Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

CPR
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 mar 2022 13:17

CPR 23 mar 2022 12:47

Dank heren 👍🏻 dan maar even ontspannen 😁

Trines
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 aug 2014 15:12

Trines 25 mar 2022 15:02

Ik ben nu 6 weken bezig met behulp van de join-app.
Het bevalt me prima tot nu toe en maak ook al redelijk wat progressie dacht ik.
Daarom heb ik afgelopen maandag een FTP-test gedaan en kwam uit op 245.
Een mooie verbetering met een dikke 10% ivm de 220 die ik had toen ik begon.
Maar nu denk ik dat die 245 iets te hoog is. waarom denk ik dat?
De trainingen voelen nu merkbaar zwaarder (duh....😊).
Met mij "oude" FTP zat ik mooi in de range van de verwachte hartslag die join geeft voor de verschillende blokken.
Met mij "nieuwe" aangepaste FTP zit ik daar toch wel een eindje boven.
Eigenlijk is mijn vraag concreet: kan ik voor de beste progressie mijn FTP beter iets lager zetten of toch gewoon die nieuw gemeten FTP aanhouden?
Of maken die paar procenten niet veel uit?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 25 mar 2022 15:36

Trines schreef: 25 mar 2022 15:02 Ik ben nu 6 weken bezig met behulp van de join-app.
Het bevalt me prima tot nu toe en maak ook al redelijk wat progressie dacht ik.
Daarom heb ik afgelopen maandag een FTP-test gedaan en kwam uit op 245.
Een mooie verbetering met een dikke 10% ivm de 220 die ik had toen ik begon.
Maar nu denk ik dat die 245 iets te hoog is. waarom denk ik dat?
De trainingen voelen nu merkbaar zwaarder (duh....😊).
Met mij "oude" FTP zat ik mooi in de range van de verwachte hartslag die join geeft voor de verschillende blokken.
Met mij "nieuwe" aangepaste FTP zit ik daar toch wel een eindje boven.
Eigenlijk is mijn vraag concreet: kan ik voor de beste progressie mijn FTP beter iets lager zetten of toch gewoon die nieuw gemeten FTP aanhouden?
Of maken die paar procenten niet veel uit?
Alhoewel je hartslag niet zoveel zegt (veel variabelen die er invloed op hebben) kan het wel een signaal zijn dat je FTP nu iets te hoog staat. Eigenlijk is het belangrijker dat bijvoorbeeld een duurrit of tempo etc qua gevoel (RPE) en ademhaling etc ook echt zo voelt. Bijvoorbeeld voor duur 5/10.

Een te hoge FTP is schadelijker voor je progressie dan een net iets te lage FTP. Mocht je dit gevoel dus houden, dan zou ik er voor kiezen om je FTP naar 235 te zetten en kijken hoe dat gaat. Je kan ook nog een langere test doen op bijvoorbeeld 240 en als je dat pak em beet 40min kan vasthouden, dan is dat wel ongeveer je FTP. https://www.trainingpeaks.com/blog/the- ... protocols/

Trines
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 aug 2014 15:12

Trines 25 mar 2022 19:25

NuitKor schreef: 25 mar 2022 15:36
Trines schreef: 25 mar 2022 15:02 Ik ben nu 6 weken bezig met behulp van de join-app.
Het bevalt me prima tot nu toe en maak ook al redelijk wat progressie dacht ik.
Daarom heb ik afgelopen maandag een FTP-test gedaan en kwam uit op 245.
Een mooie verbetering met een dikke 10% ivm de 220 die ik had toen ik begon.
Maar nu denk ik dat die 245 iets te hoog is. waarom denk ik dat?
De trainingen voelen nu merkbaar zwaarder (duh....😊).
Met mij "oude" FTP zat ik mooi in de range van de verwachte hartslag die join geeft voor de verschillende blokken.
Met mij "nieuwe" aangepaste FTP zit ik daar toch wel een eindje boven.
Eigenlijk is mijn vraag concreet: kan ik voor de beste progressie mijn FTP beter iets lager zetten of toch gewoon die nieuw gemeten FTP aanhouden?
Of maken die paar procenten niet veel uit?
Alhoewel je hartslag niet zoveel zegt (veel variabelen die er invloed op hebben) kan het wel een signaal zijn dat je FTP nu iets te hoog staat. Eigenlijk is het belangrijker dat bijvoorbeeld een duurrit of tempo etc qua gevoel (RPE) en ademhaling etc ook echt zo voelt. Bijvoorbeeld voor duur 5/10.

