Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

onderweg buitenband op velg "knallen"

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 13 mar 2022 22:07

martinbo schreef: 13 mar 2022 21:47 ... Mijn echtgenote heeft tubeless ready en als die lek rijdt is er maar een tool: gsm-phone-home.
En kon ze bij een gewone velg wel zichzelf helpen? Indien wel, eventueel waarom met tubeless ready niet?

Of ook; tubeless rijden met latex. En je moet dan toch gek doen om zo lek te rijden dat je niet thuis geraakt door enkel op te pompen en latex zijn werk te laten doen. Die ene keer mag de echtgenote wel bellen (maar ik heb 3 kinderen met rijbewijs en dan nog eens een fietsbijstand die haar ook kunnen thuis krijgen).

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8527
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 13 mar 2022 22:41

JoostG schreef: 13 mar 2022 20:53
hayes schreef: 13 mar 2022 20:38 Ligt het aan mij? Ik heb met binnenbandje nooit een poppende of knallende buitenband.
Enkel bij tubeless zetten. Nog nooit of te nooit een probleem gehad om een binnenbandje langs de weg te vervangen en een buitenband dan die lastig doet.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik in het jaar dat ik tubeless rij nog geen binnenbandje moeten steken op een tubeless ready velg.
Ligt niet aan jou: ploppen heb ik ook nog nooit meegemaakt bij de combi buba-biba. In het geval van een tubeless set up plopt bijna iedere band wel.

Die paar keer dat het nodig was, heb ik met een handpompje, of de tubeless band weer redelijk op druk kunnen zetten na een lek, of de binnenbandje kunnen plaatsen en die oppompen. Dat was allemaal niet heel erg spannend.
Hier 2 sets met light-bicycle velgen ik rij met biba maar deze ploppen bij beide velgen tijdens het oppompen.Zijn wel T-R velgen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 14 mar 2022 07:11

Ook met binnenband kan de band in de velg "ploppen", Zaterdag nog meegemaakt.
Maar meestal duwt de binnenband de buitenband in de rand van de velg wanneer je een gewone pomp gebruikt en hoef je niet te wachten op een plop.

Rond de 6 tot 7 bar plopt een tubeless band al in de velg, daar heb je echt geen 9 of 10 bar voor nodig.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 14 mar 2022 08:59

Inderdaad, met binnenband ploppen buitenbanden (soms) ook op de velg. Alles hangt af van de combinatie velg/band. Ik gebruik nu een Lezyne Pocket pompje, met een opschroef slangetje. Lukt perfect om een band op de velg te 'ploppen'. Je moet je wel de pleuris pompen. :mrgreen:

hayes

hayes 17 mar 2022 13:42

:mrgreen: Consider it 'arm day' :mrgreen:

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 18 mar 2022 12:12

Mcnuggets schreef: 13 mar 2022 17:24 Hallo,

Ik heb een nieuwe wielset met hoge velgen (alu) en schwalbe "tubeless ready" buitenbandjes. Ik rij gewoon met tubes.
Gisteren reed ik lek achter en bij het onhandig terug opfrutsen van de buitenband ging ook mijn reserve binnenband lek.

Naar de fietsenmaker gewandeld, die de band voor me verving en met een profi pomp de buitenband op de velg liet knallen.

En nu vraag ik me af, hoe krijg je dat onderweg voor elkaar? Kan ik met een handpompje genoeg druk in de binnenband krijgen om de buitenband in de velg te laten knallen? Of heb je daar een co2 patroon voor nodig?
Dat ligt aan het pompje en de buitenband. De grootste kans dat het goed gaat, heb je als je een krachtig pompje hebt en een buitenband waar je al aardig wat km's mee hebt gereden. Maar ook als de buitenband niet helemaal goed zit kun je er wel mee thuiskomen. En er is ook een goede kans dat ie juist door het rijden goed gaat zitten, al dan niet met een knal of plop.

Groet,

Hans

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 18 mar 2022 12:47

Wat bij mij 9 van de 10 keer gelukt is, even goed kijken, waar de band niet helemaal goed op zijn plaats zit en dan met mijn duimen de buitenband op zijn plaats drukken. Helaas zijn sommige types banden zo slecht ze krijgen in een normale uitvoering, dat ik bijna veroordeeld ben tot TLR. En na lek hobbel je dan lekker verder als je de buitenband niet even helpt om goed in de velg te ploppen, maar zoals geschreven, het lukt met eigenlijk altijd om hem goed te krijgen. Maar bij enige keus voor mij gewone buitenbanden en binnenbanden.
Ach, ik zeg ook maar wat

onnot
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:49
Locatie: Beverwijk

onnot 18 mar 2022 13:25

Ik rijd ook al een tijdje tubeless en heb 1x lekgereden waarbij het gaatje te groot was om te dichten met latex, met een dynaplug kon ik na 5 minuten weer verder. Plug aanbrengen, bijpompen en fietsen. De plug zit na 1000 km nog steeds in de band, die goed op spanning blijft. Stukken makkelijker dan een binnenband plaatsen met alle ranzigheid van de latex.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5062
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 mar 2022 14:48

onnot schreef: 18 mar 2022 13:25 Ik rijd ook al een tijdje tubeless en heb 1x lekgereden waarbij het gaatje te groot was om te dichten met latex, met een dynaplug kon ik na 5 minuten weer verder. Plug aanbrengen, bijpompen en fietsen. De plug zit na 1000 km nog steeds in de band, die goed op spanning blijft. Stukken makkelijker dan een binnenband plaatsen met alle ranzigheid van de latex.
ben wel benieuwd of je daarna ook het uitsteeksel van de plug voelde tijdens het fietsen.

onnot
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:49
Locatie: Beverwijk

onnot 18 mar 2022 16:43

Ik heb de eerste paar KM's iets van de plug gevoeld, daarna was hij afgesleten gelijk aan het oppervlak van de band en merkte ik er niets meer van.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27547
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 mar 2022 16:45

NuitKor schreef: 18 mar 2022 14:48
onnot schreef: 18 mar 2022 13:25 Ik rijd ook al een tijdje tubeless en heb 1x lekgereden waarbij het gaatje te groot was om te dichten met latex, met een dynaplug kon ik na 5 minuten weer verder. Plug aanbrengen, bijpompen en fietsen. De plug zit na 1000 km nog steeds in de band, die goed op spanning blijft. Stukken makkelijker dan een binnenband plaatsen met alle ranzigheid van de latex.
ben wel benieuwd of je daarna ook het uitsteeksel van de plug voelde tijdens het fietsen.
Beetje, maar kwestie van thuis even afcutten met een stanleymes.

Overigens houden ze het goed als t lek op het loopvlak is. Maar bij gat in de wang komt er te veel stress op. Je kunt dan alsnog de boel repareren van de binnenzijde met een plakker. Mits de band nog de moeite waard is, uiteraard.

Gebruikersavatar
Tjebakka
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2016 15:20
Locatie: Bolsward

Gebruikersavatar Tjebakka 29 mar 2022 10:47

Nemen jullie nog een binnenbandje mee als je al bent voorzien van plugs en een (Co2)pompje?
If it's not fixed, it's broken.

Plaats reactie