Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Welke niet-fietsgerelateerde aankoop deed jij recent?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12657
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 mar 2022 08:48

Het is ook een lastige discussie op papier, waar je elkaar snel niet goed begrijpt of iets totaal ander interpreteert.
Er is een verschil in cultuur en misdaad, dat klinkt als een open deur maar ik denk dat deze onderwerpen elkaar hier kruisen.

In het westen zijn bepaalde standaarden hoger waardoor het gevoel van over misdaad ook heel anders is.
Neem de krediet crisis dat is gewoon misdaad, 50.000 doden in de VS naar schatting, er zit niemand vast en we zijn weer net zo bezig als ervoor. Niets geleerd!
Sjoemel software en er zitten 3 mensen in het gevang.......... ik vind het apart. Maar het valt bijna niemand op. Is dat dan onze cultuur? of gewoon misdaad en corruptie?.

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 08 mar 2022 09:21

Eén ding wordt de afgelopen periode wel duidelijk.

Na de leveringsproblemen als gevolg van Corona en nu weer de angst om afgesloten te worden van het Russische gas ( en niet te vergeten de leveringen van staal wat veel in Rusland geproduceerd wordt) lijkt het mij dat het overduidelijk is geworden dat we als Europa / NL veel minder afhankelijk dienen te worden van de rest van de wereld.
In dat licht bezien zou ik de voedeselproductie ook graag gehandhaafd willen zien, dus koester onze agrarische sector zou ik zeggen.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

pino
Forum-lid
Berichten: 3380
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 08 mar 2022 09:30

En het areaal aan sojaproduktievelden in Brazilie annexeren zodat wij vlees kunnen blijven exporteren met achterlating van vervuiling hier?
Niet zijken maar reiden !

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 08 mar 2022 09:59

daniel1975 schreef: 07 mar 2022 22:12 Een cultuur waar bijv vrouwen zwaar ondergeschikt zijn aan de mannen veroordelen heeft niets met neokoloniaal te maken imho.
Of waar een idioot niet naar het/zijn volk luistert en gewoon maar een andere soevereine staat binnenvalt heeft daar ook niks mee te maken.
Dat is net wat ik bedoel; in de westerse visie zijn de waarden die ze hanteren absoluut.
Dat je deze waarden verdedigt binnen je eigen gebied is prima.
Dat je meent ze moeten uit te dragen/af te dwingen /op te leggen aan anderen is neo-koloniaal.

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 08 mar 2022 10:07

pino schreef: 08 mar 2022 09:30 En het areaal aan sojaproduktievelden in Brazilie annexeren zodat wij vlees kunnen blijven exporteren met achterlating van vervuiling hier?
Ik heb het niet over de samenstelling van de agrarische sector, maar het voorkomen van afhankelijkheid van het buitenland voor voedsel.
Aan alle zaken zitten plussen en minnen. Verbazingwekkend (of eigenlijk niet meer) hoe snel men hier op het forumn een standpunt onderuit wenst te halen vanwege één negatief aspect.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 08 mar 2022 10:16

borgmonster schreef: 07 mar 2022 22:59

Mooie opmerking maak je daar zeg! Als jij zegt dat je hier in Nederland niet eens meer de Nederlandse normen en waarden van enkele decennia terug mag toepassen maar moet accepteren dat personen van elders (met door dogmatische geloven opgelegde en onderdrukkende normen en waarden) hun wil aan ons mogen opleggen, ben je dus feitelijk van mening dat die andere personen hun koloniale wil aan ons moeten opleggen en dat wij daar niet tegenin mogen gaan door onze normen en waarden te verdedigen?

Man, hoe is het zo ver met je gekomen dat je dit land, waar je in alle vrijheid kunt ontspannen door lekker te fietsen, en zijn vrijheden zo te grabbel gooit?

Op die manier is de inval van Rusland in Oekraine ook te rechtvaardigen. Waarom denkt Oekraine dat zij hun rechten mogen verdedigen?

Ik ben benieuwd naar je uitleg!