Een te hoge FTP is schadelijker voor je progressie dan een net iets te lage FTP. Mocht je dit gevoel dus houden, dan zou ik er voor kiezen om je FTP naar 235 te zetten en kijken hoe dat gaat. Je kan ook nog een langere test doen op bijvoorbeeld 240 en als je dat pak em beet 40min kan vasthouden, dan is dat wel ongeveer je FTP. https://www.trainingpeaks.com/blog/the- ... protocols/
Dank je voor je reactie NuitKor. Interessant artikel ook wat je linkte.

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 25 mar 2022 19:37

De stap van 220 naar 245 is wel fors.
Ik heb toevallig dezelfde progressie gehad met dezelfde getallen, maar wel over een wat langere periode. Ik heb nog wel een tussentijdse test gedaan die op 230 uitkwam.
En het viel me op dat de stap van 230 naar 245 fors aanvoelde maar zeker te doen was.
Uitdagend maar haalbaar.
En na een paar sessies wende dat ook weer.
Hatslag kijk ik maar zijdelings naar. Veel te afhankelijk van invloeden, verschilt van dag tot dag.
Een mok koffie extra in het weekend voorafgaand aan een sessie gooit de boel al in de war.

Eigenlijk zou ik zo zachtjes aan weer een test moeten doen, maar op één of andere manier zie ik daar niet naar uit 🤪. Maar ach, de pijn is tijdelijk. 20 minuten sufferen en je weet het weer.

Trines
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 aug 2014 15:12

Trines 25 mar 2022 21:20

Fietser_1971 schreef: 25 mar 2022 19:37 De stap van 220 naar 245 is wel fors.
Ik heb toevallig dezelfde progressie gehad met dezelfde getallen, maar wel over een wat langere periode. Ik heb nog wel een tussentijdse test gedaan die op 230 uitkwam.
En het viel me op dat de stap van 230 naar 245 fors aanvoelde maar zeker te doen was.
Uitdagend maar haalbaar.
En na een paar sessies wende dat ook weer.
Hatslag kijk ik maar zijdelings naar. Veel te afhankelijk van invloeden, verschilt van dag tot dag.
Een mok koffie extra in het weekend voorafgaand aan een sessie gooit de boel al in de war.

Eigenlijk zou ik zo zachtjes aan weer een test moeten doen, maar op één of andere manier zie ik daar niet naar uit 🤪. Maar ach, de pijn is tijdelijk. 20 minuten sufferen en je weet het weer.
Het was ook zeker doenbaar. Een stukje zwaarder maar zeker doenbaar. Ik weet dat hartslag niet alles zegt maar omdat deze toch een stukje hoger lag dan de verwachte in de join-app twijfelde ik toch.
Ik zet mijn FTP nu op 240 en dan kijk ik het ff aan.
Een test doe ik ook niet graag, ik denk 10 minuten voordat het voorbij is al dat ik bijna doodga en dat ik elk moment van de fiets af ga vallen… :D

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 28 mar 2022 12:04

Vraagje: Ben een paar maanden geleden met Join gestart. Bij het selecteren van een doel heb ik bij het opstarten een of andere Gran Fondo gekozen ergens in mei. Niet met als doel die Gran Fondo te rijden, maar om ergens in mei de corresponderende afstand in tempo af te leggen op een snel parcours. Nu heb ik mij ingeschreven voor de L'Étape Rotterdam cyclo in juli en wil ik daar nu mijn pijlen op richten (Lijkt me geweldig… Volledig afgezet parcours en naar ik aanneem een ambitieus deelnemersveld). Ik heb mijn doel in Join nu gewijzigd met de aanname dat Join mijn progressie naar het oude doel wel zou meenemen in het opstellen van een nieuw trainingsplan. Dit lijkt niet zo te zijn. Van een pittige trainingsperiode word ik nu ineens teruggeworpen in een soort opstartfase voor het doel in juli.

