Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tacx band buiten

Bikey
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 jun 2019 14:39

Bikey 12 mar 2022 23:40

Mijn racefiets staat momenteel op de Tacx. Ik vind het wisselen van band altijd maar een gedoe.

Wat zijn de risico's om met een Tacx buitenband buiten te gaan rijden t.o.v. een normale buitenband?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27534
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 mar 2022 06:47

Een nieuw gebit.

Bikey
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 jun 2019 14:39

Bikey 13 mar 2022 07:24

De vraag was serieus bedoeld...

Wat is het verschil tussen een normale buitenband en een Tacx buitenband voor op de trainer?

Gebruikersavatar
opafiets
Forum-lid
Berichten: 626
Lid geworden op: 13 aug 2008 00:14

Gebruikersavatar opafiets 13 mar 2022 07:31

Wat het verschil is weet ik niet.
Maar ik zou er niet buiten mee gaan fietsen.
Want dat zou inderdaad een nieuw gebit kunnen betekenen.

Als je vaak tussen buiten en binnen fietsen wisselt, leg dan een gewone buitenband op je fiets.
Daar kun je ook binnen mee fietsen.
( maakt misschien iets meer geluid binnen).
.................

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 13 mar 2022 07:36

Antwoord was serieus.

Als je wisselen te veel gedoe vind, doe het dan omgedraaid. Een gewone band voor op de tacx, die slijt dan wel hard.

Het verschil is dat deze banden een enorm dik loopvlak hebben, zeer slijtvast zijn en goed warmte verdragen. Het hele rubber is totaal anders en dus niet gemaakt voor bijvoorbeeld natte bochten.

Overigens zal ook iedereen je hoofdschuddend bekijken... aangezien die dingen felrood of blauw zijn.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27534
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 mar 2022 07:47

Antwoord was bloed serieus. Dingen zijn niet gemaakt om buiten mee te fietsen.

Makkelijkste optie is een los wiel. Moet voor 50 euro op Marktplaats lukken.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37620
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 mar 2022 08:02

Rubber op tacxbanden is hard, slijtvast en niet gemaakt om grip te genereren.
Gegarandeerd vallen in een iets sneller genomen of natte bocht.
Less is bore

Bikey
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 jun 2019 14:39

Bikey 13 mar 2022 09:57

havana schreef: 13 mar 2022 07:47 Antwoord was bloed serieus. Dingen zijn niet gemaakt om buiten mee te fietsen.
Dan was mijn vraag misschien niet duidelijk genoeg. Op basis van mijn tweede post heb ik in ieder geval antwoorden gehad waar ik wat mee kan. Daaruit volgt waarom ik met een Tacx band buiten kans heb op een nieuw gebit.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 13 mar 2022 10:04

Andersom ( als je niet veel tacxt ) is niet zo een groot probleem. Vaak genoeg gedaan. Het enige is dat je band mogelijk wat zwart rubberstof achter gaat laten op de vloer. En je zal er ietsje lucht uit moeten laten om goede grip op de roller te hebben.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Bikey
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 jun 2019 14:39

Bikey 13 mar 2022 11:46

thestudent schreef: 13 mar 2022 10:04 Andersom ( als je niet veel tacxt ) is niet zo een groot probleem. Vaak genoeg gedaan. Het enige is dat je band mogelijk wat zwart rubberstof achter gaat laten op de vloer. En je zal er ietsje lucht uit moeten laten om goede grip op de roller te hebben.
In de winter fiets ik alleen op de Tacx, in de zomer is het alleen buiten. Maar in het voor- en najaar is er altijd een soort van overgangsperiode. Nu blijf ik vaak te lang op de Tacx doorgaan in het voorjaar. Of in het najaar blijft me fiets te lang in de schuur hangen en fiets ik niet.

Het is toch een aantal keer wisselen wat dan nodig is als je dus af en toen buiten wil fietsen en op andere dagen toch de Tacx wil pakken. Het is mij nog te vroeg donker om doordeweeks s avonds te gaan fietsen, dus dat wordt de Tacx. Maar in het weekend is het al lekker voor buiten een rondje. Dan is er overdag wel tijd voor.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 13 mar 2022 12:20

Verkoop je tacx en koop daarvoor in de plaats een goed voor- en achterlampje.

Edit, of koop enkel lampjes en je bent de schemerige overgangsperiode zo door.

Bikey
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 jun 2019 14:39

Bikey 13 mar 2022 12:31

TKMP schreef: 13 mar 2022 12:20 Verkoop je tacx en koop daarvoor in de plaats een goed voor- en achterlampje.
Ik heb totaal niets met fietsen in het donker. Dat geeft mij totaal geen plezier of voldoening. Daarom geef ik de voorkeus aan de Tacx op dit moment in de avond.

Ik heb al verlichting voor mijn racefiets, dus dat is niet het probleem. Ik zie de verlichting echter meer als noodmiddel, voor als het op het einde van het rondje toch net iets te vroeg gaat schemeren. Dan heb ik in ieder geval licht bij mij.

Plaats reactie