toch niet ingedrukt te worden? Doet een gewone sks pomp ook niet. Wat Havana laat zien is hetgeen ik ook gebruik en werkt prima.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 apr 2022 16:34

Je moet uiteraard wel het nippeltje losdraaien ;)

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 18 apr 2022 16:59

https://www.bike-components.de/en/Cyclu ... un-p29267/

Gewoon standaard in de handel te koop. Bandenblaaspistool met schräder aansluiting.

Zelf heb ik zo'n pistool omgebouwd met een nippel voor presta ventielen. Maar die drukt het ventiel idd niet open. Ik los het op door een extra drukregelaar te gebruiken, die staat vast ingesteld op de druk voor de fiets.

Dit verloopnippeltje: https://cycledeal.nl/onderhoud/gereedsc ... ippel.html

Parktool heeft er ook iets voor...mooi maar knetterduur: https://www.parktool.com/product/shop-inflator-inf-2
Reken op €150
Dogma F

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 18 apr 2022 19:33

keesh schreef: 18 apr 2022 13:58 Hallo allemaal,

Sinds jaar en dag gebruik ik een messing adaptertje om de binnenbanden met Presta ventielen van mijn wielrenfiets met de compressor op de pompen. Veel verder dan 6 bar ging het niet, het oppompen ging meestal niet zo lekker i.v.m. beperkte afleesbaarheid van de druk. Onlangs heb ik geïnvesteerd in een échte (gekalibreerde) bandenpomp (Wonder Eurodainu :) )... maar nadelig bijeffect is wel dat ik de druk niet verder krijg dan 5,5 bar (dat was voorheen ca. 6 bar). De afleesbaarheid is nog steeds naadje. Ik snap nu ook waarom: het binnenventiel wordt niet ingedrukt door de adapter (logisch), dus geen connectie met de bandenpomp.

Nadat ik laatst (voor het eerst in 15 jaar tijd) lek gereden heb, heb ik besloten dat dit even anders moet in de toekomst... haha. Nu ben ik op zoek naar een Presta adapter voor de compressor (dus Schrader ventiel), en dit is nog niet zo makkelijk. En dan doel ik dus op een adapter die ook het binnenventiel indrukt.

Iemand een tip voor mij? Het is me eigenlijk te gek om ook nog een Topeak Joe Blow ofzo erbij te kopen... de compressor is toch voorhanden. Wie o wie?

Goedkope bandenpomp uit elkaar slopen enkel voor de adapter zou kunnen... maar er moet toch iets te verzinnen zijn.. Wellicht eerst verlopen naar Dunlop en vervolgens weer naar Schrader?

Zojuist even een telefoontje naar Mantel gedaan... ze hadden de vraag nog niet eerder gehad.. :lol: Ik zal toch niet de eerste zijn?

Gr. Kees
Wat bedoel je nou precies.?

Afbeelding

Een racefietsband is uitgerust met een Presta ventiel, een adapter daarvoor die ook het binnenventieltje indrukt bestaat niet, logisch ook omdat als dat zou bestaan de band leegloopt als je de adapter erop zou draaien. :D Maar dat hoeft ook niet omdat de luchtdruk vanuit de compressor/fietspomp het ventieltje opent, mits je van te voren het schroefje hebt opengedraaid. :lol:

Om met een compressor een Presta ventiel te kunnen oppompen heb je gewoon een Afbeelding nodig waarbij je de ventielaansluiting eraf knipt en er een losse SKS pompkop op plaatst Afbeelding

Verder heb ik voor de echte liefhebber die regelmatig zijn bandendruk controleert voor iedere rit een tip: koop een accu compressor, dat werkt echt geweldig, bijvoorbeeld de XIAOMI MI S1
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 18 apr 2022 21:38

Orlok schreef: 18 apr 2022 19:33
keesh schreef: 18 apr 2022 13:58 Hallo allemaal,

Sinds jaar en dag gebruik ik een messing adaptertje om de binnenbanden met Presta ventielen van mijn wielrenfiets met de compressor op de pompen. Veel verder dan 6 bar ging het niet, het oppompen ging meestal niet zo lekker i.v.m. beperkte afleesbaarheid van de druk. Onlangs heb ik geïnvesteerd in een échte (gekalibreerde) bandenpomp (Wonder Eurodainu :) )... maar nadelig bijeffect is wel dat ik de druk niet verder krijg dan 5,5 bar (dat was voorheen ca. 6 bar). De afleesbaarheid is nog steeds naadje. Ik snap nu ook waarom: het binnenventiel wordt niet ingedrukt door de adapter (logisch), dus geen connectie met de bandenpomp.

Nadat ik laatst (voor het eerst in 15 jaar tijd) lek gereden heb, heb ik besloten dat dit even anders moet in de toekomst... haha. Nu ben ik op zoek naar een Presta adapter voor de compressor (dus Schrader ventiel), en dit is nog niet zo makkelijk. En dan doel ik dus op een adapter die ook het binnenventiel indrukt.

Iemand een tip voor mij? Het is me eigenlijk te gek om ook nog een Topeak Joe Blow ofzo erbij te kopen... de compressor is toch voorhanden. Wie o wie?

