Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Welke niet-fietsgerelateerde aankoop deed jij recent?

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 06 mar 2022 15:37

TL@ schreef: 06 mar 2022 06:33 Helemaal mee eens.

Wat veel eerlijker zou zijn:

- op de eerste 2000€ betaald iedereen 35% belastingen
- op de volgende 1000€ (alles tussen de 2000 en 3000€ dus) betaald iedereen 40% belastingen
- op de volgende 1000€ (alles tussen de 3000 en de 4000€ dus) betaald iedereen 45% belastingen
- op de volgende 1000€ (alles tussen de 4000 en de 5000€ dus) betaald iedereen 50% belastingen
- op de volgende 1000€ (alles tussen de 5000 en de 6000€ dus) betaald iedereen 55% belastingen
....
(percentages zijn zonder nadenken uit mijn duim gezogen)

Dat zou veel eerlijker zijn. Nu wordt je gewoon veel te hard gestraft wanneer je hard je best doet. Luiheid wordt juist extra beloond. Als je weigert te werken, is het nog erger.)
In NL hebben we de arbeidskorting, principe komt een beetje neer op bovenstaande.
Over een bepaald jaarinkomen krijg je korting op de belasting die je betaald, en wordt steeds minder naar mate je meer verdient.
Overigens is die regeling ook van toepassing op uitkeringen. Dus niet perse een stimulans om te gaan werken dit.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rting-2022

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 mar 2022 16:22

i-mac schreef: 06 mar 2022 15:22Vooroordelen zijn nergens goed voor, tenzij je 100% zeker weet dat die persoon X wel de kansen kreeg. Vooroordelen zijn iets te gamakkelijk.

.
.
had ik de wil om er iets van te maken.
Respect voor jouw volharding en doorzettingsvermogen.
Helaas een steeds minder aanwezig iets. Lijkt wel of velen denken dat alles aan komt waaien, dat ze er niets voor hoeven doen.

En ja, ik heb ook wel wat vooroordelen zo her en der, maar helaas zijn die vaak wel gestoeld op een zekere kern van waarheid. Dat een zeker deel van de lager opgeleide Nederlanders te bedonderd zijn om fatsoenlijk te werken, om hun bijdrage te leveren aan de maatschappij.
Wij zoeken zo vaak mensen, durf te stellen dat wij goed zijn voor onze mensen en een hele goede naam hebben in de branche, maar in the end zijn het steeds Poolse uitzendkrachten die het gat moeten vullen. En daar kan ik heel boos over worden.
Dus vandaar ook een zeker egoïsme dat ik die mensen niet meer wil “ondersteunen” middels hoge belastingen. Help ze bij de juiste motivatie overigens zo aan een intern opleidingstraject naar robot-operator oid.
Less is bore

i-mac

i-mac 06 mar 2022 19:07

Probleem is, dat er ook een groep mensen is, die bereid is om wel inspanningen te leveren, maar de kans niet (altijd) krijgen. En dat je tegenwoordig voor de kleinste jobs ook een diploma nodig hebt. Zo komt een bepaalde groep mensen nooit meer aan de bak. Wat men altijd zou kunnen overwegen, is om voor bepaalde jobs wat praktijk gerichte testen af te leggen.

Een arts zie me ooit, dat hij het geluk had gehad om alles wat hij moest leren, goed te kunnen onthouden. En hij had zeer veel respect voor anderen die er veel meer moeite moesten voor doen om de leerstof te kunnen onthouden. Maar nog veel belangrijker was, dat hij zonder alle andere beroepen in het ziekenhuis, maar weinig voorstelde.

Dat er een groep mensen die niets willen doen, is helaas ook waar. Maar hoe je dat moet aanpakken, daar weet ik het antwoord niet op. Centen afpakken zou een optie kunnen zijn, maar zoals ze bij ons zeggen, een kei kan je niet vlooien (stropen). En er is nu al een grote groep die geld verdient met minder mooie zaken.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 07 mar 2022 07:40

