Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen/trainen op Tenerife

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 mar 2022 21:21

Ja, ik zou die zuidelijke lus ook links laten.
Dan eerder de rustigere wegen pakken naar les Hayes en arure, voor een beetje alternatief. Dan zie je ook nog een stuk van de nrc alei gran rey. Met de terassen.

Dus de cv-13 en dan de cv-17 volgt, naar temocoda.
Pak dan de cv-18 maar les Hayes en steek door naar Arure.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 04 mar 2022 21:52

MarkVeenstra schreef: 04 mar 2022 21:21 Dan eerder de rustigere wegen pakken naar les Hayes en arure, voor een beetje alternatief. Dan zie je ook nog een stuk van de nrc alei gran rey. Met de terassen.

Dus de cv-13 en dan de cv-17 volgt, naar temocoda.
Pak dan de cv-18 maar les Hayes en steek door naar Arure.
Goede tip Mark, ga ik de komende weken proberen. Rond de jaarwisseling heb ik gewoon de GM-2 gevolgd, jouw suggestie lijkt een mooi alternatief op dat stukje :like:

https://connect.garmin.com/modern/course/93420343

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 05 mar 2022 18:15

OK, dan laat ik het zuidelijke stuk voor wat het is.
Zijn mooie tips waar ik wat aan heb. Denk idd zoveel mogelijk moet pakken in het gedeelte wat google maps als groen aangeeft.
lagomera.jpg
Dus gewoon die dag meer moet benutten om de oerbossen moet bewonderen vanaf de fiets ipv voor veel km's te gaan.

Even via "kurviger" een ronde https://kurviger.de/?point=28.088082%2C ... %20Liberty gemaakt en in Komoot geimporteerd. https://www.komoot.nl/tour/692470983 112km en dan de highlights?
In ieder geval moet dat op 1 dag tussen de tijden veerboot te doen zijn.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2318
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 07 mar 2022 15:31

[...]
Laatst gewijzigd door buzz op 09 mar 2022 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2318
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 07 mar 2022 19:13

P.S. Ik zou inderdaad ook rustige wegen opzoeken, zoals de CV-5 (Laguna Grande), CV-13, CV-14, CV-17 en CV-18. En bijvoorbeeld nog stille wegen als de CV-3 en de Calle Lomo Cebrián (in Las Rosas), waar je toch best aardige sfeerplaatjes kan tegenkomen... ;)

Afbeelding

Afbeelding

Ter illustratie is het bovenstaande opgenomen in deze Gomera-route (115 km, 3400 hm), met daarin het navolgende klimwerk...
Alto de Agando: 19 km à 6%
Puerto de Las Rosas: 10 km à 6,5%
Alto de Vallehermoso: 6 km à 6%
Alto de Laguna Grande: 5 km à 6%
Alto de Las Hayas: 6 km à 4%
Alto de Las Paredes: 8 km à 3,5%

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 11 mar 2022 19:56

Die ziet er idd mooi uit, eens kijken wat tussen 18 en 28 maart kan doen.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 19 mar 2022 17:27

Ben de afgelopen weken twee keer naar Gomera geweest. Zoek als het kan een dag uit waar de weersvoorspelling zonder bewolking is. Deze week was het volgens de voorspelling licht bewolkt maar kwamen we vanaf 900-1000 meter in de wolken incl. een drup regen. Afdaling terug naar de kust harde wind en aan de lunchtafel was het eerst een half uurtje rillen. Wat warm eten (met druppie rood) zorgde voor opwarming. Tweede helft was beter (niet hoger dan 700m) en alles bij elkaar een aardige dag. Gezien jouw twijfel qua investering zou ik proberen de mooiste dag van jouw aanwezigheid te kiezen.

P.S. nog een tip als je de heenreis met de Naviera Armas ferry gaat: als fietser mag je als een van de eersten aan boord. Naar binnen rijden, fiets moet je helemaal links achterin de boot bij de trap parkeren. Dan rap de trap op naar het achterdek en daar een tafeltje met twee stoelen ritselen. Klinkt als toeristisch handdoekje leggen (en is het ook), maar je krijgt er wel een heel fijn uurtje in de ochtendzon voor terug. Bovendien staat de haven van Los Christianos bekend om haar dolfijnen en deze vinden het leuk in boeggolven van de ferry te springen. Deze week zeker 40-50 stuks gezien, als je over de boeggolven tuurt zie je ze vanzelf.

Afbeelding

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 29 mar 2022 19:58

Weer terug uit Tenerife waar wij in 2019 voor het laatst waren. 2020 en 2021 niet, dus heel veel zin in. Vooraf beetje minder voorgevoel over hoe het fietsen daar zou gaan en kwam helaas ook uit. Toch de lichamelijke ongemakken met heup en versleten linker knie en weer 3 jaar ouder zorgden ervoor dat het niet zo ging dan ik hoopte.
Dus na 1 rit met de klim naar de Teide was het daarna gewoonweg "laffere" ritjes (pakweg 100 km en max 700 meter hoogte) en proberen het knopje om te zetten.
Overigens de klim naar de Teide wel opgeleukt door 200 meter samen klimmen met Annemiek van Vleuten om daarna weer te lossen. Wel even leuk kletsen, maar ze ging wel heel hard omhoog.
In totaal met 7 ritjes gedaan in de 9 volle dagen daar en 725 km/13.600hm afgelegd en muv 5 km regen compleet droog gehouden.
Oh ja, dus ook maar niet meer naar Gomera gedaan omdat ik mezelf niet wilde kwellen.
Was 99% zeker mijn laatste keer op Canarische eilanden (zeker met knie prothese in het najaar) want lichaam zegt onderhand dat het genoeg is geweest daar. Maar vanaf 2004 daar lekker getrapt en nooit "gekke/enge" dingen meegemaakt en dat is ook lekker.
Dus nog even paar plaatjes om aan te geven hoe mooie het daar is en geweldig fietseiland het is en niet onder hoeft te doen voor Gran Canaria.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Middagje varen met zeilboot en walvissen en later dolfijnen spotten

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 30 mar 2022 06:57

Geweldig mooi, staat erg hoog op mijn lijstje als fietsbestemming. Gaat er zeker nog eens van komen.

Heb je daar een fiets gehuurd of is je eigen fiets mee gegaan?
Afbeelding

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 30 mar 2022 07:25

Neem altijd mijn eigen fiets mee. Vroeger in grote kartonnen doos en laatste 10 jaar in een Evoc tas/koffer.
Meenemen is altijd goed gegaan en eigen fiets toch wel lekker(der), maar zijn ook goede verhuurbedrijven op Canarische eilanden.
Kosten meenemen dit jaar was 100,- bij TransAvia (hoogste bedrag ooit)
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 30 mar 2022 13:09

En dat gaat goed met de interne kabels van de Scott?

Ik zou ook mijn eigen fiets meepakken (ben nogal een pietje precies over mijn zithouding op de fiets)

Nu de dochter wat ouder is en niet altijd mee wil op vakantie, toch nog eens terug op tafel leggen bij het vrouwtje :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 mar 2022 17:22

Erg mooie plaatjes.

De discussie eigen fiets/fiets meenemen blijft een interessante. Ik ben 11x op Gran Canaria geweest waarvan ik ongeveer de helft heb gehuurd en de andere helft eigen fiets. Voor beide wat te zeggen. Ik heb (echt waar) geen duidelijke voorkeur.

Eigen fiets
+ goedkoper (week huren kost je zo 200 euro)
+ je zit op je eigen fiets
+ vaak betere banden
+ powermeter (als je die hebt)
+ sneller (ja echt, fiets afhalen en terugbrengen kost meer tijd dan in elkaar zetten)
+ in een fietskoffer kun je ook heel veel andere zooi meenemen
- gesjouw van/naar luchthaven (valt best mee, ik heb 'm zelf al eens meegenomen in de trein inclusief het hele gezin)
- grotere huurauto nodig (niet van toepassing als je die niet neemt, maar wij zien graag wat van het eiland)
- klimverzet op je fiets schroeven en weer terug (niet van toepassing als je altijd met hetzelfde verzet rijdt)
- fietskoffer nodig

Huren
+ minder gedoe
+ je hoeft geen verzet te wisselen
+ je eigen fiets slijt niet
+ leuk om eens op wat anders te rijden
+ je bespaart op je huurauto (alleen van toepassing als je die ook neemt)
+ geen fietskoffer nodig
- duurder
- afstelling kan een dingetje zijn
- vaak mindere banden, sowieso nooit tubeless
- geen pokermeter (of je moet pedalen meenemen)
- je bent niet altijd zeker van de kwaliteit (op Canarische Eilanden overigens erg goed)

Nu ik zelf een setje BePro's (powermeter pedalen) heb ga ik de komende tijd weer voor huren.

Plaats reactie