(PS: indien tutoyeren niet gewenst was, mijn verontschuldigingen daarvoor)
Geen probleem met tutoyeren.
Je gooit nu wel wat zaken bij mekaar (zie Enzzo die mijn punt beter verwoordt).
Ik vind het best ok dat Nederland (en bij uitbreiding de westerse sfeer) zijn waarden en normen verdedigt binnen zijn eigen gebied.
Ergens zeg je dat niemand dat mag ontkennen. Dat is natuurlijk een inbreuk op één van de basiselementen van onze normen en waarden. Dat iedereen de vrijheid heeft om dat te zeggen, te ontkennen, te bestrijden (met woord) is net een basisvrijheid van de westerse samenleving (oorsprong in de Verlichtin).
Je lijkt me ook te suggereren dat nieuwe tendensen van buitenaf lijken te komen. Dat is ook zo, migratie en demografie spelen hier zeker een (bepalende) rol in.
Daar kan niets aan gebeuren binnen het schema van de vrije-markteconomie, want (goedkope) werkkrachten zijn nodig om die in stand te houden.
De inval van Rusland is niet met deze inzichten te rechtvaardigen.
Van uit Russisch standpunt is deze inval natuurlijk wel te verdedigen vanuit een aantal andere inzichten (historisch, cultureel, religie, invloedsferen (zie Jalta wo2), etc...)
Het onbegrip over deze argumenten in het Westen is de oorzaak van het sentiment dat in Rusland leeft rond deze inval. Had allemaal kunnen voorkomen worden aan onderhandelingstafels door met respect te luisteren naar de besognes van mekaar ipv uitgaan van het grote gelijk.
Anderzijds hadden de grote grondstoffenproducenten zonder deze inval geen ongelooflijke winsten kunnen maken zoals ze dat nu doen (gasprijs gisteren meer dan 300 euro per MWh).
Dus nogmaals; wie heeft er baat bij dit conflict? Voor wie is dit conflict een middel ipv een doel?Wie heeft de touwtjes in handen, dit gaat niet over Zelensky of Putin.

edit: foute vermelding gasprijs aangepast
Laatst gewijzigd door lugosi op 08 mar 2022 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 08 mar 2022 10:19

uninvitedguest schreef: 08 mar 2022 10:07
pino schreef: 08 mar 2022 09:30 En het areaal aan sojaproduktievelden in Brazilie annexeren zodat wij vlees kunnen blijven exporteren met achterlating van vervuiling hier?
Ik heb het niet over de samenstelling van de agrarische sector, maar het voorkomen van afhankelijkheid van het buitenland voor voedsel.
Aan alle zaken zitten plussen en minnen. Verbazingwekkend (of eigenlijk niet meer) hoe snel men hier op het forumn een standpunt onderuit wenst te halen vanwege één negatief aspect.
Ik verbaas me daar ook over (en weet onbewust dat het gemeengoed begint te worden). Je slaat de spijker op zijn kop.

Misschien omdat begrijpend lezen tegenwoordig niet meer belangrijk wordt gevonden.

Dat lugosi nog steeds denkt dat ik mijn normen en waarden aan anderen in andere landen wil opleggen verbaast mij in dat opzicht niet meer. Hoewel ik zelf nog steeds denk dat het zonneklaar blijkt uit mijn eerdere schrijfsels dat ik het niet kan verkroppen dat je hier in Nederland als vrouw niet meer 's avonds alleen over straat kunt. En dat er veel meer voorbeelden te noemen zijn die aantonen dat onze normen en waarden teloor zijn gegaan.
Maar goed, ik begin nu echt als een oude man te klinken.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 08 mar 2022 10:25

Vroeger was alles beter :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 08 mar 2022 10:27

Jammer genoeg zijn het niet alleen de vrouwen die 's avonds gevaar lopen. Kijk naar het aantal jonge mannen dat het leven gelaten heeft omdat ze alleen een ruzie wilden sussen.
Maar het geld is op om nog iets te kopen?

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 08 mar 2022 10:30

Jans schreef: 08 mar 2022 10:27 Maar het geld is op om nog iets te kopen?
Nee, we we wijken bewust enorm af van het topic, nog zo'n standaard dingetje hier :lol: :lol: :lol:
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 08 mar 2022 10:39

lugosi schreef: 08 mar 2022 10:16
borgmonster schreef: 07 mar 2022 22:59

Mooie opmerking maak je daar zeg! Als jij zegt dat je hier in Nederland niet eens meer de Nederlandse normen en waarden van enkele decennia terug mag toepassen maar moet accepteren dat personen van elders (met door dogmatische geloven opgelegde en onderdrukkende normen en waarden) hun wil aan ons mogen opleggen, ben je dus feitelijk van mening dat die andere personen hun koloniale wil aan ons moeten opleggen en dat wij daar niet tegenin mogen gaan door onze normen en waarden te verdedigen?