daniel1975 schreef: 06 mar 2022 16:22

En ja, ik heb ook wel wat vooroordelen zo her en der, maar helaas zijn die vaak wel gestoeld op een zekere kern van waarheid. Dat een zeker deel van de lager opgeleide Nederlanders te bedonderd zijn om fatsoenlijk te werken, om hun bijdrage te leveren aan de maatschappij.
Wij zoeken zo vaak mensen, durf te stellen dat wij goed zijn voor onze mensen en een hele goede naam hebben in de branche, maar in the end zijn het steeds Poolse uitzendkrachten die het gat moeten vullen. En daar kan ik heel boos over worden.
Dus vandaar ook een zeker egoïsme dat ik die mensen niet meer wil “ondersteunen” middels hoge belastingen. Help ze bij de juiste motivatie overigens zo aan een intern opleidingstraject naar robot-operator oid.
Wat je hier stelt is een terugkerend systeem probleem van een ideologisch model.
Uiteindelijk bepalen de machtsverhoudingen wat doorgaat voor 'wij zijn goed voor onze mensen'.
Als je redeneert volgens het markteconomisch model (dat in het westen dominant is) zou je dit moeten kunnen oplossen door het voldoende groot kwantificeren van 'wij zijn goed voor onze mensen' in een vraag -en aanbod systeem.
Dat je beroep moet doen op import medewerkers toont eigenlijk aan dat het huidige marktmodel niet werkt als het zijn eigen regels moet volgen.
Op macro-niveau is dat ook de verklaring van de migratiemodellen van de westerse wereld. (ook de reden waarom links en rechts mekaar vinden, om verschillende redenen uiteraard)

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 07 mar 2022 07:54

Met die zever moet je bij mij niet aankomen, er is al bijna eeuwig leerplicht tot je 18 (ja vroeger was het anders, maar nu niet), dus nu stoppen op je 16de is niet eens meer mogelijk.

Ik kom zelf ook uit een achtergestelde buurt, alleenstaande moeder met minimum inkomen, wonende in een sociale woning met dezelfde als anderen in die situatie. Je hebt gewoon 1 kans om uit die miserie uit te geraken: de school. En geloof me die kans neem je, ondanks alles. Ik heb er ook steeds voor moeten werken, vanaf mijn 16de elk weekend (afwassen, helpen bij de bakker, werken in de Quick,...)

Is dat makkelijk: nee natuurlijk niet. Heeft mijn dochter het nu veel makkelijker: ja, natuurlijk.

Punt blijft: In ons rijke westen, heeft iedereen dezelfde basis kansen, als je dan zelf beslist om die niet te nemen, moet je achteraf niet komen wenen.

En ja, zonder diploma kan je ook ergens komen in het leven (maar steeds moeilijker) maar de kans is gewoon veel kleiner.

Onderwijs is zowat de enige uitweg uit armoede en marginaliteit (niet alleen bij ons, maar ook in armere landen. De reden dat ik World Bicycle relief steun)
Afbeelding

el_loco
Forum-lid
Berichten: 970
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 07 mar 2022 08:28

TL@ schreef: 07 mar 2022 07:54 ...

Punt blijft: In ons rijke westen, heeft iedereen dezelfde basis kansen, als je dan zelf beslist om die niet te nemen, moet je achteraf niet komen wenen.

...
Wel heel erg kort door de bocht en zeker niet waar. De zoon van (bijvoorbeeld) een vrachtwagenchauffeur heeft niet dezelfde kansen als (bijvoorbeeld) de zoon van een bankdirecteur. Ze hebben niet dezelfde ondersteuning vanuit thuis, niet hetzelfde netwerk, niet beiden de middelen om tegenslag op te vangen, niet allebei de mogelijkheid om gemakkelijk aan woonruimte te komen, etc.

Gelijke kansen is een illusie. Alleen al de kloof tussen mensen met een koop- en mensen met een huurhuis is tegenwoordig enorm. Betekent niet dat je je niet kunt opwerken vanuit de underdogpositie, maar je zult heel wat meer moeten kunnen en doen dan iemand die in een gespreid bedje geboren wordt...

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 07 mar 2022 08:40

TL@ schreef: 07 mar 2022 07:54
Punt blijft: In ons rijke westen, heeft iedereen dezelfde basis kansen, als je dan zelf beslist om die niet te nemen, moet je achteraf niet komen wenen.

