Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen/trainen op Tenerife

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 07 dec 2020 13:34

Wouter2020 schreef: 07 dec 2020 08:40 Check wel je even je verzekering. Ik wilde naar Lapland maar kreeg van de reismaatschappij te horen dat je bij een niet noodzakelijke reis naar een oranje gebied niet verzekerd bent.
Wow, Lapland, dat lijkt me echt enorm corona-proof. Wellicht de reis er naar toe niet.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 02 mar 2022 20:16

Vanaf 18 maart opnieuw die kant op. Al in augustus hotel geboekt met "no refund" optie (ook bij Covid-19) want nu 10 dagen full board voor 1.100,- euro voor 2 personen. Waren we al eerder en top.
Nu een vraag: Het zal waarschijnlijk de laatste keer zijn dat ik op de Canarische eilanden ga trappen (knie prothese komt er aan). Weet niet of ik over 2 jaar wel weer (fors) kan trappen, maar dat terzijde en ander topic.
Maar elke keer het idee "Zal ik dagje La Gomera doen op de racefiets" en nooit van gekomen. Retourtje toch 90,- euro.
Vraag aan de kenners: De moeite waard om daar een dagje te biken of die 90,- anders besteden?
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 mar 2022 20:28

Ik zou het zeker doen.
Heb er 1 rondje gereden, paar jaar terug. Toen zaten we er 3 dagen, waarvan ik een halve mocht fietsen. Start/einde was dan niet de boot. Maar ik zal even de route opsnorren (en bedenken wat ik vond van de stukken die ik met de auto gezien heb).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 02 mar 2022 20:30

Soms zeggen beelden meer dan woorden: https://www.strava.com/activities/6443145763

Ik ga zelf 6-20 maart en doe minimaal één tripje Gomera (verdeeld over die twee weken is het zoete inval met verschillende fietsvrienden). Ik heb op voor de heenweg de "langzame" ferry genomen en terug met Fred Olsen (de "snelle"). Dit geeft de grootste tijdspanne om te fietsen. Kaartjes kan je vooraf online kopen (incl. koppelen QR code volgens mij), scheelt weer gehannes in de haven. Kan je maximaal genieten achter op het dek. Klein slotje mee om de fiets vast te zetten (niet echt nodig volgens mij).

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 mar 2022 21:06

Vanaf telefoon krijg ik alleen een link naar de app. Maar wie weet helpt 't je al:
Check out my activity on Strava: https://strava.app.link/OOlNBPRP4nb
(hoogtemeters kloppen denk ik niet... De teller van toen in combinatie met strava upload, gaf nogal eens erg veel hoogtemeters... Maar vlak is 't allerminst).

Ik vertrok toen vanaf de westkust. Dus daar moet je even langs kijken.

In principe is gomera een ringweg op 1100 a 1300m hoogte, erg groen daar. Met her en der een weg omlaag naar een dorp aan de kust.

Vanaf de boot heb je 2 grote wegen omhoog, aan de oostkant is het een brede racebaan, weinig aan om te klimmen, makkelijk dalen.
De westkant via de gm-2 is dan de betere keuze.
Kom je langs Mirador Degollada de Peraza, wat een mooie passage is.

Fortaleza de Chipude is een soort mini tafelberg. Kom je vrijwel langs als je de cv-13 en dan de cv-17 volgt, naar temocoda.
Pak dan de cv-18 maar les Hayes en steek door naar Arure.
Dan heb je een stuk gefietst wat net even de grootste weg mijdt, erg druk is het nergens op 't eiland overigens (ik was er toen eind april).

Vanaf Arure weer terug omhoog, stuk de ringweg volgen en via de GM-1 omlaag naar de boot terug. En als dat too much wordt dan vanaf les Hayes alweer de weg richting GM1 zoeken.

Voor de beklimmingen:
https://climbfinder.com/nl/regios/la-gomera

Het is pittig, lang klimmen. Op de flanken kan het warm zijn, en uiteraard waaien. Bovenop in het bos kan het wat kil zijn door wat lagere temperatuur en evt wat mist. Maar, mooie uitzichten gegarandeerd! En ik vond 't toch echt anders dan Tenerife.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 03 mar 2022 19:48

OK bedankt voor reacties, dan idd maar een dagje die kant op.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 03 mar 2022 19:58

fredmtb-sport schreef: 03 mar 2022 19:48 OK bedankt voor reacties, dan idd maar een dagje die kant op.
Tis geen verplichting hè... ;)

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 04 mar 2022 08:11

Joseba schreef: 03 mar 2022 19:58
fredmtb-sport schreef: 03 mar 2022 19:48 OK bedankt voor reacties, dan idd maar een dagje die kant op.
Tis geen verplichting hè... ;)
Gelukkig niet :winkthumb:
Wellicht gaat mijn vrouw Marga dan die dag met zo’n georganiseerde wandeltrip naar het Eiland en ik die dag rondje fietsen op dat eiland. Heb idd mooie foto’s van de natuur gezien en maar even niet aan de (dure) overtocht denken.
Heb al voorzichtig 2 routes (100km en 140km versie) bedacht in Komoot.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 04 mar 2022 08:48

Met de "langzame" Ferry van Naviera Armas is het iets voordeliger (€77), dat scheelt qua vaartijd maar een kwartiertje volgens mij. Ik zie overigens dat men in deze periode op sommige dagen ook latere (avond) terugvaarten heeft. Dan is de tijdsdruk tijdens het fietsen in ieder geval minder. Ik vond juist het bootje varen onderdeel van het hele avontuur, de euro's meer dan waard. Achter op het dek zitten in de ochtendzon.... heerlijk.

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 mar 2022 10:31

fredmtb-sport schreef: 04 mar 2022 08:11
Heb al voorzichtig 2 routes (100km en 140km versie) bedacht in Komoot.
Ben dan natuurlijk wel benieuwd naar de voorzichtige routes
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 04 mar 2022 19:18

Dit zijn de voorzichtige ideetjes die ik heb bedacht.
La Gomera 141 km https://www.komoot.nl/tour/680112188
La Gomera 111 km https://www.komoot.nl/tour/680105382

Overtocht idd Armas, want dan om 09:45u op eiland en terug om 17:00u. Dus 7 uur de tijd en bij de 111 km route meer tijd om te stoppen en bij de 141 km ietsjes beter mijn best doen.
Wellicht verzin ik nog een tussenafstand en dat ik na tijdje kan bepalen wat ik doe. Wil in ieder geval wel die dag weer terug met de boot........
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 04 mar 2022 21:02

Persoonlijk zou ik die zuidelijke lus weglaten. Is afdalen naar de kust, langs de luchthaven is een kaal no man's land. De schoonheid vind je meer in het groene gedeelte en de noordelijke kust. Zoals gezegd kan je ook met Armas heen en met Fred Olsen terug, die varen 's avonds ook om 19 of 20 uur (https://www.fredolsen.es/en/buy-tickets/schedules).

Plaats reactie