Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Van Shimano naar Campagnolo...

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 01 apr 2022 09:57

De campa Disc remmen vind ik superieur aan Shimano/Sram. Maar we mogen die pluim wel bij Magura leggen (of bij campa voor een goed bestaand systeem te kiezen ;-)).

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 01 apr 2022 10:16

En ik vind de Sram red disc remmen al superieur aan de Shimano remmen.... ;)
Ik heb op mijn vorige Foils Campa Superrecord gehad, geweldige looks en fijne werking van bv duimshifters, jammer dat ze zo achtergebleven zijn in de Electronische groepen.
Heb nu voor Sram gekozen, ook vanwege draadloos schakelen en toch ook de looks van bv het crankstel.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 apr 2022 09:34

Sram remmen zijn sinds de red etap HDR goed.
De oudere (avid) waren soms echt heel slecht, maar dat hebben ze nu ook echt goed voor elkaar.
De eerste magura schijfremmen waren ook niet best. Ook dat is nu op orde.

Het is nog geen hope, maar ze komen in de buurt.

Shimano blijft echt achter, voor xt/ultegra ook niet zo erg, dat kost niks. Maar voor DA/XTR wel beschamend, al licht dat voornamelijk aan de slechte combo van keuzes bij de topgroepen een vol stalen schijf zou al helpen en het ontwerp in combinatie met minerale olie is ook al niet best.
Maargoed als je de prijs van een XT/ulegra wegwerprem ziet is dat ook niet erg een rebuild van een hope of sram red rem kost bijna net zoveel als een nieuwe XT/Ultegra klauw.

Ondanks dat ik nooit campa heb gehad en geen fan ben, vind ik wel dat ze goed bezig zijn. Ekar staat best goed in de markt en wordt ook overal in bladen meegenomen als ze dat naar de race groepen brengen, of misschien beter laat ze een MTB groep maken.

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 771
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 02 apr 2022 11:41

walter- schreef: 01 apr 2022 09:57 De campa Disc remmen vind ik superieur aan Shimano/Sram. Maar we mogen die pluim wel bij Magura leggen (of bij campa voor een goed bestaand systeem te kiezen ;-)).
Ik rij nu een jaar met Campa Record DB 12s en ben hier echt erg tevreden over, maar toch........ ook campa schijfremmen maken herrie in nat en vies weer. Op mijn winterfiets zit een Campa Chorus 11s velgrem groep. Remt ook prima en maakt geen herrie in nat en vies weer.

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 02 apr 2022 14:12

Hier een Campa rijder. Altijd Campagono gereden, al 40 jaar. Op dit moment 11sp SR, 10 SP R, 9sp Chorus. Een paar maanden geleden een nieuwe 2e hands gravel bike gekocht met Shimano Ultegra. Het schakelen valt mij vies tegen tov al het Campa spul. Al heb ik nog niet met een electronische groep gereden, met Ultegra snap ik dat mensen iets beters zoeken. Met Campa heb ik dat niet. Ook al ben ik voor innovatie, de meerwaarde voor schijfremmen zie ik eigenlijk ook niet, zeker niet voor op de weg. Heb nooit gebrek gehad aan remvermogen. Enige argument dat ik valide vindt is dat er bredere banden toepasbaar zijn.

Mooie keuze wat je hebt gemaakt. Ik snap 'm. Geniet er van!

Colnago2020
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 aug 2020 00:43

Colnago2020 04 apr 2022 23:21

Er is maar 1 merk en dat is Campa. De rest hoort thuis bij de viswinkel

Babaloose
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 feb 2022 22:22

Babaloose 05 apr 2022 01:57

Stoere praat zeg, maar hoort jouw fietske dan niet thuis bij het Chinees restaurant?

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3528
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 05 apr 2022 09:17

Ik rijd met campa centaur op de crosser, shimano ultegra op de racer en dura ace op de triathlonfiets. Ik moet zeggen, dat het me allemaal geen bal uitmaakt. Nou ben ik een beetje een toerder, maar hoe vaak schakel ik nou eigenlijk ? Paar keer. En remmen (allemaal velgremmen trouwens), ook niet veel verschil. Naja, de canti's van mijn crosser maar canti's remmen sowieso ruk.

Opmerking: De rest hoort thuis bij de viswinkel, raakt echt kant noch wal, voor veel mensen is het prima en een stuk goedkoper. Ik snap de liefhebbers want optisch vind ik campa ook mooier. Maar aan de andere kant, als het werkt vind ik het best.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 apr 2022 09:32

Ik moet zeggen, dat het me allemaal geen bal uitmaakt.
Dat herken ik wel. Ik heb zelf 3 fietsen met Shimano en eentje met Campa. Kan nou niet zeggen dat het één echt beter is dan het ander. In het verleden heb ik ook met SRAM Red gereden, beviel ook goed. Uiteindelijk is het maar een schakelgroep en om daar nou zo hysterisch over te doen (soms op het religieuze af) slaat IMHO echt nergens op. Het maakt toch ook geen reedt uit of je je boodschappen bij de AH haalt of bij de Jumbo?

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5579
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 05 apr 2022 10:02

Precies, ik heb ook 3 fietsen, de laatste is met Ultegra DI, maar ook nog SRAM Force en Campa SR.
Indien goed afgesteld schakelt en remt het allemaal prima, bij Campa heb je wat meer gevoel bij het schakelen, je voelt echt een klikje.
Gaat door ook eigenlijk net iets zwaarder.
Ben heel tevreden over de Force groep, gaat al vele jaren zonder veel onderhoud mee, schakelt altijd vlotjes en direct.

Over de DI groep kan ik nog weinig zeggen, wel bijzonder stil, en schakelt als een malle supersnel en feilloos.
Schijfremmen moet ik nog ervaren, maar zoals eerder vermeld nooit iets gemist met velgremmen.

Wat betreft prijs/kwaliteit vind ik de "oude" 10 speed Force een echte topper.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3077
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 05 apr 2022 10:13

Ik vind het brood bij de Appie doorgaans beter dan bij de Jumbo :)

Voor de rest ben ik het wel met de vorige drie posters eens. Gebruik voor het overgrote deel wel Campagnolo maar dat is alleen omdat de Ergopowers beter bij mijn handen passen. SRAM vind ik niet fijn aanvoelen. Shimano hangt er een beetje tussen. Eervolle vermelding wat mij betreft voor Sensah trouwens. Vind daarvan de schakeleenheden best prettig aanvoelen. Heb de 10S op de crosser om mijn oude Dura Ace spulletjes te kunnen gebruiken en heeft dit seizoen prima gefunctioneerd. De 11S werkt ook prima maar heeft (op een wegfiets) uiteraard een stuk minder te lijden.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 05 apr 2022 10:52

Ja hoor 'es, als er één onderwerp is in fietsenland waar alle nuance bij voorbaat uitgesloten is, dan is het wel de Campa vs. Shimano kwestie!
Ik maak er toch een beetje een sport van om op mijn racefietsen en MTB geen Shimano onderdelen te zetten.

Dat gezegd hebbende: de 1x11 XT/XTR* combi op de MTB van de mini-me schakelt toch ook wel erg strak :oops:

*tweedehansie. Al blijft het een verwend ettertje natuurlijk ;-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie