Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2022

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 28 feb 2022 18:18

opmerkelijk: Edwig van hooydonck (edwig bosberg) zou 1 sec sneller dan van aert de kasseien van de bosberg opgereden hebben in 1989, het jaar van één van zijn 2 overwinningen. Vraag is dan toch ook hoe snel zijn tegenstanders de jaren erna reden aangezien dat Edwig zei dat ze de daaropvolgende jaren vlogen? Windsterkte en richting en wedstrijdverloop maken ook veel uit natuurlijk maar toch ...
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 28 feb 2022 19:35

i-mac schreef: 27 feb 2022 17:03 Knappe sprint van Fabio Jakobsen. De donderspeech van Lefevere, giteren na de slechte wedstrijd van QSA (voorheen DQS) heeft zijn vruchten afgeworpen. Tock indrukwekkend dat Fabio, na zijn zeer zware val toch terug op dat niveau durft te sprinten. Dat moet mentaal niet gemakkelijk geweest zijn
Mwoah, misschien is mijn beeld na gisteren al wat vertroebeld, maar zo geweldig was QSA in KBK toch ook niet????
Misten eigenlijk de slag , groot deel van de ploeg was al op voor de laatse km's en konden dan ook niet echt meer een treintje vormen voor Fabio. QSA had verder geluk dat de overige sprintersploegen ook wilden rijden, ze kregen zelf het gat naar Taco & co niet meer dicht.
Jacobsen heeft in mijn optiek in zijn eentje de koers gered voor QSA.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 28 feb 2022 22:39

uninvitedguest schreef: 28 feb 2022 19:35
i-mac schreef: 27 feb 2022 17:03 Knappe sprint van Fabio Jakobsen. De donderspeech van Lefevere, giteren na de slechte wedstrijd van QSA (voorheen DQS) heeft zijn vruchten afgeworpen. Tock indrukwekkend dat Fabio, na zijn zeer zware val toch terug op dat niveau durft te sprinten. Dat moet mentaal niet gemakkelijk geweest zijn
Mwoah, misschien is mijn beeld na gisteren al wat vertroebeld, maar zo geweldig was QSA in KBK toch ook niet????
Misten eigenlijk de slag , groot deel van de ploeg was al op voor de laatse km's en konden dan ook niet echt meer een treintje vormen voor Fabio. QSA had verder geluk dat de overige sprintersploegen ook wilden rijden, ze kregen zelf het gat naar Taco & co niet meer dicht.
Jacobsen heeft in mijn optiek in zijn eentje de koers gered voor QSA.
Ik had ook het idee dat ie niet blij was (uiteraard wel met de overwinning). Ik meende hem na de finish tegen een ploeggenoot te horen zeggen dat ze het 'er later nog wel over zouden hebben'. Kan natuurlijk van alles geweest zijn, maar ik legde in mijn hoofd wel het verband met het missen van een lead out.

i-mac

i-mac 01 mar 2022 10:17

Vandaag in Het Laatste Nieuws een artikel over Jumbo-Visma. En met Quickstep als voorbeeld ...

https://www.hln.be/wielrennen/hoe-jumbo ... ~a0afa4b9/

1. Transfers op persoonlijkheid

Het is gevaarlijk conclusies trekken na één weekend, maar de voorjaarstransfers van Jumbo-Visma lijken een schot in de roos. Tiesj Benoot was twee dagen top, Tosh Van der Sande deed veel nuttig werk, Christophe Laporte maakte indruk in Kuurne. Goed ingekocht, maar ook een beetje toeval. De ploeg rond Van Aert had er vandaag ook anders kunnen uitzien. De man die na het voorjaar van 2021 bovenaan het lijstje van Jumbo stond, was de snelle Oostenrijker Marco Haller. De deal was zo goed als rond en hij wou zelfs verhuizen naar Nederland, maar in laatste instantie koos hij voor Bora. Waren Laporte en Van der Sande wel gekomen als Haller ja had gezegd? Ook aan de transfer van Benoot zit een kantje: hij had nog een lopend contract bij DSM en kwam pas in extremis in beeld. Een opportuniteit.

Maar om de aankooppolitiek van sportief directeur Merijn Zeeman daarom nattevingerwerk te noemen? Het omgekeerde is waar. “Voor wij onze ploeg versterken, willen we eerst heel veel informatie”, zegt Zeeman. “Die halen we uit persoonlijkheidstesten, uit referenties, uit gesprekken met de renner zelf, uit info van jongens die met hen gekoerst hebben... Ik heb heel lange gesprekken gevoerd, en op basis daarvan maak je een keuze. Soms zitten er missers bij, maar met Tiesj, Tosh en Christophe zit het vooralsnog heel goed.”