...
Het maakt me niet uit of je voor of tegen gelijke kansen bent, maar wat je hierboven stelt is gewoon niet waar.

i-mac

i-mac 07 mar 2022 08:43

@ TL@, school was in mijn geval één van de dooddoeners. Mijn ouders gingen uit elkaar (midden jaren 70), en de leraar (diep gelovig) kon daar niet mee om. En hij werkte dat uit op mijn persoon (13 jaar). Ik ga niet heel die periode hier vertellen, maar het zorgde ervoor dat mijn toekomst serieus veranderde.

Ik heb nog geprobeerd om avond onderwijs te volgen, om zo een diploma te halen, maar mijn toenmalige chef wilde niet meewerken ( wisselende uren zijn dan niet makkelijk). Ik heb dan maar jaren aan een stuk cursussen gevolgd op het werk. Ik wist dat mijn chef wat later met pensioen zou gaan. Dan heb ik mijn kans gegrepen. En daar ben ik nog steeds blij om. Ik mag in theorie binnen 3 jaar op pensioen gaan, maar overweeg toch langer te blijven werken (max 6 jaar). Ik beleef er nog teveel voldoening van.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 07 mar 2022 09:04

el_loco schreef: 07 mar 2022 08:28
Wel heel erg kort door de bocht en zeker niet waar. De zoon van (bijvoorbeeld) een vrachtwagenchauffeur heeft niet dezelfde kansen als (bijvoorbeeld) de zoon van een bankdirecteur. Ze hebben niet dezelfde ondersteuning vanuit thuis, niet hetzelfde netwerk, niet beiden de middelen om tegenslag op te vangen, niet allebei de mogelijkheid om gemakkelijk aan woonruimte te komen, etc.

Gelijke kansen is een illusie. Alleen al de kloof tussen mensen met een koop- en mensen met een huurhuis is tegenwoordig enorm. Betekent niet dat je je niet kunt opwerken vanuit de underdogpositie, maar je zult heel wat meer moeten kunnen en doen dan iemand die in een gespreid bedje geboren wordt...
School is (bijna) gratis, de basis kansen zijn gelijk, en ja de zoon van een bankdirecteur zal het waarschijnlijk makkelijker hebben.

Ik ken genoeg mensen die opgevoed zijn als prinsje/prinsesje en dood gepamperd zijn maar toch mislukken op school en in het leven, meer geld wil niet zeggen dat je leven gegarandeerd op de rails eindigt (al is de kans wel groter)

Begin best niet over geloof (bron van alle kwaad in de wereld IMHO), maar pech kan altijd. Nu is het toch niet meer zo, ik ben in de jaren 80 en 90 naar een katholieke school geweest en toen was het al niet meer zo dat geloof je opleiding bepaalde (gelukkig, geloof hoort niet thuis op school)

Ik zeg het nogmaals, kansen moet je zien en nemen en niet wachten tot het vanzelf gebeurt.

Mijn pa zaliger is ook gestopt met school op zijn 14de, maar heeft wel in avondonderwijs zijn diploma gehaald om zijn leven beter in orde te krijgen, was dat makkelijk? Waarschijnlijk niet maar hij heeft het wel gedaan.

Er zijn erg weinig excuses om NU nog met school te stoppen zonder diploma (vroeger was dat anders, toen er geen leerplicht was tot 18 en je ook zonder diploma makkelijk aan werk geraakte)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 mar 2022 09:29

+1 voor iMac

En los daarvan: de meeste mensen die minder verdienen dan 40.000€ hebben gewoon wel hun best gedaan op school en werken net zo hard als mensen die daar (soms ruim) boven zitten.
Ik heb weleens een onderzoek gelezen waarin gesteld werd dat het "gewone werkvolk" per hoofd veel meer bijdraagt aan de economie dan de gemiddelde afgestudeerde.

