Schijfrem stellen na terugplaatsen wiel
Hoi allemaal!
Elke keer als ik mijn wiel uithaal en weer terugplaats loopt mijn schijfrem aan. Het is dan weer een kwestie van de rem centreren door de rem caliper even los te draaien, de rem in te knijpen en dan weer vast te zetten. Is het normaal dat je dit na elke terugplaatsing van je wiel weer opnieuw moet doen, of doe ik iets verkeerd?
Help!
Elke keer als ik mijn wiel uithaal en weer terugplaats loopt mijn schijfrem aan. Het is dan weer een kwestie van de rem centreren door de rem caliper even los te draaien, de rem in te knijpen en dan weer vast te zetten. Is het normaal dat je dit na elke terugplaatsing van je wiel weer opnieuw moet doen, of doe ik iets verkeerd?
Help!
-
- Forum-lid
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45
Het zou kunnen dat je zuigers niet goed zijn gecentreerd, beide zuigers moeten tegelijk en even ver naar buiten gaan bij het remmen.
Dat centreren laat ik over aan de fietsenmaker, maar er zijn er hier vast die weten hoe je dat zelf kunt doen.
Je kunt dat zelf controleren: bij niet aanlopende remblokken moet de schijf exact in het midden staan van de caliper.
Dat centreren laat ik over aan de fietsenmaker, maar er zijn er hier vast die weten hoe je dat zelf kunt doen.
Je kunt dat zelf controleren: bij niet aanlopende remblokken moet de schijf exact in het midden staan van de caliper.
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540
Bedankt voor jullie snelle reacties!
Ik heb inderdaad steekassen. Voor de volledigheid: m'n fiets is 105 afgemonteerd.
Zo te horen wordt het even een tripje naar de fietsenmaker. Als ik jullie goed begrijp zou ik dus niet elke keer bij het terugplaatsen van het wiel de remklauw weer opnieuw hoeven te centreren.
Ik heb inderdaad steekassen. Voor de volledigheid: m'n fiets is 105 afgemonteerd.
Zo te horen wordt het even een tripje naar de fietsenmaker. Als ik jullie goed begrijp zou ik dus niet elke keer bij het terugplaatsen van het wiel de remklauw weer opnieuw hoeven te centreren.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Zeker! 1 of 2nm kan al verschil uitmaken.
Daarom zet ik steekassen altijd op moment vast, ook omdat ik naven heb met preload adjust, die reageren daar ook niet altijd goed op.
Ik denk dat je Nm (Newtonmeter) bedoelt, niet nm (nanometer).wasbeer2006 schreef: ↑13 apr 2022 15:15Zeker! 1 of 2nm kan al verschil uitmaken.
Daarom zet ik steekassen altijd op moment vast, ook omdat ik naven heb met preload adjust, die reageren daar ook niet altijd goed op.
Maar dankzij deze tip nu ook door waarom mijn rem weer een (iets) keer aanliep na bandwissel.
En tja dat was snel weer opgelost, maar snapte nooit wat de oorzaak was.
dickw schreef: ↑14 apr 2022 12:32Ik denk dat je Nm (Newtonmeter) bedoelt, niet nm (nanometer).wasbeer2006 schreef: ↑13 apr 2022 15:15Zeker! 1 of 2nm kan al verschil uitmaken.
Daarom zet ik steekassen altijd op moment vast, ook omdat ik naven heb met preload adjust, die reageren daar ook niet altijd goed op.
Maar dankzij deze tip nu ook door waarom mijn rem weer een (iets) keer aanliep na bandwissel.
En tja dat was snel weer opgelost, maar snapte nooit wat de oorzaak was.
Maar nemen jullie dan bij elke rit een momentsleutel mee om dit te kunnen fixen bij lek rijden?
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6100
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Dat kan toch op gevoel?
Als je altijd een zelfde inbus gebruikt, dan draai je tot een bepaalde druk in je handen. Dat zal dan misschien niet op de halve Nm hetzelfde zijn. Maar precies genoeg toch?
Als je een momentsleutel gebruikt, eik je die dan ook voor ieder gebruik?
Als je altijd een zelfde inbus gebruikt, dan draai je tot een bepaalde druk in je handen. Dat zal dan misschien niet op de halve Nm hetzelfde zijn. Maar precies genoeg toch?
Als je een momentsleutel gebruikt, eik je die dan ook voor ieder gebruik?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013