Van der Sande: “Ik heb het gevoel dat de ploeg me al goed kende toen ze me binnenhaalde. Ik denk dat ze ook selecteren op persoonlijkheid: ik vind in ieder geval dat wij bij mekaar passen. Niet dat we allemaal hetzelfde karakter hebben — Wout is bijvoorbeeld een leider, ik niet — maar ik zie wel een paar parallellen: we zijn allemaal ernstig met ons vak bezig, we zijn allemaal volwassen types, we hebben een soort positieve ingesteldheid — er wordt weinig gezaagd en geklaagd.”
Tosh Van der Sande.


De ploeg gebruikt de PIT-test — voluit de Persoonlijke Identiteit Test — om het karakter van haar renners in kaart te brengen. De PIT-test is een bekend instrument in de psychologie en meet zeven verschillende persoonlijkheidskenmerken: leiderschap, conflicthantering, samenwerking, flexibiliteit, emotionele stabiliteit, prestatiegerichtheid en zorgvuldigheid. De geïnterviewde krijgt telkens twee stellingen voorgelegd en moet kiezen welke van beide het best bij hem of haar past. Zeeman legt uit dat de test niet per se dient om een transfer goed of af te keuren, maar dat die moet helpen om een persoonlijke aanpak te ontwikkelen. “We stemmen er onze coaching op af: hoe kan ik het best met die renner omgaan, hoe moet ik communiceren... We gebruiken de tests ook om de renners uit te leggen dat niet iedereen op dezelfde manier naar de wereld kijkt: dat zorgt voor meer onderling begrip. Eén ding is heel belangrijk: bij Jumbo-Visma willen we dat er niks onbesproken blijft. Als je het met iets niet eens bent of iets net heel goed vindt, willen we dat je dat uitspreekt.”
Van der Sande: “Dat is precies hoe ik het zie. Ik draai niet graag rond de pot.”


2. De magie van de Teide

Dat het klikt tussen hen, en dat dat deel van het succes is. Elke Jumbo-renner die zaterdag over de streep bolde in Ninove had het over de ploegsfeer. Van Aert had beloofd dat hij daarvoor zou zorgen tijdens de hoogtestage op de Teide in Tenerife. Maar wat voor speciaals is daar dan precies gebeurd? “Niets”, lacht Van der Sande. “Het was saai en het was eenzaam, maar de sfeer was goed. Geloof me: ik heb stages meegemaakt waarbij er na één week niet meer werd gepraat, nu was het na drie weken nog altijd plezant.”


Het zat hem in kleine dingen. Lange gesprekken aan tafel: “Tot vier uur per dag”, aldus Van der Sande. “Slap ouwehoeren”, volgens Mike Teunissen. Muziek op de fiets tijdens de laatste dagelijkse lange klim richting hotel: Benoot had een box op zijn stuur, The Bad Touch van de Bloodhound Gang was het themanummer op de Teide. Fijne koffiestops. Lachen met de taalbarrière ook: Teunissen en Laporte sliepen samen op de kamer, de ene spreekt amper Frans, de andere bijna alleen Frans.

“Drie weken samen op een berg zitten, schept een band”, zegt Benoot. “In het voetbal trainen spelers altijd samen, in het wielrennen is dat niet. Twee keer een ‘weekske’ samen op stage en doe maar, dat is het vaak. Dankzij die hoogtestage zijn wij op elkaar ingespeeld. In Tenerife is echt gewerkt aan een groep.”

De ploegleiding probeerde dat nog te versterken door voor een gemeenschappelijk doel te zorgen. “We hebben benadrukt hoe belangrijk de klassiekers voor ons zijn”, zegt Zeeman. “Er ontstaat iets speciaals als je gezamenlijk naar een doel aan het toewerken bent. Iedereen wil daar graag onderdeel van zijn.”


3. Met video’s van Quick.Step als voorbeeld

“Een klassieke kern bouwen is moeilijker dan een klassementsploeg of sprintteam versterken”, zegt Zeeman. “Omdat een klassieke renner veel verschillende kwaliteiten nodig heeft: de koers is tactischer, hectischer ook door het positioneren, fysieke kracht is belangrijk, je moet in ploegtermen kunnen denken... Vroeger hadden we een kleine klassieke kern met te weinig concurrentie. Nu hadden we renners in de UAE Tour die eigenlijk ook graag onderdeel willen zijn van die klassieke kern.”