Man, hoe is het zo ver met je gekomen dat je dit land, waar je in alle vrijheid kunt ontspannen door lekker te fietsen, en zijn vrijheden zo te grabbel gooit?

Op die manier is de inval van Rusland in Oekraine ook te rechtvaardigen. Waarom denkt Oekraine dat zij hun rechten mogen verdedigen?

Ik ben benieuwd naar je uitleg!

(PS: indien tutoyeren niet gewenst was, mijn verontschuldigingen daarvoor)
Geen probleem met tutoyeren.
Je gooit nu wel wat zaken bij mekaar (zie Enzzo die mijn punt beter verwoordt).
Ik vind het best ok dat Nederland (en bij uitbreiding de westerse sfeer) zijn waarden en normen verdedigt binnen zijn eigen gebied.
Ergens zeg je dat niemand dat mag ontkennen. Dat is natuurlijk een inbreuk op één van de basiselementen van onze normen en waarden. Dat iedereen de vrijheid heeft om dat te zeggen, te ontkennen, te bestrijden (met woord) is net een basisvrijheid van de westerse samenleving (oorsprong in de Verlichtin).
Je lijkt me ook te suggereren dat nieuwe tendensen van buitenaf lijken te komen. Dat is ook zo, migratie en demografie spelen hier zeker een (bepalende) rol in.
Daar kan niets aan gebeuren binnen het schema van de vrije-markteconomie, want (goedkope) werkkrachten zijn nodig om die in stand te houden.
De inval van Rusland is niet met deze inzichten te rechtvaardigen.
Van uit Russisch standpunt is deze inval natuurlijk wel te verdedigen vanuit een aantal andere inzichten (historisch, cultureel, religie, invloedsferen (zie Jalta wo2), etc...)
Het onbegrip over deze argumenten in het Westen is de oorzaak van het sentiment dat in Rusland leeft rond deze inval. Had allemaal kunnen voorkomen worden aan onderhandelingstafels door met respect te luisteren naar de besognes van mekaar ipv uitgaan van het grote gelijk.
Anderzijds hadden de grote grondstoffenproducenten zonder deze inval geen ongelooflijke winsten kunnen maken zoals ze dat nu doen (gasprijs gisteren 300 maal zo hoog als een jaar geleden).
Dus nogmaals; wie heeft er baat bij dit conflict? Voor wie is dit conflict een middel ipv een doel?Wie heeft de touwtjes in handen, dit gaat niet over Zelensky of Putin.
Dank voor je reactie. Onze berichten hadden elkaar gekruist.

NB: 300% toch, in plaats van 300 keer?

Ik geloof niet dat er een onbekende partij is die hier aan de touwtjes trekt; Putin en zijn orthodoxe kerkleider lijken hier de enige oorzaak te zijn.

Mijn opmerking dat niemand mag en kan ontkennen dat hier in het westen iedereen vrij veel rechten rechten en vrijheden heeft en dat dat meer is dan in landen buiten het "westen", klopt toch?
Of een cultuur of privepersonen het onderschrijven is mijn punt niet. Dat het overal zo zou moeten zijn zeg (en bedoel en wil) ik ook niet. De betekenis van rechten zou ik bovendien toch ook niet hoeven uitleggen?

.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 08 mar 2022 10:41

uninvitedguest schreef: 08 mar 2022 10:30
Jans schreef: 08 mar 2022 10:27 Maar het geld is op om nog iets te kopen?
Nee, we we wijken bewust enorm af van het topic, nog zo'n standaard dingetje hier :lol: :lol: :lol:
Heb net nieuwe toner voor m'n printer gekocht. De HP M475dw begint akelig te krijsen als de toner opraakt. Irritant maar wel handig want dan hoef ik de app niet te openen om te kijken hoe het met de voorraad staat. :lol:
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Plaats reactie