Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 28 feb 2022 15:02

raven14 schreef: 28 feb 2022 14:28 Er zijn wel meer redenen om op de racer tubeless te gaan rijden

1) minder lek rijden
2) lagere druk rijden -> meer comfort en controle
3) lagere rolweerstand dan met traditionele binnenbandjes -> meer snelheid
Het is in afdalingen ook veel veiliger doordat de kans op lek veel kleiner is en mocht je wel lekrijden is je band nooit in 1x lek. Bij een band+biba combinatie wil je echt niet een lekke voorband in een afdaling op hoge snelheid.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 28 feb 2022 16:44

NuitKor schreef: 28 feb 2022 15:02
raven14 schreef: 28 feb 2022 14:28 Er zijn wel meer redenen om op de racer tubeless te gaan rijden

1) minder lek rijden
2) lagere druk rijden -> meer comfort en controle
3) lagere rolweerstand dan met traditionele binnenbandjes -> meer snelheid
Het is in afdalingen ook veel veiliger doordat de kans op lek veel kleiner is en mocht je wel lekrijden is je band nooit in 1x lek. Bij een band+biba combinatie wil je echt niet een lekke voorband in een afdaling op hoge snelheid.
Kan altijd gebeuren hoor ook met tubeless. Vriend van me was vorig jaar mee in een groepje toen er plots aan 50km/h iemand met tubeless een klapband kreeg. Was ook een totale ravage.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 28 feb 2022 16:46

Djemz schreef: 28 feb 2022 16:44
NuitKor schreef: 28 feb 2022 15:02
raven14 schreef: 28 feb 2022 14:28 Er zijn wel meer redenen om op de racer tubeless te gaan rijden

1) minder lek rijden
2) lagere druk rijden -> meer comfort en controle
3) lagere rolweerstand dan met traditionele binnenbandjes -> meer snelheid
Het is in afdalingen ook veel veiliger doordat de kans op lek veel kleiner is en mocht je wel lekrijden is je band nooit in 1x lek. Bij een band+biba combinatie wil je echt niet een lekke voorband in een afdaling op hoge snelheid.
Kan altijd gebeuren hoor ook met tubeless. Vriend van me was vorig jaar mee in een groepje toen er plots aan 50km/h iemand met tubeless een klapband kreeg. Was ook een totale ravage.
Kans is wel aanzienlijk kleiner en als je gewoon lek rijdt vult de latex het gat, of hij loopt leeg, maar door de tubeless band blijft die beter in het velgbed zitten.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 feb 2022 16:54

Klapband of klapte de band van de velg?

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 28 feb 2022 18:06

wasbeer2006 schreef: 28 feb 2022 16:54 Klapband of klapte de band van de velg?
Geen idee. Ik zou denken dat je meer kans hebt op het 2de dan een echte klapband.

hayes

hayes 28 feb 2022 19:44

Ik was ook wat sceptisch.
FM heeft de nieuwe fiets tubeless afgeleverd (gravelbanden). Eens ik merkte dat ik gewoon niet meer lek reed en het véél comfortabeler fietst, heb ik de wielset met racebandjes ook tubeless gezet. Nu 11 maand later en 1 keer een leegloper zodat ik moest stoppen. 1 minuut gaatje naar beneden zodat er sealant in kon lopen en vast worden. Daarna nog 50 km verder.

En de kost valt echt mee. Liever dit dan een carbon stuurpen die een paar gram lichter is.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 01 mar 2022 08:01

Specialized heeft blijkbaar het licht (terug) gezien:
https://www.cyclingnews.com/news/tubele ... g-weekend/

Je zal maar net een Tarmac met de oude wielen hebben gekocht.
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 01 mar 2022 14:29

Ik gebruik nu de Sealant van Orange Seal en dan de Endurance versie. Gebruik zo'n 30ml per band. Ik zie nu ook dat er een Regular type is. Heeft dat nog voordelen tov de Endurance versie? Ik lees dat de Regular versie gaatjes tot 6.3mm kan dichten maar veel sneller zijn werking verliest. De Endurance versie vult gaatjes tot 3.2mm..

https://www.bike24.com/p2293718.html
https://www.bike24.com/p2293727.html

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5880
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 01 mar 2022 14:35

Vlgns de specs dicht de Endurance zelfs tot 12,7 mm gaten.! :o

Features of ORANGE SEAL Endurance Tubeless Sealant
Developed to last 2-3x times longer
Average sealant life 60 - 120 days
Seales large punctures up to 1/8" (3,2 mm)
Seales large punctures up to 1/2" (12.7 mm)
Sealing sidewall porosity
Not corrosive
Intermixable with ORANGE SEAL tire sealants
Performs under varying temperatures and altitudes
Compatibel with most tire systems (tube, tubeless, tubular)
Eco-friendly


En de Regular zelfs tot 19 mm sneeën.! :o
Seales very large slices up to 3/4" (19 mm)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 03 mar 2022 21:44

Ik heb een snelle tip nodig.
Vorig jaar mijn wielen tubeless gemaakt. Schwalbe One TLE, Stans Notubes sealant. Dat ging in 1x goed. Velglint plakken, banden er om, ploppen met een tirebooster, daarna weer leeg (ze bleven toen mooi in de vergrand), sealant toegevoegd, ventielkern er in en oppompen, klaar was Hansie.
Ik dacht met het nieuwe seizoen voor de deur, laat ik de handel eens schoonmaken en nieuwe sealant er in. Banden ontvet, velgrand ontvet, booster er op los gelaten, ploppen en de lucht er weer af. En toen kwamen de banden weer uit de velgrand. Wat ik ook probeer, de banden blijven niet geplopt.
Heb geprobeerd om met een binnenband er in te laten ploppen, maar ook dan blijven de banden niet in de randen.
Heb ze nu met binnenband er in weggezet om een nachtje te laten staan, maar ben bang dat dat ook niets wordt.
Hebben jullie nog tips?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Gr Hans

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5111
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 03 mar 2022 21:51

Extra laag velglint.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 03 mar 2022 22:36

Swedish Chef schreef: 03 mar 2022 21:44 Ik heb een snelle tip nodig.
Vorig jaar mijn wielen tubeless gemaakt. Schwalbe One TLE, Stans Notubes sealant. Dat ging in 1x goed. Velglint plakken, banden er om, ploppen met een tirebooster, daarna weer leeg (ze bleven toen mooi in de vergrand), sealant toegevoegd, ventielkern er in en oppompen, klaar was Hansie.
Ik dacht met het nieuwe seizoen voor de deur, laat ik de handel eens schoonmaken en nieuwe sealant er in. Banden ontvet, velgrand ontvet, booster er op los gelaten, ploppen en de lucht er weer af. En toen kwamen de banden weer uit de velgrand. Wat ik ook probeer, de banden blijven niet geplopt.
Heb geprobeerd om met een binnenband er in te laten ploppen, maar ook dan blijven de banden niet in de randen.
Heb ze nu met binnenband er in weggezet om een nachtje te laten staan, maar ben bang dat dat ook niets wordt.
Hebben jullie nog tips?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Gr Hans
Ik plop ze met een gewone vloerpomp. Daarna komt de band ook iets terug van de velg, maar dat is niet erg. Latex er in via ventiel en oppompen maar. Blijft perfect zitten.

Plaats reactie