Ligt dat nou aan mij, maar bij een gewone clincher met buiten- en binnenband verliest de band altijd +/- 20% druk in 4 weken. Wat voor binnenbanden ik ook gebruik, altijd hetzelfde gedoe. Bij mijn tubes heb ik daar totaal geen last van. Wel een beetje leegloop, maar dat acht ik normaal. Met tubeless heb ik geen ervaring.
Koop ik nou de hele tijd slechte binnenbanden met een waardeloos ventiel? Sluit ik het ventiel niet goed af? Snap er geen zak van.
Standaard leeglopen binnenband
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5385
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
En je probleem is? Al mijn banden verliezen veel meer druk dan dat. Behalve die van de stadsfiets waar ik extra dikke binnenbanden in heb gezet. Ik controleer het toch zowat voor elke rit. Het ligt in ieder geval sowieso niet aan de ventielen, lucht ontsnapt gewoon langzaam door het butyl.
En je hebt duidelijk de verkeerde tubes, want een beetje tube met mooie latex binnenband loopt nog veel harder leeg.
En je hebt duidelijk de verkeerde tubes, want een beetje tube met mooie latex binnenband loopt nog veel harder leeg.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
20% ook vier weken; ik gok even dat de gemiddelde racefietsgebruikers wekelijks zijn banden oppompt omdat het nodig is. Of toch minstens wekelijks controleert.
En de 'goede' tubes verliezen toch ook snel hun spanning in mijn ervaring.
Het is kiezen tussen een soepele lichtere binnenband is bijdraagt aan lage rolweerstand die best wat lucht verliest doorheen de band of voor een dikkere band die minder lucht verliest maat stugger is.
Vernoem even welke binnenband je nu gebruikt. Andere kunnen misschien duiden naar andere banden die minder lucht verliezen .
En ik denk niet dat het aan het ventiel licht.
En de 'goede' tubes verliezen toch ook snel hun spanning in mijn ervaring.
Het is kiezen tussen een soepele lichtere binnenband is bijdraagt aan lage rolweerstand die best wat lucht verliest doorheen de band of voor een dikkere band die minder lucht verliest maat stugger is.
Vernoem even welke binnenband je nu gebruikt. Andere kunnen misschien duiden naar andere banden die minder lucht verliezen .
En ik denk niet dat het aan het ventiel licht.
+1thestudent schreef: ↑26 mar 2022 22:26 En je probleem is?.....En je hebt duidelijk de verkeerde tubes, want een beetje tube met mooie latex binnenband loopt nog veel harder leeg.
Mijn gravelbike met tubeless Setup en latex verliest nauwelijks druk. De rest met Biba gaat stukken sneller, racer met latex biba verliest 0,5-0,7bar per week.
Dogma F
Bij Schwalbe binnenbanden komt het niet zelden voor dat het binnenventiel niet echt hard zit aangedraaid. Dat merk je na een paar dagen/een week. Met een kleine Bahco vast zetten.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5385
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Maar dan loopt ie veel harder leeg dan 20% per 4 weken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Waarom: zoals ik eerder schrijf: het is een afweging tussen rolweerstand, gewicht. En de technische beperking dat de materialen die licht zijn, lage rolweerstand geven (en nog redelijk duurzaam) nu eenmaal ook lucht doorlaten. Maar zoek eens in de zwaardere banden: er zijn er vermoedelijk die nog meer luchtdicht zijn dan diegene die je nu hebt.
Dus benoem eens welke binnenbanden je gebruikt: er zal wel iemand zijn die kan zeggen welke banden beter luchtdicht zijn.
Dus benoem eens welke binnenbanden je gebruikt: er zal wel iemand zijn die kan zeggen welke banden beter luchtdicht zijn.
Bandenspanning controleren hoort gewoon bij het start ritueel van een rit, net zoals fietshelm en -bril op.
Toen hier nog met tubes werd gereden - ondertussen meer dan 25 jaar geleden - moest ik telkens meer bij blazen.
Toen hier nog met tubes werd gereden - ondertussen meer dan 25 jaar geleden - moest ik telkens meer bij blazen.
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2201
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Waarom dit zo is; butyl is niet luchtdicht. Er ontsnapt wat lucht door het butyl Hoe hoger de druk hoe mee. Dus normaal dat bij banden van de stadsfiets op 3 bar het minder is dan bij je racefiets met 7 of 8 bar. CO2 gaat nog harder door butyl verloren dan gewone lucht, na het gebruik van een patroon, ben je de volgende dat zomaar of 2 bar kwijt. En inderdaad latex is nog erger en in een "goede"tube zitten latex binnen banden, ook zo maar een paar bar verlies in een paar dagen, bij 7- 8-9 bar, maar ook hier geld dat onder de 3-4 bar het een stuk minder snel gaat , dus bij crosstubes heb je het vaak veel minder.
Ach, ik zeg ook maar wat