Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Innovaties grote rondes

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 14 mar 2022 17:46

een tourrit van 200 kms met het ganse peleton in het Gents kuipken, een pistewedstrijd dus. Spektakel gegarandeerd.
Misschien terug de lange tijdrit van 50 kms inlassen en in de giro een bergrit van 250 kms met mortirolo 1800 hoog, gavia 2646 hoog ,stelvio 2758 hoog, passo di rombo 2.504 hoog en aankomst boven op de rettenbachferner 2800m hoog (Solden - oostenrijk) :-)
beter een oude zaag met tanden dan een nieuwe zonder tanden

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 12657
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 mar 2022 18:09

Mcnuggets schreef: 14 mar 2022 13:14
Ernie C. schreef: 14 mar 2022 00:15 De laatste etappe iedereen een steile afdaling laten doen op een eenwieler. Spectakel gegarandeerd.
(Of gewoon normaal doen. Van mij hoeft al de geïnnoveer niet zo.)
Aha, maar dan wil je wellicht terug naar de rondes waarbij etappes van 300 kilometer geen uitzondering waren, daar is ook op geinnoveerd.

Die klim binnen die rondes vind ik echt briljant. Veel spektakel langs de route, beetje achterin het peloton hangen en dan ineens gaan, super!
100km eraf halen is wel heel beperkt qua innovatie. Ik heb het meer over allerlei ingewikkelde concepten om spectakel te creëren.
Zeker de grote rondes en klassiekers moeten wat mij betreft niet teveel veranderen.
Campagnolo Ultra Dork

pino
Forum-lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32

pino 14 mar 2022 18:15

De eerste tour weer eens doen. Geen volgwagens. Verslaggevers alleen per trein of speedpedelec.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10417
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 14 mar 2022 19:39

Etappes van 300km over gravel, en zelf bagage meenemen?
"Everybody bought a new bike!"

1094
Forum-lid
Berichten: 342
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 14 mar 2022 19:46

Slowracer schreef: 14 mar 2022 17:32
Maruss schreef: 14 mar 2022 17:17 - Een niet te lange (berg)etappe waarin wordt gestart conform klassementsvolgorde en tijdverschillen.

Biedt mogelijkheden om samen te werken (of juist niet) en zo afstand te nemen/houden van anderen. Voor optimaal spektakel moet het klassement wel een beetje uit elkaar liggen, maar ook weer niet te veel. Ook overzichtelijk de eerste over de finish is ook leider in de wedstrijd. Potentieel een aardige reset van het klassement.
Hebben ze éénmalig in de TdF van 2018 gedaan (17e etappe van Bagnères-de-Luchon naar Saint-Lary-Soulan, slechts 65 km. lang, of kort :D ). Volgens mij niet zo'n succes destijds.
Maar dat was niet met een start met tijdsverschillen, wel een startopstelli g maar dat sloeg nergens op

Gebruikersavatar
fietser1972
Forum-lid
Berichten: 551
Lid geworden op: 25 sep 2009 15:50

Gebruikersavatar fietser1972 14 mar 2022 19:47

Toestaan dat je als renner niet alle etappes hoeft te rijden. Alleen voor het klassement moet je alle etappes uitrijden. Hoef je als sprinter niet meer de bergen over. En dus ook dat je als renner op een paar etappes kunt "inschrijven". Leuk voor de eendags specialisten die met verse benen aan de start van een etappe kunnen staan en hun rit er uit kunnen kiezen. Beetje zoals van der Poel in de eerste week van de Tour koerste.
Race: Specialized S-Works Venge WC46 | Cyclocross: Specialized Crux | Winter: Specialized Roubaix

Gebruikersavatar
Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6869
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Gebruikersavatar Nee_Nee 14 mar 2022 19:53

Klimetappe van max 50km. Zo steil als mogelijk

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar Se7en 14 mar 2022 20:00

Ik ben wel fan van een joker lap zoals gezegd hierboven. Werkt bij de rallyes voor auto’s ook erg tof.
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid
Berichten: 3757
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 14 mar 2022 20:12

Ook een waanzinnig idee is een tijdrit over deels dubbel parcours. Dus op gegeven moment kan je linksaf kiezen voor een vlak parcours dat langer is, of rechtsaf voor een korter parcours met een steile klim. Alleen dan moet je dat wel heel goed weten te kiezen dat beide opties kans geven op de winst en dat lijkt me dan weer een beetje lastig.

Kan Kung tegen Kuss strijden op winst in de tijdrit.

Als gewone etappe kan het denk ik niet werken, omdat ook klimmers dan meer energie sparen door gewoon achter in het peloton over het vlakke mee te bollen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5922
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 15 mar 2022 06:59

Al dat soort 'innovaties' maken er eerder een kermis van dan een koers. Van mij hoeft dat echt niet.
Maak de ploegen nog een mannetje kleiner en we zijn er wel.
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 25454
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 mar 2022 07:49

Kunnen we niet ook een soort biathlonachtig systeem met strafrondjes bedenken?

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid
Berichten: 3331
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 15 mar 2022 07:51

Ik zou bij sprintersritten de grens van 3km verleggen naar bijv 10km/15km. Dan is dat het punt voor de tijdswaarneming en kunnen de mensen die zich met de sprint willen bemoeien nog ruim op tijd organiseren en doorgaan. De rest kan op zijn gemak naar de finish bollen. Hierdoor haal je de nood om met zijn allen vooraan te zitten weg en daarmee ook valpartijen.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Plaats reactie