Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Extreme verzuring na covid besmetting

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 05 apr 2022 18:17

roelw schreef: 05 apr 2022 17:37 Hoe lang hebben jullie gerust na het verdwijnen van de symptomen?
Dit is wel een terecht vraag. Ik zie om mij heen ontzettend veel wielrenners te snel weer intensief fietsen. Zelfs na koorts te snel weer intensief en te lange ritten. Je lichaam is na een goede griep echt wel even bezig om daar bovenop te komen. Ik heb half maart corona gehad met 2 dagen koorts. Vanaf moment dat ik positief testte heb ik 7 dagen de fiets niet aangeraakt op de 8e dag een rustig ritje van 1u. Pas op de 16e dag (nadat 2 extra rustdagen had genomen) had ik het goede gevoel qua hartslag en longen terug. Pas daarna heb ik geleidelijk de intensiteit weer wat opgevoerd en pas 19 dagen na positieve test weer gekoerst.

Het klinkt misschien te voorzichtig, maar ik weet ook dat trainen terwijl je lichaam nog bezig is met herstellen toch niets doet. Better safe than sorry. Ik wil hier trouwens niet mee zeggen dat anderen die hier langdurig klachten hebben te snel zijn begonnen, maar zie dat wel veel om mij heen.
Laatst gewijzigd door Kornuit op 06 apr 2022 08:25, 1 keer totaal gewijzigd.

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1038
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 05 apr 2022 22:27

Ik heb in januari COVID gehad. 12 dagen niet gefietst, wel gewandeld.
3 weken daarna rustig opgebouwd.
Ik had wel geluk dat het in de winter was, en mijn eerste doel nog ver weg.
Als je na een langere periode nog last heb, zou ik toch verder laten onderzoeken.
Een fietskameraad was ook steeds sneller moe. Hij dacht dat het aan Corona lag, maar hij meerdere vernauwingen in zijn aderen.
Mocht hij naar de cardioloog zijn geweest, dan kon hij het nu nog navertellen.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 05 apr 2022 23:18

Mijn kopvrouw had begin maart covid.
Ze zat snel weer op de fiets, maar de hartslag was abnormaal hoog, we reden bijgevolg aan een rustiger tempo dan normaal, hellingen lieten we links liggen.
Ook haar ademhaling was niet ok: steeds het gevoel dat diep inademen niet goed verliep.

Sinds vorige week loopt het vlotter.
Het heeft minimaal een maand geduurd om tot normale waarden te komen.
Geduld is dus nodig, net wat zelfs een ex-topsporter niet heeft.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 06 apr 2022 09:29

Ben ongeveer een maand onderweg geweest. Wel gewoon doorge(thuis)werkt vanaf infectie. Na twee weken gaan skiën (was net op tijd voor een herstelbewijs voor Oostenrijk :D) , en dat was vrij pittig (maar toch leuk :-)). Was vooral heel moe (naast een hinderlijk hoestje), de eerste maand dus superveel geslapen. Na een maand kwam de conditie langzaam terug. Nu, twee maanden later, heb ik geloof ik nergens meer last van (iig niet covid gerelateerd ;-))
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 06 apr 2022 09:52

Toen ik me opnieuw ok voelde na Covid ben ik terug beginnen fietsen, maar heb ook een week of twee last gehad van moeilijk diep ademhalen. Dus rustig aan zolang dat duurde. Daarna was ik eigenlijk heel snel terug op (mijn) niveau aan het fietsen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5219
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 06 apr 2022 11:11

Ik had na mijn besmetting tijdens het fietsen juist helemaal geen last van moeilijk ademhalen, maar juist nadien. Dan kreeg ik last van druk op mijn borst.
Ik ben ook tijdens mijn besmetting niet benauwd of kortademig geweest. Maar ik merkte wel dat ik een paar weken lang vermoeider was en 's avonds echt afknapte.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 apr 2022 11:30

Ik was op een maandag positief (klachten begonnen zondagochtend). Voel me maandag en dinsdag echt ziek. Woensdag was ik quasi beter en donderdag rustig een uurtje Tacx gedaan. Dat weekend ook weer heel rustig op de weg gereden (miste wel 30W). Vanaf daar rustig opgebouwd.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 apr 2022 11:51

