Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

derxx
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 31 mar 2022 11:23

NuitKor schreef: 31 mar 2022 09:54 Precies. Veel wielrenners die ik ken roepen bij voorbaat al dat ze het niet kunnen en proberen is er dan al niet eens meer bij. Regelmatig moet de fiets naar de FM met alle kosten van dien. Dat gaat ook niet veranderen als ze blijven geloven in dat ze het niet kunnen.
Ik doe het liefst ook alles zo veel mogelijk zelf. Best spannend af en toe, maar vaak is het iets van: how hard can it be? Het juiste gereedschap, beetje lezen/YT en je komt al een heel eind. Alleen lagers en BB denk ik dat ik maar aan een pro over laat.

Ben 1x naar de fm toe moeten gaan toen ik m'n Assioma pedalen had gekocht, en met geen mogelijkheid m'n oude pedalen eraf kreeg. Wilde niet zover gaan om een cheater bar te gaan gebruiken op de steeksleutel :D
Scheelt dat er een fm bij mij in de straat zit, echter is die meer van de elektrische fietsen, en niet van de race fietsen. Maar voor de pedalen was het ideaal.
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 31 mar 2022 11:34

Orlok schreef: 31 mar 2022 11:22
NuitKor schreef: 31 mar 2022 10:54 'Onzin' komt niet heel vriendelijk over naar andere users die ook met hun beste bedoelingen advies proberen te geven.
Ik begrijp niet dat je nu zo reageert, waarschijnlijk omdat ook jij je hierdoor voelt aangesproken.?


wasbeer2006 schreef: 30 mar 2022 15:54
Orlok schreef: 30 mar 2022 14:41
Op de eerste foto is de tubeless tape correct getapt, n.l. van velgrand tot velgrand, een FM met verstand van zaken dus. De tweede foto laat zien als de tubeless tape te smal is loopt de latex tot onder de tubeless tape en in de spaakgaten. De breedte van de tubeless tape altijd minimaal 5 mm breder nemen dan de interne breedte van de velg.!
Dat de band uit de velg plopt als de tubeless tape te breed is is flauwekul.! In nu meer dan tien jaar tubeless op de racefiets en bijna 100.000 km met velgen van 13mm tot nu 18 mm intern en heb deze nu al meer dan XX keer getaped. Of je de tubeless tape nu één of twee keer omlegd is afhankelijk van de maximale bandenspanning en de soort tape die je gebruikt.! Met de PET-tape die ik gebruik is één laag voldoende tot een druk van 10 bar.!! De overlap van de tape is afhankelijk van de kleefkracht van de tape en idd eerst goed ontvetten voordat je de tape aanbrengt. Een kind kan de was doen. :D ;)

het is niet goed te zien maar vlgns mij zijn beide velgen op beide foto's tubeless ready.!
Wat een onzin!!!!
echt niet 5mm breder nemen dan loopt het tegen de rand op en heb je meer kans op lekken.
Excat in het velgbed is het mooist, maar foto twee is ook prima.

Maargoed ga je gang het gaat vanzelf een keer goed mis
Dan had je hier ook wel zo kunnen reageren of niet soms @Nuitkor?
Ik voel mij niet aangesproken want ik denk zelf ook dat je Tubeless banden op niet TLR-velgen kunt monteren.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 mar 2022 11:36

havana schreef: 31 mar 2022 10:40 Onzin. Je kan prima niet-TLR velgen gebruiken voor tubeless banden.

Wat je echter niet moet doen is niet-tubeless banden gebruiken als tubeless op een racer.
Ik zou het op de racer achterwege laten en niet doen.

Het kan best goed gaan, maar de belasting op de velg is heel anders,
De toleranties zijn groter, dus let gewoon op!
Waarom die risico's nemen, dan doen we al genoeg met deze hobby.

Hoe nieuwer de velgen band hoe minder het risico.
Het word door fabrikanten afgeraden, dan snap ik 100% dat je FM dat niet gaat doen.
Ik doe het ook niet voor een ander, ga geen dingen doen met risico op zwaar letsel als je het niet erg vind.

De meeste van jullie komen net kijken in TL land.
En met de huidige staat van materiaal kan er een hoop, maar ik heb rare dingen gezien en dat is vaak een combinatie van factoren.
Maar altijd was er een van deze factoren een niet TL band of een Niet TL velg of niet correct geplakt tape.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5886
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 31 mar 2022 11:39

Met andere woorden @Havana heeft gewoon gelijk dat het onzin is wat @Wasbeer2006 zegt n.l. dat je geen tubeless banden op niet tubeless velgen moet monteren.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 mar 2022 11:41

Even off topic.
Ik gebruik niet snel het woord onzin, maar wel als het levens kan kosten en er gewoon keiharde foutieve adviezen worden gegeven aan mensen die hulp nodig hebben. Probleem is dat de meeste het concept niet begrijpen en hoe deze in de velg zit, want sommige zijn dan weer wel band voor hookless.