Uiteraard moet er verschil zijn voor mensen die dat stapje extra zetten, risico's nemen of uitzonderlijke talenten hebben. Dan mag je van mij best wat vaker en verder op vakantie, een wat groter huis en een leuke auto. Maar we gaan nu naar een situatie waar het voor de gewone man niet meer mogelijk is een huis te kopen, de energierekening te betalen of zelfs nog voor gezonde voeding te zorgen.
Om nu al die mensen weg te zetten als wappies en klaplopers, vind ik echt te ver gaan. Om juist in deze tijden zo hebberig boven op je eigen, riante salaris te blijven zitten, lijkt mij niet de juiste weg. Een beetje meer solidariteit mag je wel verwachten (even los van de rekensom die daar aan moet komen te hangen. Ineens 10% extra belasting betalen lijkt mij wat veel voor degenen die net over die grens gaan)

Dat je juist in de groep met een modaal salaris zoveel corona-ontkenners en mensen die vinden dat we Rusland maar hun gang moet laten gaan aantreft, komt vooral omdat zij hierdoor het hardste geraakt gaan worden. Dat ze wellicht met die modale baan al op de top van hun kunnen presteren, zal ook meespelen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 mar 2022 10:00

Natuurlijk hebben mensen uit een hogere sociale klasse een groot voordeel tov de gemiddelde achterstandswijk. Dat is niet te ontkennen. Dat mensen ook zelf verantwoordelijkheid moeten nemen is overigens ook het absoluut waar. Teveel mensen blijven tegenwoordig makkelijk hangen in zelfmedelijden vind ik. Ik heb ook best een paar banen gehad waar ik achteraf niet op mijn plek zat en nu absoluut wel.
.
Ernie C. schreef: 07 mar 2022 09:29 Maar we gaan nu naar een situatie waar het voor de gewone man niet meer mogelijk is een huis te kopen, de energierekening te betalen of zelfs nog voor gezonde voeding te zorgen.
Om nu al die mensen weg te zetten als wappies en klaplopers, vind ik echt te ver gaan. Om juist in deze tijden zo hebberig boven op je eigen, riante salaris te blijven zitten, lijkt mij niet de juiste weg. Een beetje meer solidariteit mag je wel verwachten (even los van de rekensom die daar aan moet komen te hangen. Ineens 10% extra belasting betalen lijkt mij wat veel voor degenen die net over die grens gaan)
En hoe komt het dat de gemiddelde NL-er geen huis meer kan kopen? En dat de energierekeningen en brandstofprijzen de pan uit rijzen? Daar zit bij de hypotheken ook wel een serieus stukje falend overheidsbeleid achter en veel te hoge belastingen bij brandstof en energie. Accijns op benzine is nu 82,3ct, elke prijsverhoging op energie tikt nu nog extra hard door omdat BTW procentueel is. Oja, en je betaald ook nog BTW over de accijns :evil:
En in 2019 is de BTW op groente en fruit nog maar eens opgehoogd, hoezo kun je mensen dan stimuleren om gezonde voeding te kopen?
Dit soort politieke keuzes kun je toch niet af gaan wentelen op de bovenmodale groep burgers?
Ik wil met alle liefde solidair zijn, maar het is wel geven en nemen. Ze mogen van mij die €400 energietoeslag zo weer afpakken en aan de minima geven en zo zijn er vast nog wel een paar zaken die ik bij kan/wil dragen. Aan de andere kant hoor ik ook van een vriendin van ons die dierenarts assistente is dat er hele volksstammen zijn die een huisdier hebben die de rekeningen niet kunnen betalen en is roken nog steeds het meest vertegenwoordigd onder de lagere inkomens.
Van dat "rookgeld" kunnen ook zinvollere zaken (gezond eten.....) betaald worden. Ik weet dat ik niet iedereen over 1 kam mag scheren, maar het steekt mij wel dat er zo'n grote groep is in NL die gewoon maar doet waar ze zin in hebben en waar ik niet voor wens op te draaien.
Less is bore

i-mac

i-mac 07 mar 2022 10:06

daniel1975 schreef: 07 mar 2022 10:00 Van dat "rookgeld" kunnen ook zinvollere zaken (gezond eten.....) betaald worden. Ik weet dat ik niet iedereen over 1 kam mag scheren, maar het steekt mij wel dat er zo'n grote groep is in NL die gewoon maar doet waar ze zin in hebben en waar ik niet voor wens op te draaien.
Ik ga je zeker niet tegenspreken wat het roken betreft. Maar bij de groep die het goede voor elkaar heeft, is overgewicht een minstens even groot probleem. Ook daar draai je mee voor op. Net als er nog wel andere zaken zijn. Als wij als fietser een lelijke val maken, draait er ook iemand anders mee op. Het is nu eenmaal niet zwart-wit in het leven.

Plaats reactie