Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kasseien met lichtgewicht fietsen

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 apr 2022 08:54

Ik vind die straten met maaskeien in Thorn er zeker niet prima bij liggen. Je hebt daar veel meer het wasbord idee, veel meer trillingen en korte klappen dan een gemiddelde Vlaamse kasseistrook (langs de kerk van Kessenich om in de regio te blijven), zeker als je je banden op teveel druk hebt.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37378
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 apr 2022 09:12

Frenksel schreef: 14 apr 2022 22:13 Kleine ronde stenen die met ronde kanten omhoog liggen, gevoegd net beton.
Ze hebben gewoon te weinig beton gebruikt. Een egale laag van 2-3cm over die stenen werkt veel beter ;-)
Less is bore

Frenksel
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 okt 2015 15:58

Frenksel 15 apr 2022 11:03

Ernie C. schreef: 15 apr 2022 08:54 Ik vind die straten met maaskeien in Thorn er zeker niet prima bij liggen. Je hebt daar veel meer het wasbord idee, veel meer trillingen en korte klappen dan een gemiddelde Vlaamse kasseistrook (langs de kerk van Kessenich om in de regio te blijven), zeker als je je banden op teveel druk hebt.
Dat vond ik ook. Ging behoorlijk tekeer. Zodanig dat ik me zorgen over het materiaal maak en dit topic starte.
Maar het ging er dan ook over of het materiaal dit aan kan, en of deze zorgen terecht zijn.

Nogmaals, ik ben geen kasseien-kenner.
Al smaakt het wel naar meer, en zal ik natuurlijk de bandendruk laten zakken indien het kasseienaandeel in mijn rit wat groter is.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 15 apr 2022 18:04

De kasseien in Thorn vallen toch wel mee. Het zijn ook geen echte kasseien zoals de profier, gres, en die enorme basalt blokken of die mooie blauwe kasseien (die vast ook een mooie naam hebben)
Die stenen in Thorn zijn veel minder bewerkt. Net zoals de flinten (die maar wat vaak ten onrechte kasseien worden genoemd) die we van de ronde van Drenthe kennen. Wel prachtig om te zien!

Vaak gefietst dat prachtige straatje en het blijft (los of je het fijn vindt om even gas te moeten geven) toch wel een schitterende passage!

Voor wie nog niet veel op dit soort stroken heeft gereden misschien lastig, maar als ik mij druk zou maken of m'n fiets daar tegen zou kunnen ging ik er sowieso niet mee op pad. Ik rij daar met 7 bar 23 mm als ik een rondje Limburg doe omdat het de enige steentjes zijn (die in Elsloo die ik dan ook tegenkom tel ik echt niet mee) in dat rondje.

Plaats reactie