JPAR schreef: 06 apr 2022 11:11 Ik had na mijn besmetting tijdens het fietsen juist helemaal geen last van moeilijk ademhalen, maar juist nadien. Dan kreeg ik last van druk op mijn borst.
Ik ben ook tijdens mijn besmetting niet benauwd of kortademig geweest. Maar ik merkte wel dat ik een paar weken lang vermoeider was en 's avonds echt afknapte.
Ik ook,

De corona week weinig last, beetje keel, neus, hoofdpijn, heel licht. BBQ ogen dat was irritant.
Maar fietsen ging heel goed, lage hartslag hoog vermogen.

De drie weken erna vage klachten, de BBQ ogen bleven, af en toe zo'n adrealine shot en heel onrustig.
Vijf keer op een dag de trap op en 1 x helemaal buiten adem, de rest niet.
Soms heel erg een stress gevoel in mijn lijf en hersenmist.

Dat duurde 3 weken en vrijwel plotseling was het weg en nu al een maand geen klachten.

kinderen bij mij zijn ook 2 dagen ziek geweest en daarna niets meer
Laatst gewijzigd door wasbeer2006 op 06 apr 2022 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5219
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 06 apr 2022 12:01

Een vriend van mij is nu al meer dan 2 weken echt ziek ervan. Heeft een goede week hoge koorts gehad en merkt nu dat het steeds een klein beetje beter wordt. Maar gaat heel traag. Alle vaccinaties en booster heeft hij gehad en toch zo ziek. Zijn ouders zitten in hetzelfde schuitje.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 06 apr 2022 12:08

wasbeer2006 schreef: 06 apr 2022 11:51
JPAR schreef: 06 apr 2022 11:11 Ik had na mijn besmetting tijdens het fietsen juist helemaal geen last van moeilijk ademhalen, maar juist nadien. Dan kreeg ik last van druk op mijn borst.
Ik ben ook tijdens mijn besmetting niet benauwd of kortademig geweest. Maar ik merkte wel dat ik een paar weken lang vermoeider was en 's avonds echt afknapte.
Ik ook,

De corona week weinig last, beetje keel, neus, hoofdpijn, heel licht. BBQ ogen dat was irritant.
Maar fietsen ging heel goed, lage hartslag hoog vermogen.

De drie weken erna vage klachten, de BBQ ogen bleven, af en toe zo'n adrealine shot en heel onrustig.
Vijf keer op een dag de trap op en 1 x helemaal buiten adem, de rest niet.
Soms heel erg een stress gevoel in mijn lijf en hersenmist.

Dat duurde 3 weken en vrijwel plotseling was het weg en nu al een maand geen klachten.

kinderen bij mij zijn ook 2 dagen ziek geweest en daarna niets meer
Het is gewoon niet slim om te blijven sporten bij een besmetting van een virus. Ook al zijn de klachten mild. Je lichaam kan dan alle energie gebruiken om te herstellen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 apr 2022 12:09

Het is wel een moeilijk verhaal. Ik heb (denk ik gelukkig) geen booster gehad, die had dan net voor mijn besmetting geweest.
Ik hoor ook behoorlijk wat mensen die echt heel ziek van de booster zijn geweest, ja en was dat dan de booster of een combo met een besmetting erbij, geen idee.

Wat ook zo bizar vond. Bij mijn kinderen in beide klassen vrijwel iedereen besmet en dezelfde symptonen. 2 dagen ziek en weer verder.
Bij mijn broer, andere kant van de stad ook hele klas besmet niemand met klachten, dat is toch vaag...... Net een andere variant?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 apr 2022 12:11

NuitKor schreef: 06 apr 2022 12:08

Het is gewoon niet slim om te blijven sporten bij een besmetting van een virus. Ook al zijn de klachten mild. Je lichaam kan dan alle energie gebruiken om te herstellen.
Ja ik wist alleen toen nog niet dat het corona was want ik testte dagen achter elkaar negatief en pas na een week een heel licht streepje terwijl bij de zelftesten van de rest van mijn familie echt binnen 10 seconde diep paars waren

Waarmee ik niet wil zeggen dat het slim was.

Plaats reactie