Aangenomen dat ik Join niet kan wijsmaken dat ik een vliegende start wil, wat te doen?
- Gewoon weer opnieuw beginnen? (Wat mij wel saai lijkt).
- Het doel op een representatieve afstand ergens tussen nu en juli leggen zodat ik snel weer wat pittige trainingen voorgeschoteld krijg? (Jaja, misschien had ik bij nader inzien niet zo snel moeten zijn met het wisselen van het doel :) )
- Een ander wat intensiever trainingsprogramma volgen (al dan niet in Join) en later het schema in Join weer oppakken?

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 28 mar 2022 14:44

JazzHands schreef: 28 mar 2022 12:04 Aangenomen dat ik Join niet kan wijsmaken dat ik een vliegende start wil, wat te doen?
- Gewoon weer opnieuw beginnen? (Wat mij wel saai lijkt).
- Het doel op een representatieve afstand ergens tussen nu en juli leggen zodat ik snel weer wat pittige trainingen voorgeschoteld krijg? (Jaja, misschien had ik bij nader inzien niet zo snel moeten zijn met het wisselen van het doel :) )
- Een ander wat intensiever trainingsprogramma volgen (al dan niet in Join) en later het schema in Join weer oppakken?
JOIN kijkt wel naar je "verleden", dus dat gaat zeker niet verloren. Er wordt altijd een opbouw gemaakt in duur van de trainingen, waarbij ook wordt gekeken wat je eerder in hetzelfde trainingsplan gedaan hebt. Als je dus een training doet die langer is dan wat er voorgeschreven wordt, dan wordt deze extra duur meegenomen en zul je eerder lange trainingen krijgen. Let er wel op dat je de trainingen dan dus langer maakt, maar liever niet zwaarder wat betreft intensiteit.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 29 mar 2022 01:45

Aha, thx.

Gebruikersavatar
keetoo
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 okt 2010 23:59

Gebruikersavatar keetoo 31 mar 2022 09:47

ik rijd inmiddels een week of 6 met join, bevalt prima, maar heb de volgende vraag: 10 april heb ik als event aangegeven (MTB marathon 90 km, 1900 Hm) maar zit er ook een tapering periode in de app ? tot nu toe lijken de trainingen tot 7 april op normaal nivo door te lopen wat betreft duur en intensiteit.

iemand hier al ervaring mee opgedaan ?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 mar 2022 10:22

Opzich is dat niet zo gek, maar hoe zwaar is de laatste training en hoe lang?
Een vrij harde korte training is best lekker voor een MTB marathon. FF het lichaam wakker maken.

Zelf vond ik het altijd fijn (om dan in jouw geval) op 8 april 45min echt herstel te doen.

Dit is dus eigen ervaring, niet van een trainer of programma.

Wat ik voor zo'n marathon deed en het beste werkte was. (Is inmiddels 15 jaar geleden)
-(zondag) De week ervoor een soort gelijke training als de marathon, maar dan op 80 a 90% van het marathon tempo.
-(dinsdag)2 dagen later een kleine twee uurtjes hartslagje 130 (dat is voor mij 60% FTP)
-(donderdag) forse harde training van 1,5 a 2 uur, wel een beetje op mijn gevoel, als het niet fijn voelde gewoon rustiger.
-(vrijdag) 45 minuten 120 HR
-(zaterdag) rust en geen zware lichamelijke arbeid.

Het probleem met zo'n marathon is ik deed daar tussen de 4 en 6 u over. 4u op een snel parcours droog parcours, maar als je pech hebt 6u op een zeiknat Ardennen parcours

Neem dat mee!

Train voor deze marathons sowieso wekelijks of tweewekelijks op een goed parcours als je die mogelijkheid hebt.
Train/rijd hem dan op de gemiddelde belasting die de app aangeeft, dan neem je wel het interval MTB werk mee.
Op de weg is dat heel lastig te trainen.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 31 mar 2022 10:46

keetoo schreef: 31 mar 2022 09:47 ik rijd inmiddels een week of 6 met join, bevalt prima, maar heb de volgende vraag: 10 april heb ik als event aangegeven (MTB marathon 90 km, 1900 Hm) maar zit er ook een tapering periode in de app ? tot nu toe lijken de trainingen tot 7 april op normaal nivo door te lopen wat betreft duur en intensiteit.

iemand hier al ervaring mee opgedaan ?
Ik heb even zitten zoeken en volgens mij jouw plan gevonden (email keetoo...): 7 april is je laatste training, daarna volgt een korte taper

Plaats reactie