Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kasseien met lichtgewicht fietsen

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 13 apr 2022 13:13

Mijn TCR had toch helemaal geen problemen met de kasseien tijdens de RVV, ding deed wat het moest doen: keihard over de kasseien vliegen (zo was het toch in mijn hoofd, in werkelijkheid ging het waarschijnlijk allemaal niet zo snel :D )

Gewoon met 25mm bandjes, nog niet tubeless op die fiets.
Afbeelding

Frenksel
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 okt 2015 15:58

Frenksel 13 apr 2022 23:03

pino schreef: 12 apr 2022 19:20 De achilleshiel van dit soort fietsen ligt vooral bij misbruik van de buizen zoals klemmen in een een standaard of er op gaan zitten.
Op kasseien zijn banden waar je door de breedte minder dan 6 bar kunt doen wel prettig.
Daar zeg je wat. Er op gaan zitten…
Nooit bij stilgestaan, maar zou dit werkelijk schade aan kunnen brengen? Dat doet iedereen toch wel eens?

pino
Forum-lid
Berichten: 3374
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 14 apr 2022 07:43

Frenksel schreef: 13 apr 2022 23:03
pino schreef: 12 apr 2022 19:20 De achilleshiel van dit soort fietsen ligt vooral bij misbruik van de buizen zoals klemmen in een een standaard of er op gaan zitten.
Op kasseien zijn banden waar je door de breedte minder dan 6 bar kunt doen wel prettig.
Daar zeg je wat. Er op gaan zitten…
Nooit bij stilgestaan, maar zou dit werkelijk schade aan kunnen brengen? Dat doet iedereen toch wel eens?
Heb het een aantal keren gezien. Het zijn net colablikjes
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 14 apr 2022 08:00

Unlimited Colors deelt soms wel interessante dingen op sociale media,
zag laatst een filmpje voorbijkomen van een Sensa die met zo'n klem mishandeld was; buis hing nog met de lak aan elkaar... :?

https://www.instagram.com/p/CaO4-7Sj1L3/

Even van mij dezelfde disclaimer: dit heeft dus niks met de bouwkwaliteit van Sensa te maken!
(ze hebben op hetzelfde kanaal weleens een boekje open gedaan over een zeker Italiaans merk, daar kan ik gek genoeg niets meer van terugvinden :lol: )

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 14 apr 2022 08:58

MarkVeenstra schreef: 13 apr 2022 09:37 En als laatste, ik ken mensen die keer op keer hun spullen stuk rijden, maar ook zwaar gewichten die nooit wat hebben.
Dank :mrgreen: Ik heb de finale van PR zeker al 75 keer gereden en een volledige editie een groot aantal keer een volledige editie.
Buiten een paar lekke banden niks. En lek had in een aantal gevallen voorkomen kunnen worden wat ik zoek echt de ondergrens op.

Ik ben vaak bij de Recon van PR geweest. Ik zie dan profs (die in de koers niet in de top 50 komen) wielen stuk rijden terwijl een zwaardere ploegmaat met dezelfde wielen over Het Bos zoeft.

Meermaals de laatste 10 stroken (dus incl Carrefour) met 23 mm gereden want als ik terugkom uit zuid europa wil ik daar nog wel eens stoppen om even een stukje te doen en zitten de klimwielen in m'n fiets.

JA banden zijn belangrijk. Breder is beter, lagere druk is beter. Maar actief op je fiets zitten is misschien wel veel en veel belangrijker.

Met iedere racefiets die in de winkel te koop is kan je een sullig kasseistrookje in een centrum (weten we al welke strook het is?) rijden. Maar als je wilt kan je iedere fiets ook stuk rijden. Daarnaast kan een kleine scheurtje er al zitten door misbruik van de fiets en zijn de kasseien de beroemde druppel en hebben die het ineens gedaan.

1094
Forum-lid
Berichten: 1654
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 14 apr 2022 12:29

Lage bandenspanning kan toch ook zorgen voor een stootlek op de kasseien heb wel eens gelezen dat je niet lager dan 5 moest gaan, of beeld ik me dit in?

marsman
Forum-lid
Berichten: 2370
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 14 apr 2022 15:54

Klopt, afhankelijk van je gewicht en bandbreedte is 5 bar toch wel beetje minimum.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 14 apr 2022 16:40

Dat stootlek is bij tubeless geen issue meer toch?
Mede een reden dat de bandenspanning weer omlaag kan.

