Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Shimano Roller Brakes

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 04 apr 2022 22:41

Dat heb ik ook nog liggen :winkthumb:

Bedankt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 apr 2022 22:43

Als het vet hoge temperaturen aankan, zal het wel werken.
Als je het originele tubetje niet hebt, kun je de rem er wel beter even afhalen anders krijg je het vet er niet diep genoeg in.
Je kunt natuurlijk ook even langs de fietsenmaker voor een tube.

Het verhaal klinkt wel een beetje alsof het al te laat is. Als het al duidelijk schraapt en amper remt, dan kun je vaak hooguit nog een paar honderd km rekken met smeren.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 04 apr 2022 22:47

Ik heb de fiets nog niet gezien, dus hopelijk valt het mee.

Ik heb nog een dun slangetje aan een spuit, dat zou genoeg moeten zijn als ik het zo op Youtube zie? Ik zal het morgen meemaken :mrgreen:

Het is een mens die niet begrijpt dat een fiets onderhoud nodig heeft (met zijn velgremmen gingen de velgen steevast stuk omdat de remblokken niet vervangen werden, hij dacht dus slim te zijn met de rollerbrakes :shock: :? )
Afbeelding

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 05 apr 2022 17:11

Het viel mee. De fiets remt terug goed (zo goed als mogelijk met rollerbrakes)

Was wel een gedoe, vul gaatje zat vooraan achter de bagagedrager (bagagedrager/wiel los) en achteraan zat het vulgaatje ook verstopt, wiel moest los en een stukje naar voor (wat is een stadsfiets toch vervelend om aan te werken)

Hang ik er binnenkort nog eens aan want beide banden beginnen te scheuren aan de wang (4 jaar oud dus wel min of meer normaal)
Afbeelding

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 06 apr 2022 11:36

Op zich valt het systeem nog wel mee. rollerbrakes moeten (bij normaal gebruik) jaarlijk even wat vet krijgen (gebruik een vetpers, rubber dopje eruit en even met een metaaldraadje gat vrij maken. Mooie is dat als de boel een schurend geluid gaat maken je a weet dat je heel snel moet servicen en dat je hoort of je de vetkuur goed hebt uitgevoerd.
Op zich is er (voor gebruik in nederland) weinig mis met rollerbrakes zeker als je niet boven de 25 km/h komt (en in ieder geval veel veiliger dan een terugtraprem waarmee je steeds te laat bent of veel te kleine schijven op een opgevoerde e-bike).

Locomotief
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 okt 2011 20:54

Locomotief 17 apr 2022 11:37

Ik zou niet graag de Keutenberg af fietsen op een fiets met rollerbrakes! R.I.P.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam in de groep.

GilianGeorge
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 apr 2022 21:32

GilianGeorge 28 apr 2022 22:31

Ik heb een vraag ivm met de shimano BR-IM41 rollerbrakes die ik beide op de voor en achterwiel heb van een 'oude' fiets.
Ik ben deze fiets een onderhoudbeurt aan het geven, maar krijg niet veel remkracht van deze remmen. Ik heb die van het voorwiel al eens opengedaan en uitgekuist en voorlopig gesmeerd met kogellagervet, maar nog steeds zit er amper kracht achter.
De remkabels zijn aan vervanging toe, maar zelfs als ik de rem toe 'knijp' met mijn hand kan ik het wiel met relatief weinig kracht draaien.

Kan het zijn dat de rollerbrakes versleten zijn?
Zoja, wat zijn mijn opties?
Zoniet, wat kan er nog een oorzaak zijn?
(indien nodig kan ik morgen wel een foto uploaden)

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 29 apr 2022 01:59

Jongen toch, het is gewoon rotzooi....weg ermee. Vervang het voorwiel/vork door een voor V-brake.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 29 apr 2022 06:58

Je moet ze echt vol vet duwen en dan een paar keer pompend remmen, dat heeft bij mij geholpen.
Afbeelding

eNdEmiOn
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jul 2023 17:17

eNdEmiOn 29 jul 2023 17:40

klimmer schreef: 04 apr 2022 22:22 Elk kogellagervet is goed. Shimano lagervet is extreem duur. Eurol Lithium Grease EP kost een fractie van Shimano-spul (automaterialen winkel).
Thanks, het werkt prima. Ik heb ipv shimano spul een tube kogellagervet bij de obi gehaald.
Afbeelding

Die tube past ook nog in het gaatje bij die remmen. Nadeel is wel dat het gaatje in de punt erg klein is en je knijpt je te pletter om er voldoende uit te krijgen, heb het daarom 2x moeten doen. Of ik had het puntje bij openen schuin moeten afknippen, had misschien ook wat gescheeld maar het gaatje blijft erg klein, valt wel iets uit te lodderen met een paperclip oid maar dan nog.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 29 jul 2023 20:20

https://www.sheldonbrown.com/rollerbrakes.html
Ik heb ze laatst een setje geopend, schoongemaakt en opnieuw ingevet met
Shimano roller brake vet, ja dat spul olie achtige vet met kalk of zand erin verwerkt.
De voorrem was uitgedroogd, de droge stukjes zaten tussen de remvlakken, vet bijvullen zou dus niet voldoen,
Moeder KMP is er blij mee, want de fiets remt weer voorlopig als nieuw!

bijvullen met normaal vet omdat het zanderige residu nog in de rem kan zitten? Misschien. Tja hoe weet je dat eigenlijk? Het spul kan of uitgedroogd zijn of uitgespoeld.

ik zou verversen en bijvullen met het behorende rollerbrake grease, met remmen en banden geen shortcuts voor mij en ik zou omwille van veiligheid niemand een shortcut aanraden

Plaats reactie