Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kasseien met lichtgewicht fietsen

Frenksel
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 okt 2015 15:58

Frenksel 12 apr 2022 19:00

Ik bezit een Giant TCR advanced 2 2021 (goedkoopste versie carbon frame).
Vandaag heb ik een route gereden door een centrum met veel slecht liggende kasseien, en straten die aangelegd waren van ronde keien in cement.

Ik had 6 bar in de banden en dat was behoorlijk klapperen en stuiteren.

Vooral de TCR (maar ook bijvoorbeeld de Aethos en een paar anderen) heeft op plaatsen erg dunne buizen (de diameter), en de vork ook.

De rit was 120km op strak asfalt, en dus enkele kms kasseien, daarvoor wil ik de bandendruk niet laten zakken.

Ik wil hier best vaker gaan rijden, maar kan de fiets dit wel hebben? Kan het exht zo veel hebben?
Er zal op getest zijn, maar er zijn grenzen, en niemand weet eigenlijk waar die liggen

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 12 apr 2022 19:17

Denk je echt dat je fiets dat niet aankan?
I know myself like no one else
Nothing to defend

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 12 apr 2022 19:20

Frames kunnen best veel hebben, ik heb wel eens kasseien ritje gepakt met m'n trek emonda slr en dat gaat prima.
Regelmatig door de duinen stuiteren over slecht liggende klinkertjes en onverhard ook wel eens gedaan met de emonda.

Recent wel een zadel gesloopt, gok door de klinkertjes met 50km/u+ toen ik kraakje hoorde.
Paar dagen later op zelfde klinkertjes nogmaals krak en toen zakte zadel door.
Wel op m'n trek domane slr trouwens ;

Afbeelding
Ritchey superlogic streem.
Ruim jaartje oude en 20 duizend km, dus dat wordt garantie claim. (helaas is zadel nieuw niet meer te krijgen, dus ben benieuwd wat ze doen)

Comfort op kasseien/klinkertjes moet je vooral zoeken in wielen/banden op lagere druk (icm tubeless)
Ik rijd met 30mm banden op 3bar voor/3.5bar achter en 25mm op 4/4.5 bar
En de Trek domane die ik heb heeft voor/achter isospeed demping wat ook helpt.
Maar de emonda is ook best comfortabel.
Ik heb ook een velobuild frame icm enve wielen maar die stuitert echt flink als ik over kasseien of klinkertjes ga.
Laatst gewijzigd door DDX op 12 apr 2022 19:23, 2 keer totaal gewijzigd.

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 12 apr 2022 19:20

De achilleshiel van dit soort fietsen ligt vooral bij misbruik van de buizen zoals klemmen in een een standaard of er op gaan zitten.
Op kasseien zijn banden waar je door de breedte minder dan 6 bar kunt doen wel prettig.
Niet zijken maar reiden !

bikerke
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 12 apr 2022 21:30


Frenksel
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 okt 2015 15:58

Frenksel 13 apr 2022 08:57

Lcsmet schreef: 12 apr 2022 19:17 Denk je echt dat je fiets dat niet aankan?
Misschien voor jou een domme vraag. Maar ik vind het niet zo gek af te vragen wat je fiets echt aankan.
Een frame/onderdeel word ontwikkeld voor een bepaald gebruik en de daarbij horende sterkte. Vooral bij de lichtgewicht fietsen balanseer je op die grens.
Met veel lichtgewicht wielen kan je ook niet crossen.

Misschien dat ik er wat voorzichtiger in ben geworden sinds ik iemand met een gebroken vork/voorwiel met zijn neus tegen de vlakte heb zien gaan. Kwam waarschijnlijk overigens niet (alleen) door een mankement aan de fiets.
Drijf er allicht in door, vandaar deze vraag

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 apr 2022 09:17

Lichte fietsen zijn gemaakt om te klimmen. Nu begrijpen de fabrikanten gelukkig het principe "what goes op, must come down" prima.

Een paar oneffenheden de in de weg met 80km/h doen waarschijnlijk meer schade dan het gehobbel over de kasseien. Het voordeel van carbon is dat er vanwege de berekende flex eigenlijk geen materiaalmoeheid optreedt (tenzij er al ergens wat delaminatie is opgetreden o.i.d. maar dan gaat het dus om een productiefout of de gevolgen van een eerdere val/schade) Ik zou mij dus niet direct zorgen maken om het frame.
Wel moet je opletten dat de boutjes niet los trillen. Ik heb weleens aan het einde van een kasseistrook een losse stuurpen gehad. Gelukkig zonder nare gevolgen maar je schrikt je rot als fiets niet meer de richting opgaat waarheen je stuurt.

Je bandendruk een beetje naar beneden aanpassen voor een rit met kasseien is altijd verstandig. Zeker als je tubeless rijdt, heeft dat nauwelijks nadelige gevolgen op het asfalt.
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 13 apr 2022 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 13 apr 2022 09:21

Op de kasseien brak een lipje van een bidonhouder af, waardoor de bidon tegen het frame aan ging schuren. Lak tot op het eerste laagje carbon weg. Als het frame dan stuk zou zijn gegaan, lag het niet aan het frame.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 apr 2022 09:26

Ook een "leuk" voorbeeld van gevolgschade door overmatig trillen. Het blijft inderdaad altijd opletten. Af en toe een keer stoppen om het materiaal te controleren kan dus geen kwaad.
Campagnolo Ultra Dork

dream
Forum-lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 25 jan 2005 15:16

dream 13 apr 2022 09:33

Mijn fietsmaat heeft voor de tweede keer een scheur is zijn aluminium rose pro sl frame. Hij is zelf 110 kilo en rijdt alleen op de weg. Je zou denken dat er wat reserve in zit. eerste scheur in de zadelbuis, bij het tweede frame in de bovenbuis vlak bij het zadel. het is garantie, maar door geen voorrraad weer maanden wachten op vervanging. zijn 20 jaar oude aluminium gazelle geeft geen krimp.
Het is dus wachten op frame 3 !

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6057
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 apr 2022 09:37

Ik verwacht dat het goedkoopste carbon frame, juist wat lomper gemaakt is., Dus niet op de marges voor de laatste paar grammen winst. De goedkoopste carbon Giant TCR lijkt me dan ook een hele andere categorie dan die Athos die ook genoemd wordt.

Dan de high end fietsen. Waarbij men echt de grenzen opzoekt van sterkte, stijfheid, gewicht, en flex/comfort. Dat zijn ook de fietsen die door prof wielrenners afgeranseld worden. En valpartijen daargelaten, het 999 van de 1000 keer gewoon volhouden.

Dus de fietsen zullen het normaal gesproken goed kunnen hebben.
De wielen/velgen hebben het misschien wat zwaarder.

Voor een paar km op een rit van 100km, zou ik de bandendruk niet teveel aanpassen aan dat kleine stukje kasseien. Maar die 6 bar, bij welk rijdersgewicht is dat? En hoe breed zijn je banden? Ik heb sinds kort 28mm (tubeless), met mijn ruim 90kg op 5.5 bar staan. Denk dat dat nog aan de hoge kant is, ook voor het asfalt werk.

En als laatste, ik ken mensen die keer op keer hun spullen stuk rijden, maar ook zwaar gewichten die nooit wat hebben. Volgens mij is een deel ook hoe verstandig je rijdt. Hoe goed kijk je naar de weg. Weet je de grootste kuilen wat te vermijden. Til je je reet af en toe net even op van je zadel als je een hobbeltje pakt. Of soms net even je voorkant wat opwippen. Dat anticiperen kan impact op je fiets - en op je eigen lijf - net even de scherpe randjes eraf halen.
Tuurlijk kan je op een stuk kasseien niet continu staan. Maar als je al goed kijkt en stuurt en 1 of 2 tanden zwaarder schakelt en harder op die pedale duwt. Dan zul je al soepeler over je kasseienstrook heen gaan.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 13 apr 2022 10:10

Bij vermoeidheid heb ik de neiging dichter in het wiel te kruipen van mijn voorganger.
Dat is geen goede reflex op kasseien, want dan zie je een stuk minder waar je rijdt en is de kans op stukken/lek een heel stuk groter.
Houd dus afstand.
Niet zijken maar reiden !

Plaats reactie