Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Verschillende fietsen hetzelfde afstellen

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 785
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 03 apr 2022 14:42

Kun je twee verschillende fietsen (ander merk, de een maat 54, de ander 56, zelfde zadel, zelfde cranklengte) gelijk afstellen?

De een is mijn winterfiets (54), de ander de zomerfiets (56). Vandaag stapte ik voor het eerst op de zomerfiets en toen leek het zadel veel hoger te staan dan op de winterfiets. Het is altijd even wennen na een paar maanden, maar het verschil was vandaag opvallend groot.

Kun je twee fietsen helemaal identiek afstellen? Of is het verschil simpelweg te groot? En als het kan, kun je dat zelf met een meetlint of moet je daarvoor naar een bikefitter gaan?

Tips zijn welkom!
Michiel

bikerke
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 03 apr 2022 14:59

Ik zou zeggen van wel, maar, dan zal dit afhangen van het te kopen stuur en zadelpen.
Trapassen moeten wel even lang zijn.
Je begint met het center van je braquet.
Dan zet je uw zadel op hoogte.
Dan je setback van je zadel tegenover je braquet.
Dan ( de 2 zadels en sturen moeten zelfde afmetingen hebben, of er rekening mee houden) van je zadelpunt naar center stuur meten en het hoogteverschil tussen je zadel en bovenkant stuur.
Deze maten dan bekomen door de stuurpennen aan te passen/vervangen.
Maar of het nog mooi om te zien is bij een van de 2 fietsen is een ander verhaal.
Benodigdheden, waterpas en lintmeter....

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15935
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 apr 2022 16:28

Als het verschil in framebouw niet te groot is kan je 2 verschillende fietsen bijna 100% exact hetzelfde afstellen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 785
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 03 apr 2022 17:42

Lcsmet schreef: 03 apr 2022 16:28 Als het verschil in framebouw niet te groot is kan je 2 verschillende fietsen bijna 100% exact hetzelfde afstellen.
Zelf? Of is dat redelijk ingewikkeld? Ik ben niet heel handig (niveau cassette, ketting, blokken vervangen….). Ben eigenlijk helemaal niet handig…. :roll:
Michiel

bikerke
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 03 apr 2022 17:59

fietsvriend schreef: 03 apr 2022 17:42
Zelf? Of is dat redelijk ingewikkeld? Ik ben niet heel handig (niveau cassette, ketting, blokken vervangen….). Ben eigenlijk helemaal niet handig…. :roll:
Zelf? Ja.
Als je een beetje kan rekenen en een zadel op hoogte kan zetten.
Wat ietsje moeilijker is om de stuurpen zo te monteren dat de balhoofdlagers op de juiste speling hebben maar dit is zeker te doen.
Laat het me zo zeggen, als je een canyon zou durven bestellen dan zal je dit ook wel durven.
Het is geen "rocket science"....

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 03 apr 2022 19:30

Ik zou om te beginnen even de geometrie van beide fietsen opsnorren, en dan met name stack en reach (en zitbuishoek). Dan kan je vrij snel zien hoe makkelijk de afstellingen gelijk te trekken zijn, hoeveel spacers en welke stuurpenlengtes en -hoeken je nodig hebt, etc.
t.a.f.k.a.e.h.

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 03 apr 2022 19:45

Dit is een site dat je kan helpen bij het vergelijken van frames:

https://www.velogicfit.com/frame-comparison/
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 03 apr 2022 20:02

bikerke schreef: 03 apr 2022 14:59 zadelpunt naar center stuur meten en het hoogteverschil tussen je zadel en bovenkant stuur.
Dit hoogteverschil meten gaat het gemakkelijkst als je beide hoogtes via een loodlijn meet vanaf de grond.
De tips van deze poster gebruik ik ook om een huurfiets af te stellen.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 785
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 05 apr 2022 07:12

Thanks!
Michiel

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 05 apr 2022 07:47

Vieux chnoque schreef: 03 apr 2022 20:02
bikerke schreef: 03 apr 2022 14:59 zadelpunt naar center stuur meten en het hoogteverschil tussen je zadel en bovenkant stuur.
Dit hoogteverschil meten gaat het gemakkelijkst als je beide hoogtes via een loodlijn meet vanaf de grond.
De tips van deze poster gebruik ik ook om een huurfiets af te stellen.
Moeten beide fietsen wel de BB op dezelfde hoogte hebben.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3523
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 05 apr 2022 08:07

De vraag volgens mij welke fiets het best past, als de 56 het best past, dan is de 54 wel te extenden met langere pennen, setback, stuur ed. Omgekeerd een 56 kun je niet krimpen. Een bikefitter lijkt me niet nodig, het is een kwestie van meten van de fiets. De fitter meet jou ook en dan laat ie er nog een beetje kennis/gevoel op los hoe jij lekker kan fietsen. Dat is hier niet nodig.

Ik geloof dat ik zou beginnen met zadelafstand van bracket en de hoogte van stuur en de afstand stuur zadel eens gelijk te zetten.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 05 apr 2022 10:03

[/quote]
Moeten beide fietsen wel de BB op dezelfde hoogte hebben.
[/quote]

Nee hoor, je stelt zadelhoogte af op basis bracketas, dus de BB hoogte heeft hier geen invloed op. Het verschil tussen zadelhoogte en stuurhoogte( hoe diep je zit) kun je dan gemakkelijker berekenen door de vloer(als die vlak is) als nul punt te gebruiken.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

Plaats reactie