Die 5 bar lijkt me iets uit het verleden. Maar 1 getal zegt sowieso niets. Wat marsman ook al aangeeft, het hangt af van breedte van de band en gewicht van de rijder, en dus ook tubeless/tubes/binnenband uitvoering.
Maar dacht dat de profs soms op maar 3 of 3.5 bar zitten.

Je zag het vorig jaar mooi in Parijs Roubaix, dat Moscon van fiets moest wisselen. En een reservefiets kreeg met veel te harde banden. Op de gladde kasseien was hij helemaal kansloos geworden, die fiets gleed en stuiterde alle kanten op. Tussendoor was hij dan ineens weer sneller dan zijn achtervolgers.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Frenksel
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 okt 2015 15:58

Frenksel 14 apr 2022 22:13

Grappig dat zo’n simpele vraag zo veel meer uitlokt! Het zal met de spanning rond Roubaix te maken hebben!

Ik weet dat het allicht niets vergeleken met echt slecht liggende kasseien.
Ik ben hier echter onervaren in, en werk dus niet echt lekker mee. Een echte kasseien-rookie dus. De fiets kreeg dus flink klappen (vandaar de angst iets te beschadigen). Daarom stapvoets gereden.

Het was in het Limburgse Thorn. Je komt vanuit Belgie, en plots liggen ze om een hoek, loopt bergop, en overal net zo slecht. Nergens geen gootje oid. Dat 1km lang (schat ik).
Kleine ronde stenen die met ronde kanten omhoog liggen, gevoegd net beton.
Ik heb een duidelijke foto gezocht, en nog zie je niet hoe grof het in het echt is.
Maar goed, dat denk ik ook altijd op tv…
Link naar foto:
https://zoom.nl/foto/overig/1902982/thorn
Segment: https://strava.app.link/iTWqlQRfepb

LethalP
Forum-lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 20 aug 2013 09:34

LethalP 14 apr 2022 22:39

Frenksel schreef: 14 apr 2022 22:13 Grappig dat zo’n simpele vraag zo veel meer uitlokt! Het zal met de spanning rond Roubaix te maken hebben!

Ik weet dat het allicht niets vergeleken met echt slecht liggende kasseien.
Ik ben hier echter onervaren in, en werk dus niet echt lekker mee. Een echte kasseien-rookie dus. De fiets kreeg dus flink klappen (vandaar de angst iets te beschadigen). Daarom stapvoets gereden.

Het was in het Limburgse Thorn. Je komt vanuit Belgie, en plots liggen ze om een hoek, loopt bergop, en overal net zo slecht. Nergens geen gootje oid. Dat 1km lang (schat ik).
Kleine ronde stenen die met ronde kanten omhoog liggen, gevoegd net beton.
Ik heb een duidelijke foto gezocht, en nog zie je niet hoe grof het in het echt is.
Maar goed, dat denk ik ook altijd op tv…
Link naar foto:
https://zoom.nl/foto/overig/1902982/thorn
Segment: https://strava.app.link/iTWqlQRfepb
Thorn is ongeveer mijn achtertuin.
Dat strookje stelt feitelijk niks voor in vergelijking tot de stroken in Parijs Roubaix.
In Thorn zijn het vrij kleine keitjes welke nog redelijk dicht tegen elkaar liggen, maar lekker loopt het niet omdat ze niet netjes gelegd zijn

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 15 apr 2022 07:25

Die kasseien van Thorn liggen er prima bij, een tandje zwaarder schakelen en eroverheen jakkeren is het devies!
De kasseien in Parijs-Roubaix, dat is een ander verhaal....

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 15 apr 2022 08:38

Die van thorn ken ik ook wel. Kwam er afgelopen fietsvakantie doorheen met de gravelbike vol bepakking. Reed niet lekker, maar geen centje pijn op 40mm banden. De kasseien in vlaanderen liggen meestal ook veel mooier dan die in Roubaix. Sommige stroken in roubaix lijkt het alsof er lukraak wat stenen in gemikt zijn.

Ook op tubeless is te laag niet goed natuurlijk, want dat kan je bij een flinke kuil wel een klap op de velgranden krijgen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie