Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 30 mar 2022 18:27

Vijfentwintig euro om een stukje tape te plakken.? :roll: Als er meerdere forumleden zijn die dat willen betalen wil ik me wel beschikbaar stellen. :lol:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1750
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 30 mar 2022 18:45

Orlok schreef: 30 mar 2022 18:27 Vijfentwintig euro om een stukje tape te plakken.? :roll: Als er meerdere forumleden zijn die dat willen betalen wil ik me wel beschikbaar stellen. :lol:
Tape, 1 ventiel,melk en werk per wiel wel.

Nu ondertussen met de FM gestuurd (ik vermoed dezelfde waar hayes gaat) en die raad het ook niet aan om niet tlr velgen tubeless te gebruiken.

Je zou heel veel lagen velglint moeten leggen om dat hoogteverschil te compenseren en dan nog is het niet zeker dat je ze dicht zou krijgen.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 30 mar 2022 18:53

Da's dan niet te duur. Maar waarom raadt de FM het niet aan om een gewone velg tubeless te maken want dat met die 'vele' lagen om het hoogte verschil te compenseren is een fabeltje, dicht krijgen lukt (bijna) altijd of heeft die FM (ook) daar ervaring mee.? Ik zelf heb al vele gewone velgen tubeless (Mavic Aksium, Fulcrum Quattro en 7, Chinese carbonvelgen) gemaakt, ergo ik rijd er zelfs ook nog wel eens op, n.l. Fulcrum Quattro, tubeless gemaakt met één laag Schwalbe tubeless tape. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1750
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 30 mar 2022 19:04

Orlok schreef: 30 mar 2022 18:53 Da's dan niet te duur. Maar waarom raadt de FM het niet aan om een gewone velg tubeless te maken want dat met die 'vele' lagen om het hoogte verschil te compenseren is een fabeltje, dicht krijgen lukt (bijna) altijd of heeft die FM (ook) daar ervaring mee.? Ik zelf heb al vele gewone velgen tubeless (Mavic Aksium, Fulcrum Quattro en 7, Chinese carbonvelgen) gemaakt, ergo ik rijd er zelfs ook nog wel eens op, n.l. Fulcrum Quattro, tubeless gemaakt met één laag Schwalbe tubeless tape. ;)
Geen idee of het uit ervaring is.. En ik ken er totaal niks van. Mijn enige ervaring met tubeless is mijn gravel fiets, maar daar was alles al op voorzien. Ik moest enkel de binnenband eruit halen, ventielen steken, melk erin en dat was het.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 30 mar 2022 19:16

Dan weet ik voldoende. Bij mij tegenover in de straat waar ik woon zit ook een fietsenmaker, ook die heeft regelmatig (dure) racefietsen in reparatie omdat er een band lek is, nieuwe banden of ketting op moeten of een ventieldopje mist :lol:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

hayes

hayes 30 mar 2022 20:31

Het is een leerproces.
Bij alle FM's waar ik al fietsen binnenbracht vraag ik uitleg over hoe en wat van een reparatie of vervanging, soms bleef ik kijken als dat mocht.
Intussen doe ik banden, kettingen, tandwielen, cassette, en andere 'simpele' meuk gewoon zelf. Bottom bracket, lagers,... blijf ik (voorlopig toch nog) af.

Niemand is geboren met kennis van fietstechniek.
You Tube helpt, FM helpt, het forum helpt. (Als er geen twintig tegenstrijdige adviezen volgen :mrgreen: :mrgreen: )

Rolandos
Forum-lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2020 22:47

Rolandos 30 mar 2022 23:24

De juiste tools helpt ook! Sommige dingen lijken voor de 1e keer enorm spannend, bijvoorbeeld een pressfit BB eruit slaan met een hamer. Alsof je je ziel eruit slaat. Dat had ik met tubeless maken van banden de 1e keer ook, enorm geklungel maar naarmate je wat video's kijkt, wat dingen online leest en zelf wat probeert is het nu een top product. De juiste banden + velgen maakt het enorm makkelijk, lees gewoon voor je een band koopt, hoe deze monteert op een velg om ellende te besparen. Tot nu toe alles met gemak kunnen opblazen met handpomp.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 31 mar 2022 09:54

Rolandos schreef: 30 mar 2022 23:24 De juiste tools helpt ook! Sommige dingen lijken voor de 1e keer enorm spannend, bijvoorbeeld een pressfit BB eruit slaan met een hamer. Alsof je je ziel eruit slaat. Dat had ik met tubeless maken van banden de 1e keer ook, enorm geklungel maar naarmate je wat video's kijkt, wat dingen online leest en zelf wat probeert is het nu een top product. De juiste banden + velgen maakt het enorm makkelijk, lees gewoon voor je een band koopt, hoe deze monteert op een velg om ellende te besparen. Tot nu toe alles met gemak kunnen opblazen met handpomp.
Precies. Veel wielrenners die ik ken roepen bij voorbaat al dat ze het niet kunnen en proberen is er dan al niet eens meer bij. Regelmatig moet de fiets naar de FM met alle kosten van dien. Dat gaat ook niet veranderen als ze blijven geloven in dat ze het niet kunnen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12627
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 mar 2022 10:04

Djemz schreef: 30 mar 2022 18:45
Nu ondertussen met de FM gestuurd (ik vermoed dezelfde waar hayes gaat) en die raad het ook niet aan om niet tlr velgen tubeless te gebruiken.
Dat mag je ook nooit doen bij een race velg! Net als met niet TL(R) banden tubeless gaan rijden.
Vroeger op de MTB ging dat en kon dat nog wel, maar werd er met een (dikke) rimstrips gewerkt.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27533
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 31 mar 2022 10:40

Onzin. Je kan prima niet-TLR velgen gebruiken voor tubeless banden.

Wat je echter niet moet doen is niet-tubeless banden gebruiken als tubeless op een racer.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 31 mar 2022 10:54

'Onzin' komt niet heel vriendelijk over naar andere users die ook met hun beste bedoelingen advies proberen te geven.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 31 mar 2022 11:22

NuitKor schreef: 31 mar 2022 10:54 'Onzin' komt niet heel vriendelijk over naar andere users die ook met hun beste bedoelingen advies proberen te geven.
Ik begrijp niet dat je nu zo reageert, waarschijnlijk omdat ook jij je hierdoor voelt aangesproken.?


wasbeer2006 schreef: 30 mar 2022 15:54
Orlok schreef: 30 mar 2022 14:41
Op de eerste foto is de tubeless tape correct getapt, n.l. van velgrand tot velgrand, een FM met verstand van zaken dus. De tweede foto laat zien als de tubeless tape te smal is loopt de latex tot onder de tubeless tape en in de spaakgaten. De breedte van de tubeless tape altijd minimaal 5 mm breder nemen dan de interne breedte van de velg.!
Dat de band uit de velg plopt als de tubeless tape te breed is is flauwekul.! In nu meer dan tien jaar tubeless op de racefiets en bijna 100.000 km met velgen van 13mm tot nu 18 mm intern en heb deze nu al meer dan XX keer getaped. Of je de tubeless tape nu één of twee keer omlegd is afhankelijk van de maximale bandenspanning en de soort tape die je gebruikt.! Met de PET-tape die ik gebruik is één laag voldoende tot een druk van 10 bar.!! De overlap van de tape is afhankelijk van de kleefkracht van de tape en idd eerst goed ontvetten voordat je de tape aanbrengt. Een kind kan de was doen. :D ;)

het is niet goed te zien maar vlgns mij zijn beide velgen op beide foto's tubeless ready.!
Wat een onzin!!!!
echt niet 5mm breder nemen dan loopt het tegen de rand op en heb je meer kans op lekken.
Excat in het velgbed is het mooist, maar foto twee is ook prima.

Maargoed ga je gang het gaat vanzelf een keer goed mis
Dan had je hier ook wel zo kunnen reageren of niet soms @Nuitkor?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie