Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote domme vragen topic

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 18 mar 2022 16:15

Fruit en de oorsprong van de delen ervan aan de plant blijft gewoon leuk. Zeker een aardbij is een bijzonder stukje fruit.

De distinctie tussen wat groente en fruit is slaat evolutionair biologisch gezien trouwens totaal nergens op. Is eerder een cultureel en taalkundig iets.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 18 mar 2022 18:35

Wat is een 'aardbij'. . . . ?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 18 mar 2022 18:39

Sorry mijn brein doet t maar half de laatste week. Aardbei. In t kort is dat een opgezwollen bloembodem van een samengestelde bloem. De groene spikkeltjes zijn de onderontwikkelde 'echte' vruchten.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 18 mar 2022 19:34

Orlok schreef: 18 mar 2022 18:35 Wat is een 'aardbij'. . . . ?
Een insect. Meeste bijen en hommels leven in holletjes in de grond

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 18 mar 2022 20:26

Lang geleden dat ik op school zat maar ik meen me iets te herinneren dat fruit een omhulsel van een vrucht was, en dat groenten dat niet zijn. (maar andere aanhangsels van een plant) Misschien zijn de inzichten nu veranderd.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 18 mar 2022 21:34

Dat is ongeveer wel juist. Fruit komt vaak direct van het vruchtbeginsel in de bloem. En daarom zijn 'groenten' Zoals Tomaat, Paprika en Aubergine, gewoon een typische vrucht. Net zoals een Appel of Peer of Banaan.
Maar ook Peulvruchten zijn gewoon vruchten. En van een aantal zoals peulen en sperziebonen eten we ook de het vruchtbeginsel. En voor al die dingen passen definities van Fruit dus beter.

Niet vruchten en typische echte groenten zijn dus kool, sla, spinazi, worteltjes, bieten, spruitjes, cassave, aardappels enz.

Er is dan ook weer Fruit dat eigenlijk geen typische vrucht is. Zoals dus een aardbei, een samengesteld stuk bloembodem met daarop meerdere vruchtjes. Of framboos/braam; Een aglomeratie van meerdere bessen(vruchten). Vijgen zijn op die manier ook een heel vreemd stuk fruit.

Biologisch valt er het een en ander wel anders in te delen, maar zal je vooral alsnog ook veel uitzonderingen vinden. Dus eigenlijk is dat ook alle moeite niet waard. Toch zal ik als ik de tomaten wil wegen toch echt het kopje 'groenten' moeten aantikken. Terwijl zeker voor tomaten fruit beter past.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 18 mar 2022 23:52

Dank je! Prachtig om te lezen. Nu nog proberen te onthouden. Is in elk geval onderhoudend!
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

i-mac

i-mac 19 mar 2022 09:20

Wat doen jullie met een bib als je ermee bent gevallen, en er is een gat in van pakweg 4 cm? Laten jullie dit herstellen? Of gaat die de kliko in?

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7966
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 19 mar 2022 09:27

thestudent schreef: 18 mar 2022 21:34 Dat is ongeveer wel juist. Fruit komt vaak direct van het vruchtbeginsel in de bloem. En daarom zijn 'groenten' Zoals Tomaat, Paprika en Aubergine, gewoon een typische vrucht. Net zoals een Appel of Peer of Banaan.
Maar ook Peulvruchten zijn gewoon vruchten. En van een aantal zoals peulen en sperziebonen eten we ook de het vruchtbeginsel. En voor al die dingen passen definities van Fruit dus beter.

Niet vruchten en typische echte groenten zijn dus kool, sla, spinazi, worteltjes, bieten, spruitjes, cassave, aardappels enz.

Er is dan ook weer Fruit dat eigenlijk geen typische vrucht is. Zoals dus een aardbei, een samengesteld stuk bloembodem met daarop meerdere vruchtjes. Of framboos/braam; Een aglomeratie van meerdere bessen(vruchten). Vijgen zijn op die manier ook een heel vreemd stuk fruit.

Biologisch valt er het een en ander wel anders in te delen, maar zal je vooral alsnog ook veel uitzonderingen vinden. Dus eigenlijk is dat ook alle moeite niet waard. Toch zal ik als ik de tomaten wil wegen toch echt het kopje 'groenten' moeten aantikken. Terwijl zeker voor tomaten fruit beter past.
Mooi verhaal!
Was het niet zo dat de aardbei officieel geen vrucht mag heten omdat de zaden aan de buitenkant zitten?

En ja definities.. in Amerika is een aardappel groente omdat de lobby van mcDonalds dat ooit voor elkaar heeft gekregen 🤔
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

i-mac

i-mac 19 mar 2022 09:31

Enzzo schreef: 19 mar 2022 09:27 En ja definities.. in Amerika is een aardappel groente omdat de lobby van mcDonalds dat ooit voor elkaar heeft gekregen 🤔
In Frankrijk is dat ook zo. Of dat was vroeger toch zo. Maar niet omwille van McDonald.

Gebruikersavatar
MPolleke
Forum-lid
Berichten: 390
Lid geworden op: 07 mar 2014 22:15
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 19 mar 2022 09:39

i-mac schreef: 19 mar 2022 09:20 Wat doen jullie met een bib als je ermee bent gevallen, en er is een gat in van pakweg 4 cm? Laten jullie dit herstellen? Of gaat die de kliko in?
Herstellen wordt lelijk toch?
Ik koop enkel broeken van 30 Euro max ;) Dan gaat hij bij mij dus de kliko in.
Als ik hem zou houden dan is het voor in de winter onder de lange broek.

i-mac

i-mac 19 mar 2022 09:46

MPolleke schreef: 19 mar 2022 09:39
i-mac schreef: 19 mar 2022 09:20 Wat doen jullie met een bib als je ermee bent gevallen, en er is een gat in van pakweg 4 cm? Laten jullie dit herstellen? Of gaat die de kliko in?
Herstellen wordt lelijk toch?
Ik koop enkel broeken van 30 Euro max ;) Dan gaat hij bij mij dus de kliko in.
Als ik hem zou houden dan is het voor in de winter onder de lange broek.
Wat de kostprijs betreft, zit ik in dezelfde categorie. Maar ik ben gewoon benieuwd hoe andere forumleden hiermee omgaan.
Een mogellijk optie bij herstellen, is deze bib gebruiken voor de MTB.

Plaats reactie