Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2858
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 13 apr 2022 19:07

Ik ben, denk ik, een slecht voorbeeld daar ik de meeste banden inmiddels met de hand erop krijg, ook tubeless.
Mijn all time favorieten zijn de Hutchinson Fusion 5. Die gaan makkelijk erop en houden goed druk. Dan heb je de Pirelli's P Zero. Die gaan een stuk moeilijker, soms moet even een bandenwipper bij komen. De Veloflex zit er tussen in, meer in de buurt van makkelijk.
Ploppen doe ik altijd met een compressor. Dat was bij 2sec gepiept/plopt.
Voorwiel houdt druk. Achterwiel is na een nachtje plat geweest. Ik weet wel dat deze banden een slokje lusten, dit fenomeen heb ik eerder meegemaakt met deze band. Een rondje mee fietsen na montage doet vaak wonderen.
Vrijdag een rit van 180km naar Brabant op de planning. Hopelijk hoef ik niet door de bezemwagen opgepikt te worden. Ik laat dan weten hoe ze bevallen zijn.

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 13 apr 2022 22:13

TL@ schreef: 10 apr 2022 17:26 DynaPlug is veel beter. IK heb ook eens lopen knoeien met zo'n Lezyne ding, echt niet aangenaam. Met de DynaPlug was ik op een minuutje weer verder en bleef gewoon helemaal dicht.
Kun je die gewoon laten zitten?
Of bij thuiskomst eruit halen en plakken?
Ik heb ze nu ook besteld, maar wat is precies t verschil met die leyzne pluggen?

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 13 apr 2022 22:34

Laten zitten en afknippen.

Met de metalen kop gaan ze makkelijker de band in en blijven beter zitten. Ze dichten ook beter af.
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 apr 2022 06:52

Je kan er een paar ritten (of meer) mee maken als het gat zat op een plek waar niet te veel stress op de band zit, zoals het loopvlak. Is dat wel het geval dan zal de plug het al snel begeven.

In beide gevallen kan je de band prima redden door vanaf de binnenkant te plakken met een bandplakker. Weggooien is zonde!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 apr 2022 08:05

Handig! Werkt zo'n vulkaniserende plakker met wat solutie even goed op de binnenkant van een buitenband dan op een binnenband?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 apr 2022 09:01

Wat van ik heb horen zeggen wel (zelf geen ervaring mee).

Ik heb zelf tot nu toe 3x een TipTop plakker gebruikt speciaal voor tubeless en dat werkte feilloos.

https://www.bike-components.de/en/Tip-T ... OHEALw_wcB

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 apr 2022 09:14

Het kan met een normale plakker en solutie, maar pas wel op dat het dan maar een heel klein gaatje is.
Die plakker komt onder druk naar buiten.

Als je een plug nodig hebt om onderweg het gat te dichten zou ik een TL plakker nemen zo'n tip top setje is prima.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 14 apr 2022 18:38

NuitKor schreef: 14 apr 2022 08:05 Handig! Werkt zo'n vulkaniserende plakker met wat solutie even goed op de binnenkant van een buitenband dan op een binnenband?
Laat ik voorop stellen dat een binnenband plakker van Simson bij mij tot voor kort werkte met de toen beschikbare tubeless banden zoals Hutchinson Fusion 3 en 5 en Schwalbe Pro One 2018 (oude) wel met een rondje tubeless tape van 10mm eronder om te zorgen dat de plakker niet naar buiten werd gedrukt door de hoge druk. Mijn laatste ervaring met de nieuwe Schwalbe Pro One Addex was echter niet best, de plakker wilde niet vulkaniseren en pas na (te) goed schuren van de binnenkant bleef de plakker op zijn plaats, alleen was het canvas zodanig beschadigd dat de band na reparatie een bobel/vouw vertoonde waar niet mee te rijden was en de band verdween dus in de kliko. De binnenkant van tubeless ready banden zijn tegenwoordig niet meer van een soort rubber wat zich makkelijk laat vulkaniseren met solutielijm (Simson) waarmee binnenbanden van butyl worden gerepareerd.
Dit resulteerde in een zoektocht naar een geschikte lijm om een patch van gewoon tubeless tape erop te lijmen. Echter deze is nog niet door mij gevonden. Wel is er inmiddels vanuit een Amerikaans forum een manier gevonden om een reparatie van binnenuit uit te voeren n.l. met Shoe Go wat mij verder op het idee heeft gebracht gewoon van binnenuit met Bison Max Repair .
Bij de bij mij aanwezige 'oude nog niet helemaal versleten' tubeless banden heeft een klodder van deze lijm op een perforatie er voor gezorgd dat deze werd gedicht. Echter tot op heden heeft het lot mij nog niet aangedaan om een gemonteerde Schwalbe Pro One Addex tubeless band van binnenuit te repareren omdat de latex dit niet onderweg zelf heeft gedaan, dus . . . . . is het nog ff afwachten op een definitief resultaat. Maar laten wij eerlijk zijn, de latex doet eigenlijk precies hetzelfde, zodra er een perforatie ontstaat spuit de latex eruit en dicht definitief het gaatje (tenzij deze te groot is), aan de binnenzijde is daarna een ophoping van latex te vinden. Probeer maar eens een injectiespuit met latex met volle kracht leeg te spuiten, dat lukt niet want de latex verstopt n.l. de opening.! ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 apr 2022 10:24

Ik kan bevestigen dat de TipTop lijm goed werkt op Schwalbe Pro One.
Bijlagen
4B1AF000-E551-4D6F-97D7-DE92D1200939.jpeg
72823847-E0F6-4630-ACAB-AF96393E2AB0.jpeg

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5103
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 15 apr 2022 11:55

Gisteren weer even tubeless frustratie/ruzie.
Achterband op m'n enve 5.6 wielset was wel echt op, canvas zichtbaar na 5500km (op meerdere plekken)

Afbeelding

Grappig dat bij eraf halen ik grote klonten van opgedroogd latex zag zitten. (1 stuk was echt van 10cm ofzo wat zo ongeveer hele band vulde)
Band zat er sinds juni 2021 omheen, wel eens latex bijgevuld en zat ook nog wel genoeg om eventuele gaten te dichten.
Nieuwe band gemonteerd, booster nodig om band te zetten.
Alleen bij leeg laten lopen om latex erin te doen paar plopjes en band kwam weer los.
Nogmaals proberen en weer los...
Latex er dus maar in en weer proberen en weer los.
Booster maar nachtje eraan laten hangen (en velg op emmer gelegd) en vanmorgen lucht eruit en bleef nu gelukig wel zitten.
En kon ik ventiel erin doen.

Heb dit wel eens eerder gehad bij deze wielset, maar volgens mij ging het vorige keer 2e keer wel goed.
Booster werkt alleen niet als ik ventielkern erin laat zitten, dan blaast de booster ventiel dicht volgens mij.

Misschien toch eens zo'n ander ventiel proberen die hier wel eens genoemd is ?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 15 apr 2022 12:09

Ik had dat laatst ook met de booster. Kwam de band op een stuk van ongeveer 20cm los van de velg. Heb toen voorzichtig latex er in gedaan via het ventiel en met de handpomp kon ik toen de band weer goed oppompen en plopte hij weer in de velg.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5103
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 15 apr 2022 12:38

Helaas in dit geval kwam band op meerdere plekken los.
Velgrand is gewoon iets minder goed in vasthouden van band heb ik het idee.

Plaats reactie