Het maakt dat Jumbo-Visma een beetje opschuift in de richting van Quick.Step-Alpha Vinyl. De ploeg is nu sterk genoeg om zelf de koers te dragen. Zaterdag waren ze dominant, hadden ze altijd controle, zoals je dat eigenlijk van de ploeg van Patrick Lefevere verwacht. Zeeman: “Ik ben er altijd heel duidelijk over geweest. In het rondewerk hadden wij Ineos als voorbeeld. In de klassiekers heeft Quick.Step de standaard gezet. Het was aan ons om te proberen ook naar dat niveau toe te groeien. We kopiëren niemand, maar je kijkt wel een beetje naar hoe zij het deden. Natuurlijk leren wij daarvan.”

Hoe laat je je inspireren? “We hebben de voorbije maanden veel video’s gezien”, vertelt Van der Sande. “Kijken hoe anderen het doen. Daar zaten er heel wat van Quick.Step bij. Wij gaan dat een eigen invulling geven, maar onze basis zal dezelfde zijn als die van hen: we mogen nooit in de verdediging worden geduwd. En gebeurt het toch, dan ligt er een plan klaar om het op te lossen.”

Zeeman: “Wij zijn bijlange nog niet op het niveau van Quick.Step, we hebben nu een goed weekend gereden, maar dat is nog niks vergeleken met wat zij de voorbije jaren hebben gepresteerd. We moeten nog bewijzen dat we dit op langere termijn kunnen en in de grootste wedstrijden.”

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7959
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 01 mar 2022 11:41

Interessant artikel!
Dus naast "the wolf pack" hebben we nu ook "the Lions coalition" ;)
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37647
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 mar 2022 12:18

Yellow Paw Patrol bedoel je, op jacht naar huilende wolfpups :mrgreen:
Less is bore

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 01 mar 2022 14:33

daniel1975 schreef: 01 mar 2022 12:18 Yellow Paw Patrol bedoel je, op jacht naar huilende wolfpups :mrgreen:
De ploeg met van aert heeft toch altijd al een streepje voor, is veruit de beste klassieke renner, daar rijden die mannen zich stikkapot voor. Lampaert blijft een klasrijk renner maar wacht nog altijd op die eerste grote overwinning, stybar is ook geen veelwinnaar en van Asgreen moeten we ook nog afwachten of hij zijn huzarenstukje van de RVV kan herhalen. De beste spurter heeft QS wel in huis.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

i-mac

i-mac 01 mar 2022 14:43

Pech voor Quick-step. Hun grote motor, Tim Declerck, moet het voorjaar aan zich laten voorbij gaan.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8527
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 01 mar 2022 17:10

Leuke koers vandaag Le Samyn mooi afwisselende ondergrond.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 01 mar 2022 21:22

i-mac schreef: 01 mar 2022 10:17 Vandaag in Het Laatste Nieuws een artikel over Jumbo-Visma. En met Quickstep als voorbeeld ...




De ploeg gebruikt de PIT-test — voluit de Persoonlijke Identiteit Test — om het karakter van haar renners in kaart te brengen. De PIT-test is een bekend instrument in de psychologie en meet zeven verschillende persoonlijkheidskenmerken: leiderschap, conflicthantering, samenwerking, flexibiliteit, emotionele stabiliteit, prestatiegerichtheid en zorgvuldigheid.................


Bizar dat zo'n testen nog altijd als een instrument gebruikt worden, een hele tijd geleden al werd aangetoond dat deze testen niet wetenschappelijk aanvaard zijn, onder meer door het falen bij het testen van de reproduceerbaarheid ervan.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 01 mar 2022 21:22

i-mac schreef: 01 mar 2022 14:43 Pech voor Quick-step. Hun grote motor, Tim Declerck, moet het voorjaar aan zich laten voorbij gaan.
Dan zal pas blijken hoe belangrijk Tim wel is voor Quickstep.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37647
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 mar 2022 03:28

lugosi schreef: 01 mar 2022 21:22
Bizar dat zo'n testen nog altijd als een instrument gebruikt worden, een hele tijd geleden al werd aangetoond dat deze testen niet wetenschappelijk aanvaard zijn, onder meer door het falen bij het testen van de reproduceerbaarheid ervan.
Klopt, maarrrrr…. Er zit wel vaak een herkenbare lijn in en het zijn leuke tests om vervolgens over te discussiëren en uit te diepen.
Je moet het niet als ultieme doel zien, maar als een hulpmiddel om bepaalde inzichten zelf te verkrijgen.
Less is bore

Plaats reactie