Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Snelheidsmeter vs computer

Green Egg
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 jan 2019 11:42

Green Egg 08 mar 2022 11:32

Na een klein jaar gewacht te hebben kan ik komende week eindelijk mijn nieuwe fiets ophalen :)

Op mijn vorige fiets (Giant) zat in het frame de bekende ride & sense (snelheid en cadanssensor). Op mijn nieuwe fiets heb ik een powermeter laten zetten, en dus automatisch ook een cadanssensor. Helaas moet ik een aparte snelheids sensor aanschaffen, tenminste .....

Het is algemeen bekend dat dedicated sensor nauwkeuriger is dan het signaal van de fietscomputer. Maar hoeveel scheelt dat nu echt vraag ik mij af ? En gebruiken jullie allemaal een snelheids sensor ? Of gebruikt het merendeel alleen zijn computer ?

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 08 mar 2022 11:39

Een onderwerp dat al meerdere malen aan bod is gekomen. Ik vind een extra snelheidssensor overkill, word er alleen maar trager van ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 mar 2022 11:53


Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 08 mar 2022 12:44

Ik gebruik er alleen een op de mountainbike. Vooral omdat het verschil met GPS en daadwerkelijke snelheid in het bos behoorlijk groot is. Op de racefiets vind ik het allemaal wel best. Snelheid is eigenlijk ook niet belangrijk.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4358
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 08 mar 2022 12:47

thestudent schreef: 08 mar 2022 12:44 Ik gebruik er alleen een op de mountainbike. Vooral omdat het verschil met GPS en daadwerkelijke snelheid in het bos behoorlijk groot is. Op de racefiets vind ik het allemaal wel best. Snelheid is eigenlijk ook niet belangrijk.
Tot je een mooie afdaling tegenkomt. Zeker de afdalingen in Limburg laat een sensor een betere snelheid zien dan de GPS.

RobertvD
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 03 dec 2019 15:23

RobertvD 08 mar 2022 13:40

In een mooie afdaling kijk ik naar de weg en de lijn die ik wil volgen, en niet naar mijn fietscomputer. ;)

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5743
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 08 mar 2022 13:55

havana schreef: 08 mar 2022 11:53 Wat leesvoer

https://www.cycloworld.cc/nieuwsartikel ... trava/1482
Interessant stukje.
Ik heb dat afstand corrigeren eens uitgevoerd op één van mijn woon-werk ritjes;
Dat verminderde de gereden afstand met bijna 600 meter op een stukje van 16,5 kilometer.
Dat vind ik best wel veel.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 08 mar 2022 14:23

Mijn boerenverstand zegt me dat een goed ingestelde computer o.b.v. een snelheidsmeter als input altijd accurater is dan GPS.

De link vertelt hoe Strava omgaat met die data, met dus een voorkeur voor GPS. Daarbij gaat het vooral om de segmenten en een eerlijke vergelijking (gps boven snelheidsmeter, want owee als iemand stiekem een andere wielomtrek invult). Daar zit wat in, maar levert dus ook wel verschillen op.

Ik rij al jaren niet meer met een snelheidsmeter. Ik vind die dingen lelijk. En het boeit me niet als er een klein verschil is.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 mar 2022 14:28

Mijn boerenverstand zegt me dat een goed ingestelde computer o.b.v. een snelheidsmeter als input altijd accurater is dan GPS.
Dat is juist, maar op een totale afstand is het verschil niet zo groot.

Grootste nadeel van GPS is dat de boel veel trager reageert. Als je zoals ik altijd zonder snelheid in beeld rijdt, is dat echter niet relevant.

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1072
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 08 mar 2022 20:40

Ik heb het idee dat het bij snel draaien en keren (haarspeldbochten in de afdaling) de registratie wel stabiliseert, ik bedoel daarmee dat je GPS spoor niet nog 50 meter doorloopt het ravijn in, maar weet niet of anderen die ervaring delen?

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4358
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 09 mar 2022 10:02

GPS is tegenwoordig zeer accuraat, dus zal het op een volle rit niet heel veel schelen. Alleen blijft het een uitdaging voor de GPS om tussen hoge gebouwen of dichte bossen het signaal goed vast te houden. Helemaal in tunnels natuurlijk, wat in die gevallen wel een verschil op kan leveren. En er blijft een vertraging in de weergave van de snelheid in vergelijking met een sensor.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 09 mar 2022 10:45

Een sensor zit je niet in de weg, dus als het even kan, een goed ingestelde sensor.
Maar, anders voldoet GPS vaak zat voor het doel - registratie van de rit over de tijd.

Uiteraard is dat anders in een grote stad tussen de hoogbouw, Onder een dicht bladerendek. En zeker als je in die combinatie veel draait en keert.

Behalve GPS, gebruiken de fietscomputers echter ook de accelerometer om te kunnen afschatten of je versneld/vertraagd of van richting veranderd. Dit om de GPS metingen nauwkeuriger te maken.

Dat laatste is dan ook weer nodig omdat tegenwoordig alles steeds kleiner moet en meer moet kunnen. De garmin fenix/forerunnres, maar ook fietscomputers hebben nu een slechtere GPS chip dan, pak m beet, 15 jaar geleden. Zijn mooie vergelijkingsstudies van.
Dat wordt getracht te compenseren met de betere rekencapaciteiten in de apparaten en dus met toevoeging van extra informatie aan de GPS datapunten, en zo die datapunten te verbeteren.
Als Strava dan vervolgens die data over een kaart heen legt en besluit dat je wel het pad gevolgd zult hebben, kan er een verschil ontstaan (al is 600m op 16.5km zoals hierboven ergens benoemd, wel erg veel).

Terug naar TS.., is GPS registratie alleen voldoende? Afhankelijk van je doel wel.
Maar als je tijdens het rijden je snelheid in de gaten wilt houden, en de fluctuaties daarin. Dan zou ik altijd een wielsensor monteren.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie