Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Bibtight met laaange pijpen

i-mac

i-mac 06 mar 2022 19:12

hayes schreef: 06 mar 2022 17:39 In West-Vlaanderen moet je ook nog eens alle Franse namen van fietsonderdelen kennen. 50+ers gebruiken nog die termen: guidon, gaine, jante, supappe, manivelle,...
..., fource, vitessen, bracket, zoate, gardeboe, freings ...

Supappe zou ook "onderpaus" kunnen zijn ...

Een kleine podcast : https://radio2.be/sites/default/files/2 ... 102734.mp3

Afbeelding

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5103
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 06 mar 2022 19:31

Ik heb hele verzameling fietsbroeken (bibshorts ;)) en beenstukken.
Hangt ook echt vanaf wat voor weer het is waarvoor ik kies. (droog/regen/of zon schijnt)
Vandaag had ik aan ;
https://tic-cc.com/product/thermal-leg-warmers/
Icm normale korte broek, niet gevoerd.
Als het wat kouder is, of regen erbij kies ik voor gevoerde broek, heb ze van rapha en blacksheep, bijvoorbeeld deze ;
https://www.wiggle.co.uk/black-sheep-cy ... bib-shorts

Heb voor als het echt koud is heb ik warme merrino beenstukken, lekker dik maar voor een dag als vandaag veel te warm.
En als het echt winter is icm sneeuw heb ik ook nog beenstukken van futurumshop (4 season, beetje gekke naam want die draag je maar in 1 of 2 seizoenen)
Nadeel dat die best wel voorgevormd zijn, soort van niet heel prettig bij knieeen.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 07 mar 2022 08:13

Rolandos schreef: 06 mar 2022 17:37
havana schreef: 06 mar 2022 16:42 Waarom steeds dat onnodige Engels?

Bibshort? Zo'n ding heet een fietsbroek.

Bibtight? Zo'n ding heet een lange broek.

Sorry, niet persoonlijk bedoeld, maar ik moest het even kwijt.
Nee... ik ken letterlijk niemand die het zo noemt, fietsbroek vind ik wel zo'n cringe woord. Noem het zoals het hoort, bibshort en bigtight zijn officiële benamingen, je noemt een creditcard toch ook geen kredietkaart en een cartridge een inktpatroon....
Ik zeg toch echt kredietkaart en inktpatroon.

Alle onderdelen in het Frans kan ik ook nog, is onder oudere Antwerpenaren ook een ding :mrgreen:


Om toch ontopic iets toe te voegen: Bij Eroe.cc kan je korte fietsbroeken met extra lange pijpen bestellen (de normale zijn ook al best lang) en dan hun beenstukken erbij gebruiken. Dat heb ik gisteren ook gedaan bij -2° en geen koud.

Ik heb ook nog een set beenstukken van Futurum, die zijn echt wel heel erg warm (4seasons) maar ook erg dik en dus niet zo soepel waardoor ze wat irriteren in de knieholte (maar met wat niveau, die blauwe pot, in de knieholte is dat wel veel minder)
Die gebruik ik wanneer het koud én nat is.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5738
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 07 mar 2022 09:29

Rolandos schreef: 06 mar 2022 17:37
Nee... ik ken letterlijk niemand die het zo noemt, fietsbroek vind ik wel zo'n cringe woord. Noem het zoals het hoort, bibshort en bigtight zijn officiële benamingen, je noemt een creditcard toch ook geen kredietkaart en een cartridge een inktpatroon....
Toch eventjes off-topic reageren. ;)
Kun je dan ook de diverse webwinkels aanschrijven dat ze niet aan (jouw) norm voldoen.
Klein greepje uit het vele aanbod. :mrgreen: :twisted:
Bijlagen
Knipsel2.PNG
Knipsel1.PNG
Knipsel.PNG

marsman
Forum-lid
Berichten: 2374
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 07 mar 2022 09:36

scottwilko schreef: 06 mar 2022 18:42
marsman schreef: 05 mar 2022 19:24Alé
-1 de Ale broeken zijn zeker niet langer dan gemiddeld. Een xl broek moet ik met mijn 187 in de sokken stoppen, anders kom ik thuis met 3 cm tussen halfhoge sokken en onderkant broek.
Ik zal voor mijn volgende set ook de DDX methode gebruiken, of een broek met lusjes.
De Alé broek die ik had (PRR), viel qua lengte helemaal in mijn knieën. Verder snap ik niet zo goed wat je in de eerste zin schrijft....
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 07 mar 2022 09:55

Er zijn korte fietsbroeken die wat dikker kwa stof zijn. Castelli heeft hele fijne. Ze hebben zo'n fleece achtige binnenzijde. Zoals de omloop, die heet nu nano flex pro volgens mij.

Beenstukken van shimano die ik 15jaar terug, kocht zijn laaang, van lies tot over mn enkel. Ook bij de kleinere maten.
Ik heb geen idee of dit nu nog het geval is.
Het valt wel op dat beenstukken van ander merken als sportful of castelli een stukje korter zijn.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5103
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 07 mar 2022 10:08

TL@ schreef: 07 mar 2022 08:13 Ik heb ook nog een set beenstukken van Futurum, die zijn echt wel heel erg warm (4seasons) maar ook erg dik en dus niet zo soepel waardoor ze wat irriteren in de knieholte (maar met wat niveau, die blauwe pot, in de knieholte is dat wel veel minder)
Die gebruik ik wanneer het koud én nat is.
Precies zelfde ervaring dus.
Als ze eenmaal nat zijn duurt het ook vrij lang voordat ze echt droog zijn trouwens.

Nils Gekopfietsen
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 20 aug 2016 21:38

Nils Gekopfietsen 12 mar 2022 16:48

Hier hetzelfde probleem maar met de extra hoge AGU raceday overschoenen goed op te lossen in de winter.

Plaats reactie