Je kan best je tape laten oplopen tegen de rand, maar dan moet je wel weten hoe hoog je band op de rand/hook zit en dat is lastig meten. Je band mag het tape namelijk nooit raken! Dan krijg je dus een band die op twee verschillende oppervlaktes en hoogte je rand/hook raakt. Daarnaast voegt het ook al zou je het goed doen niets toen, want strak getrokken tape heeft eerder de neiging op een zijkant open te gaan staan.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 mar 2022 11:43

Orlok schreef: 31 mar 2022 11:39 Met andere woorden @Havana heeft gewoon gelijk dat het onzin is wat @Wasbeer2006 zegt n.l. dat je geen tubeless banden op niet tubeless velgen moet monteren.!
Dus jullie weten het beter dan de mensen die het hebben ontwikkeld. Toemaar!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 31 mar 2022 11:45

Leg dan eens uit waarom er ombouwkits bestaan. Die ook gewoon geschikt zijn voor race. Weet jij het beter dan de mensen die die hebben ontwikkeld?

Dat het wordt afgeraden is te kort door de bocht. Sommige fabrikanten raden het af, maar lang niet allemaal.

Ik was geen ster in natuurkunde, maar snap niet waarom zijn de krachten zoveel anders dan met een binnenbandje, leg dat eens uit?
Laatst gewijzigd door havana op 31 mar 2022 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 mar 2022 11:59

Nee. Die worden niet meer geleverd.
Omdat het dus te vaak mis ging omdat je zo afhankelijk bent van de velg.

Je gaat hier mensen incomplete adviezen lopen geven met kans op zwaar letsel, daar gaat het me om, even een simpel antwoord: "ja het kan gewoon"
Het kan in sommige gevallen goed gaan, het wordt afgeraden en als je het al doet met rimstrip en meet je velg na of die niet te klein is!

Dat heb ik negens in je ongetwijfeld goed bedoelde advies zien staan.
Het is wel wat als je band er met 70km/h in een afdaling afklapt, je ligt meteen ondersteboven je fiets klapt gewoon onder je vandaan.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5886
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 31 mar 2022 12:00

wasbeer2006 schreef: 31 mar 2022 11:41 Even off topic.
Ik gebruik niet snel het woord onzin, maar wel als het levens kan kosten en er gewoon keiharde foutieve adviezen worden gegeven aan mensen die hulp nodig hebben. Probleem is dat de meeste het concept niet begrijpen en hoe deze in de velg zit, want sommige zijn dan weer wel band voor hookless.

Je kan best je tape laten oplopen tegen de rand, maar dan moet je wel weten hoe hoog je band op de rand/hook zit en dat is lastig meten. Je band mag het tape namelijk nooit raken! Dan krijg je dus een band die op twee verschillende oppervlaktes en hoogte je rand/hook raakt. Daarnaast voegt het ook al zou je het goed doen niets toen, want strak getrokken tape heeft eerder de neiging op een zijkant open te gaan staan.
Op het moment dat een tubeless tape goed is geplakt van velgrand tot velgrand zal alleen dan de gemonteerde tubeless band in aanraking met de tubeless tape één luchtdicht afgesloten geheel vormen. Lekkage van lucht en/of vloeistof langs de zijkant van de tape wordt hierdoor voorkomen. Iets wat met een te smal aangebrachte tubeless tape als een risico op lekkages ontstaat met zelfs de mogelijkheid dat er te veel druk ontsnapt naar het holle gedeelte van de velg en die daardoor uit elkaar scheurt.

Afbeelding

Een neiging dat de (te) strak getrokken tape open gaat staan op een zijkant gebeurd alleen als je de tape niet goed in het midden van de velg aanbrengt en valt wat mij betreft onder de noemer prutswerk. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 31 mar 2022 12:02

Laatst gewijzigd door havana op 31 mar 2022 12:17, 2 keer totaal gewijzigd.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 mar 2022 12:06

EDIT, deze op de post van Orlok

Daar gaat het dus fout.
Je bandhaak raakt het bed van de velg niet! Die zit daar net iets boven in het ideale geval.

Bij een hele strakke band raakt ie het wel, maar de band hoeft het tape echt niet te raken voor luchtdichtheid.
Waarom zou dat moeten is carbon of alu niet luchtdicht? In sommige gevallen met een slechte lasnaad kan je pech hebben dat het daardoor gaat lekken.
Dat heb ik wel eens meegemaakt.

Ik heb zat MTB velgen geplakt met 30mm tape waarvan de velgen 45 of 50mm waren. Die zijn gewoon dicht.
Een UST velg lekt toch ook niet?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 mar 2022 12:09

Ja met verkeerde info... dit zijn kits om TL (ready) velgen TL te maken niet om non TL ready velgen tubeless te maken.

Plaats reactie