Goedkope bandenpomp uit elkaar slopen enkel voor de adapter zou kunnen... maar er moet toch iets te verzinnen zijn.. Wellicht eerst verlopen naar Dunlop en vervolgens weer naar Schrader?

Zojuist even een telefoontje naar Mantel gedaan... ze hadden de vraag nog niet eerder gehad.. :lol: Ik zal toch niet de eerste zijn?

Gr. Kees
Wat bedoel je nou precies.?

Afbeelding

Een racefietsband is uitgerust met een Presta ventiel, een adapter daarvoor die ook het binnenventieltje indrukt bestaat niet, logisch ook omdat als dat zou bestaan de band leegloopt als je de adapter erop zou draaien. :D Maar dat hoeft ook niet omdat de luchtdruk vanuit de compressor/fietspomp het ventieltje opent, mits je van te voren het schroefje hebt opengedraaid. :lol:

Om met een compressor een Presta ventiel te kunnen oppompen heb je gewoon een Afbeelding nodig waarbij je de ventielaansluiting eraf knipt en er een losse SKS pompkop op plaatst Afbeelding

Verder heb ik voor de echte liefhebber die regelmatig zijn bandendruk controleert voor iedere rit een tip: koop een accu compressor, dat werkt echt geweldig, bijvoorbeeld de XIAOMI MI S1
Oke, ietwat verwarrend opgeschreven. Natuurlijk heeft mijn wielrenfiets een Presta ventiel, en wil ik die met de compressor oppompen. De aansluiting op mijn gecalibreerde bandenpomp is de Schrader (autoventiel).

Een verloopnippeltje heb ik reeds, maar da's eigenlijk niet wat ik zoek (bij nader inzien). Ik wil de druk kunnen aflezen en manipuleren op het moment dat de bandenpomp eraan zit. Volgens mij is dat ook hetgeen wat de Parktool van hierboven doet. Ik heb reeds een gecalibreerde pomp, dus hoef ik enkel de luchtaansluiting nog maar te realiseren.. Ik denk dat als je op de juiste plaatsen een afdichting hebt zitten, de hoeveelheid lucht die ontsnapt als je de bandenpomp aankoppelt minimaal is, ondanks dat het ventieltje is ingedrukt.. Dat doe je bij een autoband toch ook?

Wat doet dat hendeltje bij die SKS pompkop eigenlijk? Klemt ie de pompkop op het ventiel?
Laatst gewijzigd door keesh op 18 apr 2022 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 18 apr 2022 21:47

Ramon73 schreef: 18 apr 2022 16:59 https://www.bike-components.de/en/Cyclu ... un-p29267/

Gewoon standaard in de handel te koop. Bandenblaaspistool met schräder aansluiting.

Zelf heb ik zo'n pistool omgebouwd met een nippel voor presta ventielen. Maar die drukt het ventiel idd niet open. Ik los het op door een extra drukregelaar te gebruiken, die staat vast ingesteld op de druk voor de fiets.

Dit verloopnippeltje: https://cycledeal.nl/onderhoud/gereedsc ... ippel.html

Parktool heeft er ook iets voor...mooi maar knetterduur: https://www.parktool.com/product/shop-inflator-inf-2
Reken op €150
Die oplossing van Cyclus is wel mooi en ook wat ik bedoel, maar eigenlijk wil ik alleen de slang met pompkop gebruiken, en aan het andere uiteinde een schroefdraad zoals een Schrader-ventiel maken. Wil mijn eigen Eurodainu gebruiken..

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 18 apr 2022 21:57


keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 18 apr 2022 22:26


Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 19 apr 2022 20:00

Duidelijk, opgelost dus.! ;)
keesh schreef: 18 apr 2022 21:38 Wat doet dat hendeltje bij die SKS pompkop eigenlijk? Klemt ie de pompkop op het ventiel?
Klopt idd, klemt de pompkop op het ventiel en als je deze helemaal over het ventiel schuift wordt het binnenventiel ingedrukt.

Toen ik met tubelessbanden begon ontstond meteen de behoefte aan een elektrisch compressor en daar zat een bandenpomppistool met manometer bij. Om deze aan te sluiten op een Prestaventiel ben ook ik op zoek gegaan naar een verloop van Schrader naar Presta maar heb dat toen niet 123 gevonden dan anders een verloop van Presta naar Dunlop en van Dunlop naar Schrader. Iets wat ik zelf al had maar omslachtig vond. Omdat ik geen gebruik maak van het Schraderventiel heb ik deze eraf geknipt en er een pompkop voor Presta opgemonteerd. Deze hangt in mijn werkplaatsje maar gebruik het eigenlijk nooit omdat het monteren van tubelessbanden het beste gaat met verwijderd binnenventiel en daar paste die pompkop niet op.
Nu gebruik ik daarvoor alleen een 8 mm aansluitslang die ik over het ventiel schuif en gebruikte de vloerpomp daarna om de tubeless band op de juiste druk te pompen. Inmiddels sinds een paar weken die XIAOMI accu luchtcomressor om iedere keer de bandendruk te controleren en op te pompen tot de juiste druk en stopt automatisch.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie