Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Velgslijtage

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 13 apr 2022 16:57

Meteen nog maar even een bericht geplaatst. Bij de schoonmaak van m'n fiets en wielen bleek het remvlak van het achterwiel redelijk ingesleten door de remblokken. Het zijn DT Swiss 511 velgen, bijna 7 jaar oud en voornamelijk in gebruik op relatief vlakke ritten. Ik rem dus niet al te veel. Ik heb getracht om remindicatoren te vinden, maar deze vallen me niet op.

Om kort te gaan, Zijn deze velgen versleten en zal ik naar een nieuw setje wielen moeten gaan kijken, of kan ik hier nog even mee doen?

Afbeelding
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 13 apr 2022 17:50

Ze zijn hol maar of ze "op" zijn is zo moeilijk te zeggen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 13 apr 2022 20:21

moeilijk te zien, maar ik gok op zo'n halve millimeter. En dan kunnen ze nog wel een tijdje mee
Live fast; die young. mijn blog

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 13 apr 2022 20:58

Een beetje versleten, maar dit kan geen kwaad. Veel velgen hebben een slijtindicator. Dat is een gaatje waar de punt van een naald in zou kunnen passen. Kun je dat gaatje op jouw velg vinden?

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 13 apr 2022 21:16

Ik zal daar morgen even naar kijken.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 14 apr 2022 08:53

Redelijk versleten.

Je kunt de velg gewoon laten vervangen, waarbij de spaken hergebruikt kunnen worden.

Een alu velg gaat overigens aanmerkelijk langer mee als je af en toe de remrand en blokjes schoonmaakt, vooral na een rit in de regen. Ook kun je de remblokjes af en toe iets hoger of lager zetten zodat je het gehele remoppervlak benut.

Groet,

Hans



razenderoeland schreef: 13 apr 2022 16:57 Meteen nog maar even een bericht geplaatst. Bij de schoonmaak van m'n fiets en wielen bleek het remvlak van het achterwiel redelijk ingesleten door de remblokken. Het zijn DT Swiss 511 velgen, bijna 7 jaar oud en voornamelijk in gebruik op relatief vlakke ritten. Ik rem dus niet al te veel. Ik heb getracht om remindicatoren te vinden, maar deze vallen me niet op.

Om kort te gaan, Zijn deze velgen versleten en zal ik naar een nieuw setje wielen moeten gaan kijken, of kan ik hier nog even mee doen?

Afbeelding

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 14 apr 2022 09:20

Een 511 kan je best voor een redelijk tarief laten vervangen inderdaad. In mijn ogen nog niet acuut problematisch hol, maar heel veel langer ga je er niet mee doen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 14 apr 2022 18:08

Vandaag even een mailtje naar DT Swiss gestuurd. Deze velg heeft z'n tijd gehad en moet vervangen worden. Nu maar even kijken naar de opties. Of deze velg laten vervangen en opnieuw laten spaken. Ben ik wel m'n wiel een poos kwijt en kan ik niet fietsen. Of een nieuw wiel of setje aten spaken, of naar een mooi gebruikt setje kijken.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 14 apr 2022 18:51

razenderoeland schreef: 14 apr 2022 18:08 Vandaag even een mailtje naar DT Swiss gestuurd. Deze velg heeft z'n tijd gehad en moet vervangen worden. Nu maar even kijken naar de opties. Of deze velg laten vervangen en opnieuw laten spaken. Ben ik wel m'n wiel een poos kwijt en kan ik niet fietsen. Of een nieuw wiel of setje aten spaken, of naar een mooi gebruikt setje kijken.
De fabrikant gaat altijd aan de veilige kant zitten, neemt geen risico want anders; "U heeft gezegd dat het nog wel kan". ;)

De velgrand ziet er idd ingesleten uit, maar of deze is versleten is een ander verhaal en is afhankelijk van de materiaaldikte die overblijft. Eigenlijk ga je het pas goed merken als er scheurtjes in ontstaan, dus na iedere rit controleren op scheurtjes. Niet iedere velg heeft slijtage indicatoren, dat is jammer want nu is het gissen.

Hoeveel kilometers heb je er mee gereden in 7 jaar.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 14 apr 2022 19:08

Ruim 30000. Voornamelijk op het vlakke, paar ritten in Limburg.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 14 apr 2022 19:14

30.000 km met een aluminium velg (wielset) is niet verkeerd. Ik red het niet met mijn Fulcrum Quattro wielset.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 14 apr 2022 19:33

Dus alle reden om een nieuw setje aan te schaffen
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Plaats reactie